Gå til innhold

Første legebesøk


Nurkfrid

Anbefalte innlegg

Lurer på når det er vanlig med første legebesøk. Jeg tok test på lørdag, som var positiv, men mistenker at jeg er i slutten av ca.fjerde uke. Ringte legekontoret i dag og fikk vite at det ikke var noe vits i å komme før 8.uke. Så da fikk jeg time 16.september. Har aldri vært gravid før, og syns det er lenge å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også legetime sent. Fant ut at jeg var gravid 27 juli, og fikk ikke legetime før 4.september! Da er jeg i uke 9/10. Synes også det er lenge å vente! Har jo ikke fått bekreftet at jeg er gravid gra legen ennå, men vet jo etter 4 tester at jeg er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringte legekontoret, fikk jeg beskjed å komme tilbake i uke 11... I følge praksis på dette legekontoret er det vanlig å komme i uke 10 -11. Jeg er i uke 5 nå & gravid for første gang, - og selvfølgelig vettskremt for at noe skal gå galt. Synes derfor det er lenge å vente.

 

Jeg lurer litt på hva legen finner ut av på den første timen. Kan han se eller høre om det er liv der inne? Eller finner man ikke ut dette før ultralyd? Gjør man en gynekologisk undersøkelse og hva kan de i tilfelle se??

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke fått time før i uke 11. Er nå 7 uker på vei og synes også det er veldig lenge å vente. Er usikker på hva de sjekker. Men det er vel ihvertfall en gynekoligisk undersøkelse. De skulle ta diverse blodprøver og blodtrykk og sånn trur jeg. i tillegg må jeg visst også ta med meg morgenurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er veldig forskjell fra lege til lege tror eg. Første gangen eg var gravid så fikk eg vite det av en lege på sykehuset dagen før eg skulle opereres for noe annet...

 

Da var eg og hos legen til første kontroll i uke 11, der han tar diverse blodprøver for Rhesus+-, sjekker blodprosenten (eg hadde så lav blodprosent sist at eg besvimte med to anledninger, en av gangene inne på obs bygg), snakker om graviditeten osv. Så er det en gynekologisk undersøkelse der de skjekker livmorhalsen/munnen, og sjekker for kjønnsykdommer (tror eg? er litt lenge siden men eg vett hvertfall at eg ikke hadde det, hehe).

Så prøver han kanskje å høre hjerte på babyen, spørs kor langt man er på vei.. vet ikke om det har noe å si pluss minus med midjefett...

 

Urinprøve har man med til hver kontroll, eg hadde hvertfall det sist, for de sjekker protein å sånn i urinen, tror det har noe med svangerskapsforgiftning å gjøre..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått legetime imorgen, og da er jeg 5+4. Er veldig glad for at jeg fikk komme så tidlig, for har masse spørsmål, og er veldig usikker på alt mulig.

Synes det er rart (ihvertfall når man er gravid for første gang) at de ikke slipper dere til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på mitt første legebesøk i dag:) er bare 4+5, men jeg må igjennom en del undersøkelse på grunn av mitt første barn har down syndrom.

Men forrige svangerskap så var jeg med legen i uke 12, tror det er det som er vannligst, dersom det ikke er noe annet som tilsier att du bør komme før:)

Jeg er frisk å rask å kunne igrunn ventet med å komme til legen om jeg ikke skulle ordne henvendelsene:)Siden det er alt for tidlig å bli undersøkt:) Skal tilbake om 1 1/2 måned for GU å andre undersøkelser. Har et håp om å få høre hjertet da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger! Godt å lese om andres erfaringer også. Alt dette er så nytt nå. (I tillegg til de andre tingene som allerede står her i forskjellige svar, skal det visst søkes om fødested ved første besøk og.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...