metaMORfose Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Jeg er en lesehest, og leser det jeg kommer over. Hvilke to bøker var de siste du leste? Og liker du noen spesielle typer bøker, eller høvler du over alt mulig? Jeg er i alt mulig kategorien. Alt fra Dostojevskji til Marian Keyes. Ibsen og Bag of fun. Jeg liker ikke så godt de type bøker som før var Hjemmets bokklubb, Sidney Sheldon, Mary Higgins Clarke osv, men har jeg ikke noe annet, så leser jeg det også. Den siste boken jeg leste var Siri Hustvedt - det jeg elsket. Fantastisk bok. Den før der igjen var Ken Follett - i all evighet. Også en bra bok, veldig underholdende. Det som er så sjarmerende med bøker er at de er så forskjellige. Jeg liker å være nysgjerrig på hva forfatteren vil fortelle. Jeg synes det er litt teit når bøker liksom bare skal få en til å tenke, at det ikke er bra hvis det ikke er såkalt dypt. Sånn fungerer ikke jeg. Jeg liker underholdningen - når jeg leser føler jeg at jeg sitter på første rad og jeg lar meg rive meg. Uansett hva det nå måtte være. Som dere skjønner - jeg er i bedre form, og har mye tid til overs. ))
katta og co Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Jeg er med i Bokklubben og leser endel. Desverre så går det litt opp og ned med hvor mye jeg leser. For tiden er det minimalt. Sovner etter å ha lest en side og det går jo selvfølgelig veldig tregt da. Elsker krim, men leser det meste. Leser nå en bok av Jonathan Safran Foer som heter Ekstremt høyt og Utrolig nært. Før dette leste jeg Stieg Larsson. Leser en god del barnebøker til eldste. Alt fra Pippi til Pulverheksa:)
Gjest trønder25århar1avhver06og08:) Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Jeg er ingen lesehest.. akkurat nå går det en del i traktorbøker(til sønnen) Så leser jeg en del på BAM da =)))))
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Jeg leser masse. Tror jeg ha pløyd gjennom 6 bøker i sommer - da en del "lettleste" boker - Shopoholiker serien og lignende.. De to siste jeg ha lest er av Liza Marklund: Nobelstestamen og Livstid. Kjempe bøker. Veldig glad i krim. Nå leser jeg en bok i samme sjanger som Shopoholiker: Theres valg (tror den heter det).
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 Jeg elsker også å lese. Og liker veldig mye forskjelligt. Har også hatt min tid i hjemmets bokklubb og har lest alt jeg fikk derfra. Det går litt i perioder om hva jeg liker best. Og de to siste jeg har lest heter Løvenes kamp av Ken follett. Den likte jeg godt. Og akkurat nå ble jeg ferdig med Jack og Zena. Skrevet av dem selv. Handler om et par i England som på 90 tallet finner hverandre. Hun er pakistaner og de må flykte for å få gifte seg. Så handler boka om kampen mot å finne seg et sted og bo i skjul for hennes familie som vil drepe dem. Så det er jo fra virkeligheten. Og nå holder jeg på med ei til fra virkeligheten. Husker ikke hva forfatteren heter, men boka heter: "min fars grufulle hemmelighet" (tror jeg det var). Vet ikke enda helt hva den går ut på. Annet enn tittelen selv sier.. Ellers leser jeg også St.Halvards Hospital, Jordmoren og Nordlys. Har også lest Havets datter serien for ikke lenge siden. godt å høre at du er i bedre form.
metaMORfose Skrevet 18. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2008 Jeg tror ikke jeg har noen spesielle favoritter. Det må jeg i så fall tenke på. Er imponert over mange, og det er mange som berører meg på den ene eller andre måten. Noen ganger er det språket som gjør boka til en perle, andre ganger er det historien som fenger. En sjelden gang er det fulltreffer på begge. Men hva vi liker er jo like forskjellig som det er mennesker, og så lenge man leser er ikke det ene bedre enn det andre synes jeg. Den siste boka som imponerte meg stort var Siri Hustvedt-Det jeg elsket. Nydelig skrevet, nydelig historie. Øya-Victoria Hislop berørte meg med en fantastisk historie, og et språk som fanget meg og nesten virket magisk. Setningene bare dro meg videre. Så er ble jeg fenget av Stieg Larsson, som noen nevte. De tre bøkene hans er så spennende og gode at jeg grøsser. Intelligent. Jo Nesbø har også intelligente bøker. Hodejegeren var en meget positiv overraskelse. Jan Kjærstad har nydelig språk, og når man lar seg fange av historiene så blir man nesten litt forelsket. Og lista er enda lengre. Men nå er det middag! Hvilke bøker har du lest i det siste da Blond? Og hvilke er dine favoritter?
Mille** Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Jeg leser også mye, de siste bøkene jeg har lest er Drageløperen, Tusen strålende soler, holder på med bok 2 i Stieg Larssons triologi og har lest 3 bøker av Anne B. Ragde i sommer. Idas dans av Gunnhild Corwin er en bok som har satt spor i meg, anbefales! Jeg har blitt mer og mer glad i krim, og har nok blitt mer kresen etterhvert som jeg har blitt eldre, leser sjeldent typisk kiosklitteratur hvor du vet hvem som får drømmeprinsen før du er ferdig med første side. ;o)
solemio Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Har du lest Boktyven av Markus Zusak? Fantastisk, der Døden er forteller og forteller en historie fra andre verdenskrig. Jeg ble helt fanget,- synd jeg leste den i tida jeg hadde eksamen.... Selv repeterer jeg Beatles og Bly, før den siste kommer i morgen. Jeg koser meg veldig med gode fortellinger,- John Irving er veldig god til å fortelle, Gabriel Garcia Marquez. Og i sommer har jeg lest Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon. Det tok meg lang tid å komme meg ordentlig inn i den, men så plutselig var jeg fanget der også. Skal finne Hustvedt, tror også det vil bli en vinner her!
