SannaMor Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Hei! Håper dere kan gi noen erfaringer: Jeg tenkte spörre arbeidsgiver om å få gå ned til 80% stilling siste tre månedene jeg arbeider (tenkte gå i permisjon 3 uker för termin). Men föler meg egentlig i god form, så tenkte jeg kanskje skulle spörre om å få trappe ned til 3 dager i uken siste halvannen måneden. Mitt spörsmål til dere er, kan dere si noe om når sånn ca dere begynte å föle at energien ble lavere og formen sliten? Man blir kanskje tung og sover dårlig om natta? Takknemlig for svar, ettersom jeg nesten må si ifra snart (er i uke 24).
mamarama og lille banan Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 hvorfor vl du ta det på forskudd? er det ikke bedre å bli delvis sykmeldt/gå ned i stilling når du evt. føler deg dårligere? hvis du føler deg i god form er det vel ingen grunn til å jobbe mindre? husk at foreldrepengegrunnlaget ditt blir dårligere hvis du går ned i stilling. jeg gikk ut i svangerskapspenger da jeg vår 6,5 mnd på vei, men det var pga det ikke var mulig å tilrettelegge mer for meg og magen. jeg er student, men jobber i kiosk ved siden av. jeg er fortsatt frisk og føler meg bra nå som jeg er 7 mnd på vei, så jeg tror jeg kunne ha jobbet, hadde jeg fått tilstrekkelig tilrettelegging. er jo for så vidt tung i kroppen, men det er ikke verre følger med det enn at det er tungt å ta på seg skoene
Herkules Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 tenkte jeg skulle si det jeg også at om du går ned i stilling så går du også ned i lønn og får dårligere grunnlag ifbm fødselspenger. Skjønner igrunn tankegangen din For om man klarer å jobbe men blir sliten så er det jo mye annet man må forsake, som hus og hjem. Det er veldig lett å si at man hadde klart å jobbe, for jeg har vært sykemeldt en periode og har følt meg frisk og rast Vel tilbake i jobb så merker jeg virkelig at jeg ikke er 100% altså. Du får se hvordan du føler deg, plutselig har du masse energi eller du har det ikke og da kan d jo be om 20% sykemelding
Lilja121 Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Kan bare si som de andre her - hvis du ikke er i form er det bedre å be om delvis sykmelding. Jeg jobber fremdeles 100% og har tenkt til å fortsette med det med mindre jeg blir i mye dårligere form. Er i uke 31, og begynner å merke det i ryggen. Men har det såpass fleksibelt at jeg heller går meg en tur i løpet av arbeidsdagen.
Lillepusen-78 Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Enig med de andre her. Dersom formen er dårlig får man jo sykemelding. Jeg var delvis sykemeldt frem til uke 34, da ble jeg fullt sykemeldt. Er nå 37+3. Har merket godt de siste ukene at alt er tyngre, det er vondt å sitte, kvalm om morgenen, sover dårlig osv..... Men ble jo sykemeldt da som sagt - for kvalmen/ubehag med høy puls....
SannaMor Skrevet 18. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. august 2008 Takk for svar, men jeg burde nok formulere meg bedre: Her jeg bor, i Sverige, så skal det svärt mye til å få sykemelding for graviditetsrelaterte plager. Jeg er heldig og tjener så bra at jeg uansett ikke kommer til å tape permisjonspenger på å gå ned i stilling (får ingen kompensasjon fra arbeidsgiver for det jeg tjener over grensen). Jeg orker ikke tanken på å forsöke krangle med noen lege om sykemelding, og det föles bedre overfor arbeidsgiver å varsle på forhånd og heller ta lönns-smellen. Tanken min var, som en over her skriver, at jeg jo föler meg i fin form til å kunne arbeide, men har absolutt ikke energi til noe annet (trene, gjöre klart hus, väre sosial), så det hadde värt så deilig å gå ned i stilling når det röynet på. Ingen som kan gi noen indikasjon på når form-kurven som oftest går litt nedover? 3 måneder för födsel eller 1 måned..? Vet det nok er forskjellig, men hadde hjulpet med litt data fra erfarne...
supermom* og ny på vei Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 Tror dette er veldig individuelt. Min form nå i uke 35 er ca den samme som i uke 20. Bortsett fra at magen har vokst da :-)
AO3 Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Jeg er i mye bedre form nå når jeg er 30+4 enn jeg var da jeg var i uke 24! Selv om jeg sover mindre om natta, føles alt lettere likevel. Det er umulig å forutsi når det begynner å bli tungt å jobbe fulltid, det varierer fra person til person. Det kommer jo også an på jobben du har. Jeg regner med å jobbe fulltid fram til permisjonen begynner, med mindre det skjer noe dramatisk med formen min. Men ingen kan spå framtiden...
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Heihei! Er 33+3 og det er først nå jeg virkelig slioter med ryggen. Har ei nerve som mest sannsynlig ligger i klem, så smertene kommer og går som de vil. men jobber enda 90% fast. Men får ta uke for uke fremover og se åssen det går. Satser på det skal gå bra:) Sover egentlig bra om natta, men er litt støl på sidene når jeg våkner, det er det eneste. Så ikke noe særlig problemer med det enda..
Bimme Skrevet 18. august 2008 #10 Skrevet 18. august 2008 Ta det som det kommer, og be om sykemelding hvis du trenger det! Jeg er 35+3, og har jobbet 100% til nå. I dag ble jeg 50% sykmeldt frem til permisjonen om 2 uker. Teller ned! Er glad for å kunne være i jobb, selvom det er slitsomt.. Dagene går mye fortere da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå