Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Hei. Jeg holder på med sykepleierutdanning nå, men synes uansett hvor jeg ser og leser så er det bare klaging over turnusarbeidet. Kan ikke si jeg gleder meg til å jobbe julaften, nyttårsaften, 17.mai, påske osv...men kan noen si noooe som helst positivt med turnusarbeid. Føler at jeg mister litt motet og motivasjonen her :-(
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Heisann. Jeg jobber i hjemmesykepleien så jeg slipper nattevakter,men jeg trives veldig godt med å jobbe litt dag og litt kveld.Enkelte liker bare ikke kveldsvakter,men det er jo veldig individuelt. Når det gjelder "røde dager" så tror jeg det er sånn at jobber du senvakt julaften og nyttårsaften skal det gå syv år til neste gang,dette blir nok ikke alltid overholdt,men det er vanligvis alltid noen som vil bytte og ta de vaktene.Det samme gjelder påske og andre slike dager,fordi det er mye bedre betalt (133%). Så for meg så er ikke turnus en dum ting,men som sagt så er det veldig individuelt.Som sykepleier så må man nesten regne med turnus,om man ikke jobber på poliklinikk,legesenter e.l.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Heisann. Jeg jobber i hjemmesykepleien så jeg slipper nattevakter,men jeg trives veldig godt med å jobbe litt dag og litt kveld.Enkelte liker bare ikke kveldsvakter,men det er jo veldig individuelt. Når det gjelder "røde dager" så tror jeg det er sånn at jobber du senvakt julaften og nyttårsaften skal det gå syv år til neste gang,dette blir nok ikke alltid overholdt,men det er vanligvis alltid noen som vil bytte og ta de vaktene.Det samme gjelder påske og andre slike dager,fordi det er mye bedre betalt (133%). Så for meg så er ikke turnus en dum ting,men som sagt så er det veldig individuelt.Som sykepleier så må man nesten regne med turnus,om man ikke jobber på poliklinikk,legesenter e.l.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Jeg er sjeleglad for turnus jeg. Hadde aldri kunnet ha en 8-16 jobb. Man trenger ikke spørre arbeidsgiver på sine knær om fri til lege, frisør eller andre nødvendige ærender man har. Man har større muligheter for å kunne planlegge en ekstra ferie uten å bruke feriedager, men i stede få langfri ved å bytte litt vakter og slikt. Man jobber gjerne på helligdager ja, men da er det ofte kjempe koselig på jobben og man tjener ekstra. På min arbeidsplass taes det hensyn til de som har småbarn om det er mulig (vi har alltid noen som ønsker jobb) slik at jul og 17 mai får man som oftest fri. Når jeg ikke gidder påskeferie med ski og atter ski så sier jeg bare at jeg kan jobbe, og det kan de ikke mukke på hjemme for det er jo ekstra penger ) Deilig å kunne sove lenge en til to ganger i uka. Hver sin vakt har hver sin sjarm, dagvaktene er hektisk mye beskjeder men går fort, kveldsvaktene ofte roligere man har tid til pasientene, nattevaktene kan være hektiske eller rolige (jeg foretrekker hektisk) da har man ofte tid til ting man ikke har fått gjort på dagtid. Så jeg personlig trives med turnus,
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Det er mange positive ting ved å jobbe turnus, det er godt med en rolig seinvakt etter mange travle tidligvakter...du kan sove litt lenger når du har seinvakt.. Røde dager som julaften og 17 mai jobber man bare ca hvert 6 år..så er ikke så ofte, og uansett er det ofte koselig på jobb disse dagene.. Pårørende er flinke til å ta seg av sine pleietrengende f.eks på julaften, 17 mai etc..dvs, roligere vakter for de som jobber disse dagene, ergo man har bedre tid til de pasientene som ikke er hjemme med familie, og trenger ikke skynte seg avgårde..det er mange som sitter alene julaften og det er ikke så kjekt å måtte skynte seg avgårde da..godt å ha tid til de:) er som regel bare på sånne dager det er god nok tid til sånt.. det syns jeg er positivt hvertfall... er sikkert flere ting da..men kommer ikke på mer i farten..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 Å, det var positivt å høre. Hver 6. eller 7. år altså??? Trodde det var annenhver eller noe Oppløftende for meg å lese innleggene fra dere. Har dere flere positive sider, så kom med dem
Har byttet nick ! Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 Når man jobber nattevakter så får man jo mer tid til barna. Syns det fungerer kjempegreit med nattevakter jeg (jobber 50%natt og 50 dag, har valgt det selv). I tillegg jobber jeg på en avdelig på sykehuset som stenger hver jul og påske, så slipper det, men det er jo uansett ikke hver jul det er snakk om, og det er jo bare kvelden som er kjip!