blond Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Gode bøker: Hendelser ved vann - Kerstin Ekman Kompani Orheim - Tore Renberg Ord uten lyd - Camilla Gibb Et uvedkommende liv - Camilla Gibb Familien Lament - Georg Hagen Mann går inn i et rom - Nicole Krauss Kjærlighetens historie - Nicole Krauss Gutten i graved ved siden av - Katarina Mazetti Fire dager, åtte år - Line Baugstø Dødvinkel - Line Baugstø Ved foten av vulkanen - Line Baugstø Babels hunder - Carolyn Parkhurst Øya - Victoria Hislop Jeg liker også godt Liza Marklund
konvall Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 Jeg er en periode leser. På sommeren går det som regel kun i blader, men nå begynner snart høsten, så da er det nok på`n igjen. Veldig glad i Jo Nesbø, Karin Fossum, Unni Lindell, Mary Higgins Clark og Margit Sandemo. Eller endel virklighets bøker. Siste var nok snømannen med Jo Nesbø. Tenkte jeg skulle få lest Honningfellen med Unni Lindell snart. Om noen kan annbefale en god krimforfatter blir jeg glad. Er veldig treg til å finne nye. Leser heller gamle bøker på nytt. Liker ikke Anne Holt eller Henning Mankell.
Mille** Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Kan anbefale deg Stieg Larsson konvall, holder på med triologien nå, er på bok 2. God krim syns jeg. )
Gjest Skrevet 19. august 2008 #13 Skrevet 19. august 2008 Leser masse, elsker bøker. Stort sett engelsk krim det går i her, eller Terry Pratchett og Neil Gaiman hvis jeg vil ha humor/fantasy. Siste jeg leste var Mo Hayders Tokyo - var ganske ekkel og grøssen til tider
metaMORfose Skrevet 19. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 19. august 2008 Det er så spennende å høre hva andre leser. Jeg skriver ned alt jeg ikke har lest på en liste, og kjenner jeg meg selv rett så leser jeg dem en etter en. Den siste ekle boka jeg leste var Insomnia av Stephen King. Fy, den var så grusom! Men jeg greier ikke å avslutte en bok før den er lest ferdig, så jeg leste jo alle de 500 sidene. )
Gjest Skrevet 19. august 2008 #15 Skrevet 19. august 2008 Åja, den er en av hans bedre Har ikke lest darktower serien ennå - sparer den til senere så jeg har noe å se frem til...
metaMORfose Skrevet 19. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 19. august 2008 Jeg skal også lese Darktower serien, tror det er 6 eller 7 bøker. Men Stephen King må leses i mørket om kvelden, ellers blir det ikke noe moro. ) En gang leste jeg en bok som var så skummel, og det var midt på natten men jeg greide bare ikke å la være å lese den.. så jeg vekket kjæresten min bare for å forsikre meg om at han ikke var et monster. Han var ikke noe monster, men særlig blid ble han ikke.. hihi
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 19. august 2008 #17 Skrevet 19. august 2008 Må bare slenge inn et tips til dere som vil lese bøker fra virkeligheten. Jeg gråter store bøtter hver gang jeg leser den. Den heter Ei hand og holde i av Vigdis Rabben. Handler om sønnen hennes som har HIV og Aids.. Gammel bok, iallfall 10-12 år gammel. Veien til Karlsvogna er også en veldig gripende bok, skrevet av mannen til ei som har fått en kreftdiagnose.
metaMORfose Skrevet 19. august 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. august 2008 Har lest begge to. Het ikke sønnen hennes Odd Kåre? Veldig gripende historie. Veien til Karlsvogna har en oppfølger også, husker ikke helt hva den heter (Etter Karlsvogna?), men den handler om reaksjoner som kom etter Karlsvogna. Det var godt å lese den, ble en slags lykkelig avslutning.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 19. august 2008 #19 Skrevet 19. august 2008 Jo sønnen het Odd Kåre.. Boka etter Veien til Karlsvogna ha jeg ikke lest - den må jeg prøve å få tak i... Skal på biblioteket i mårra, se om jeg finner flere Liza Marklund bøker - så da skal jeg kikke etter den også..
katta og co Skrevet 20. august 2008 #20 Skrevet 20. august 2008 Er det noen som har lest Robert Wilson? Liker bøkene hans. I tillegg må jeg innrømme at i en alder av 37 år så liker jeg Harry Potter. Hvor barnslig er ikke det? ;-) Liza Marklund og Henning Mankell er også bra. I tillegg vil jeg anbefale Bill Bryson sine reiseskildringer. Utrolig morsom:))
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 20. august 2008 #21 Skrevet 20. august 2008 Er mest glad i krim jeg, men leser en del annet også da Stig Larssons triologi var fantastisk Henning Mankells "Kineseren" var litt tung i midtpartiet, men en bra historie Ellers er "Den trettende fortellingen", "snø vil falle over snø som har falt" og Wallander-bøkene, samt Harlan Kobens bøker blant favorittene.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #22 Skrevet 20. august 2008 Pffff - Harry Potter er aldersnøytral, så det så!! (Synes du er en ansvarsfull mor som sjekker at ikke bøkene er "skadelige" for barna dine ) Hvis dere liker hardbarka actionmenn som aldri sier au, så anbefaler jeg Lee Childs bøker om Jack Reacher - det er tøffing det. (Jean Claude Van Damm ta deg ei bolle )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå