Gå til innhold

Hei alle dere som kan dette med hormonnivå!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært til gyn, og de bad min fastlege følge opp med blodprøver for å finne ut om jeg hadde eggløsning. Tok først en prøve av progesteron tidlig i syklus, den var på 1. Så tok vi en sånn ca rundt da jeg trodde jeg kom til å ha eggløsning, litt uregelmessig syklus, og den var på 10 ett eller annet.

Hva betyr dette? Har ingen referanser å forholde meg til..

Vi er i pp 7 nå, kjenner jeg føler for å bli gravid snart!! Har IKM nå i morgen eller onsdag. Her i huset er det aldri godt å vite nemlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Progesteron produseres etter eggløsningen og avtar 1-2 dager før mensen kommer. Derfor stemmer det at nivået er svært lavt tidlig i syklusen. Nivået er høyest ca 7-9 dager etter el, derfor skal progesteronprøvene tas på dag 21-23 i syklusen (evt 7-9 dager etter el dersom denne er senere enn dag 14 selvsagt).

Nivået på 10 hadde nok vært lavere enn ønskelig om du målte på dag 21-23, men målt omkring el-dagen forteller det nok ikke så mye. Det skal visst være minst 15 på det høyeste.

Det antyder vel at du har hatt el, men at nivået er på vei oppover - tipper jeg!

Skrevet

Oki...med andre ord så skulle jeg ha tatt denne blodprøven for et par dager siden da? Har nå nemlig syklus på 22-24 dager, og har vel IKM i morra eller på onsdag.

For legen tok denne blodprøven på syklusdag 9 eller noe slik.

Tusen takk for svar. Og for gud vet hvilken gang så finner jeg ut at jentene her inne vet en haug mere om slik enn en vanlig allmennpraktiker.

Skrevet

Hehe, ja, du har rett i at en del allmennpraktikere har dårlig oversikt! Min fastlege henviste meg til former for utredninger som (jeg oppdaget) har vært kassert i årevis. Henviste også til undersøkelser som kun gynekologer kan henvise til (og ble potte sur da jeg ringte tilbake og fortalte at de ikke aksepterte henvisningen fra henne, som ikke-spesialist, og at jeg eeegentlig bra trengte en henvisning til gyn!).

Du har veldig korte sykluser - kanskje det kunne være en ide å tempe noen måneder for å kartlegge når eggløsningen finner sted? Hvis ikke du er i gang alt da.

De fleste har det jo 12-14 dager før mensen, så den kan jo være feks på dag 8-10 hos deg. Det ville forklare at du har et progesteronnivå som skulle tilsi at el har funnet sted, selv om prøven ble tatt så tidlig som syklus dag 9. Jeg misforstår ikke nå, at det er syklusdag 9 etter el du mener?

Men blodprøve på dag 9 når man regner dag 1 som første mensdag, ja, det forteller ingenting.

Skrevet

Jeg mener dag 9 i syklusen ja, jeg regner dag 1 som dagen jeg får mens. Og som du sier, prøve den dagen forteller jo ikke rart..

Er så merkelig at jeg får kluss med syklus nå, har jo vært 28 dager prikk siden 1987 liksom!!! Og har jo tre barn fra før, men de begynner jo bli store da...minstemann er 10 år.

Blir så irritert på fastlegen min nå!! Men jeg kan fikse disse prøvene sjøl på jobb jeg. ;o) Skal da alltids få overtalt en eller annen lege til å rekvirere til meg. Så skal jeg trampe ned på laben med sjøl. Til rett tid!!

Skrevet

Ja, du får ta skjeen i egen hånd og fortelle den der legen hva det er hun må undersøke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...