100% mamma Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Hei! Jeg er selv sykepleier og jobber 50% vikariat på sykehuse. Tar i tillegg ekstravakter når det passer og STORTRIVES med å jobbe turns! Jeg har to barn på skolen og ett i barnehage. Når jeg har aftenvakt har jeg fri om morgenen og får fulgt med at ungene spiser frokost, tar med matpakker og gymbager. I tillegg er jeg hjemme når den yngste av de kommer hjem. Når jeg drar på jobb blir de hjemme kanskje 2 timer før mannen min kommer hjem fra jobb og følger opp med middag, kjøring til trening osv. Det er mye som skjer i en familiehverdag, og jeg ser det som positivt at noen stort sett er hjemme til barna. Jeg jobber hver 3. helg, og da har pappan fri. Jeg jobber også ekstra netter for da blir det flere timer pr. vakt, samt at jeg sover mens barna er på skole og barnehage etterpå. Jeg kunne ikke tenkt meg bare dag-jobb mens barna er små og i skolealder. I tillegg får jeg fulgt opp barnas tannlegetimer, frisørtimer, og ellers ting som kan være praktisk å gjort i ukedager og ikke nødvendigvis bruke lørdager til dette. Jeg synes det er praktisk, og barna setter også pris på at det oftest er en voksen tilgjengelig. Du kommer til å se at det er mye positivt med turnusarbeid, men medaljens bakside er kanskje at man får mindre tid sammen med ektefellen... Vi jobber veldig forskjellig. Men som sagt er det veldig godt for barna i huset...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Jeg ser av innlegget ditt at du skriver at du ønsker å høre noe positivt om turnusarbeid. Derfor vil det muligens provosere enkelte at jeg i stedet kommer med noe negativt. Jeg vil likevel gi deg min versjon. Jeg har vært sykepleier i 4 år, og jeg hater å jobbe turnus. Det jeg gruer meg mest til når det gjelder å begynne å jobbe igjen, er at jeg skal fortsette å jobbe turnus. Hele livet blir styrt av turnusen. Hver gang man blir spurt om å gjøre noe i helgene, må man sjekke turnusen. Når andre sier "endelig helg!", skal du jobbe. Mens mannen din og barna dine har fri. Å jobbe turnus betyr å jobbe når alle andre har fri, og ha fri når ingen andre har det. Jeg anger på at jeg tok spl utdanninga, fordi det stort sett betyr å jobbe turnus. Hadde jeg visst det i dag, hadde jeg tatt en annen utdanning.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 18. august 2008 #10 Skrevet 18. august 2008 Visst du vidreutdanner deg til helsesøster så får du bare dag og ukejobbing tror jeg...
Salmonella - tobarnsmamma Skrevet 18. august 2008 #11 Skrevet 18. august 2008 Men (for tida i allefall) er det sikkelig vanskelig å få jobb som helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #12 Skrevet 18. august 2008 Fullt ut mulig å få bare dagjobb som spl. Det kommer mer og mer i tiden med dagbehandlinger. Hvis det er et sykehus i nærheten der du bor er det poliklinikker etc. En av tingene som er så fint med spl yrket er at man har et vell av muligheter, men man må jo være villig til å se mulighetene. Kanskje til og med lage sine egne muligheter. Å ja, jeg blir provosert av at du legger et slikt innlegg når hun tydeligvis har hørt nok av dårlige ting om turnus og nå vil ha positive sider ved dette. Mulig jeg provoserer deg nå, men er det turnus arbeidet som egentlig plager deg eller er det spl.yrket i det hele tatt?
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 18. august 2008 #13 Skrevet 18. august 2008 å ja...det visste jeg ikke..
NormaJean Skrevet 18. august 2008 #14 Skrevet 18. august 2008 er sykepleier og syns turnusarbeid er helt supert. med muligheter til å justere arbeidstiden litt kan man plutselig ordne seg nesten en uke fri uten å ta ut ferie, fleksibelt å bytte med kolleger hvis man skal noe og mer penger hvis man jobber nattevakter (3-delt turnus) Nå som jeg skal bli mamma har jeg funnet ut at jeg skal jobbe nattevakt (50%) etter at permisjonen er over slik at lillegutten kan være hjemme litt ekstra, har ordnet barnepass (dvs besteforeldre som stiller opp) til de ukedagene jeg må sove ut. så det finnes utallige måter å kombinere sykepleier yrket med familielivet som passer utmerket. selvfølgelig så er det dumt med de helligdagene man må jobbe, men det blir jo penger ut av det da. det gjelder bare å se mulighetene;)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #15 Skrevet 18. august 2008 Jeg jobber 50% natt. Tre netter på jobb, en uke fri, tre netter på jobb, en uke fri osv... Jobber som vaktsykepleier på sykehjem med høy ansiennitet. Lever bra på den lønningen, samtidig som jeg har masse tid til familien. Ser på meg selv som heldig:)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #16 Skrevet 18. august 2008 Jeg jobber turnus og det er fordeler og ulemper ved det. Ulemper: - Jobbe på helligdager, aldri ha julefri og påskefri osv, er nok det værste. Selv om man har fri juleaften jobber man ALLTID noe i jula. - Helgejobbing: Skikkelig surt å gå på fredag ettermiddag når "alle andre" har fri Fordeler: - Bedre betalt. Prøvde en periode å jobbe mye dagvakter, og det merktes godt på lommeboka! - Det er DEILIG med en fridag midt i uka også. Sove ut litt, få tatt litt husarbeid. Være meg selv litt. (Jeg leverer som regel unga i barnehagen for det, men gjerne kortere dager. Skyt meg gjerne). - Når jobbehelga først har begynt, så er det faktisk plutselig overstått! Kanskje man setter ekstra pris på helgefri de helgene man har det? Hvis jeg kunne VELGE, så skulle jeg nok gjerne jobbet 50%, bare dag, 2 dager en uke og 3 dager uka etter. Fri hver helg. Men jeg har ikke økonomi til det, og når jeg først skal jobbe 100%, er jeg faktisk glad jeg jobber turnus.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 18. august 2008 #17 Skrevet 18. august 2008 Vel..du har mulighet til egentid på dagen...Altså..hvis du trives med det du gjør, har arbeidstidene lite å si
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå