Den lille prinsesse Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 "Hvordan er det med denne jenta/gutten/karen?" "Hva driver denne karen med?" Og setninger av denne typen, ser det er flere som bruker det når de skal spørre hvordan det går, hva man driver med osv. HVor har folk det fra? Synes det høres så fryktelig teit ut jeg... kan vel ikke være riktig? Og enda værre når folk faktisk sier det.
tralletonetroll Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Det er nok bare du som synes de er teite... Og hva mener du at det ikke kan være riktig? Grammatikalsk mener du? Eller er det innholdet du sikter til?
Den lille prinsesse Skrevet 18. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2008 Setningene er riktig oppbygd, men jeg mener folk bruker de helt feil. Det høres hvertfall helt feil i mitt hode å spørre f.eks en bekjent jeg ikke har sett på lenge "hva driver denne karen med da?" Jeg hadde sagt/skrevet noe som " hva driver du med for tiden" eller noe lignende. "Hva driver denne karen med" "hvordan går det med denne jenta" hadde jeg brukt i en annen sammenheng.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Bruker de ikke selv. Det er jo en henvendelse i tredjeperson i en sammenheng der 2. person skulle blitt brukt.
Pirkeanonym Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Syns at det er verre når de her i Stavanger sier"Javell sei'an?" "Javel, hva sier han".. Altså hallo??! Blir nesten litt flau når jeg hører det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå