Mammaen til Isak Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Har dere vært igjennom fasen med å overta gården ennå? Saken her er: Min samboer har odelsrett, men svigerfar har ikke noen tanker om å la han overta ennå. Men vi har nå begynt snakke om å bygge der. Han foreslo av vi kunne bygge et hus der, som han kunne flytte inn i også kunne vi overta huset han bor i å pusse opp det. Men det er ikke vi så interessert i. Vi syns det enkleste er om han skiller ut en del av tomta å at vi bygger der, og at når den dagen kommer og mannen skal overta så kan vi "bytte" hus. For skal vi gjøre det på svigers vis vil det med godkjenninger,bygging og oppussing av gamle huset gå minst 3 år før vi får flyttet inn selv..Og det er slett ikke vår plan. Vi vil gjerne bo der men vi har allerede en tomt et annet sted så skal det gå flere år bygger vi jo heller der. Men det er ikke det vi ønsker. Noen som har samme erfaring, hvordan løste dere dette? praktisk og økonomisk?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Vi skilte ut en del av tomte og bygde hus der. Har ingen planer om å bytte hus når han skal ta over. Svigerfamiliens hus ble i sin tid bygd på utskilt tomt det også.. Dette er ikke snakk om gård med dyr, men skogbruk...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Jeg har odelsrett!..men vi bygger hus en annen plass, er ikke sikker på hvordan vi gjør det når jeg skal overta, (det står to hus på gården i dag), kanskje vi tar over det ene, aner ikke. Men, jeg liker ikke ordet "utskilt"..så det kommer vi ikke til å gjøre, hvorfor det egentlig?
Mammaen til Isak Skrevet 18. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2008 Fordi den opprinnelige kårboligen blei solgt en gang i tida, så det kan ikke bygges "ny". Om du anonym 20:57 forstår
Anonym bruker Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 jeg har odelsrett, og vi er nå inne i prosessen med overtakelse.... Det er allerede to hus på gården, ei trønderlån som foreldra mine bor i og en kårbolig som min farmor bor i. Hun lever i beste velgående og er fortsatt sprek. Derfor vil hun nok bo deri mange år framover. Så vi har valgt å totalrenovere trønderlåna, og å gjøre om en del av låna til leilighet som foreldra mine kan bo i. Vi starter renoveringa nå og er sannsynligvis ferdi over jul, ganske sikkert før påske. Hva slags hus er det på gården til svigerfaren din da? Kan ikke noe som dette være en mulighet da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå