Rådløs Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Vi bor i Sverige. Har yngste barnet i en kommunalbarnehage der han har gått i 2 år (han er 3 år nå) Men i går ringte de fra ett såkallt "föräldrakooperativ" og sier att vi har god sjangse till å få plass der også...om vi blir godkjente (det förste merklige) Nå er jeg mer rådlös en noen sinne, hva skal vi gjöre??? Den Kommnale barnehagen: Vi har ikke värt superfornöyde med den kommunale barnehagen men den er helt ok. I barnegruppen er 17 bar på 3 heltidspedagoger 2 er förskolelärer og en er "barnsköter" (som ikke er superflink :-( ) Barnehagen har 2 avdelinger med barn mellom 1-5 i hver men skal utökes till 4 avdelinger der 2 avdelinger er for barn mellom 3-5 og 2 avdelinger er for barn mellom 1-3. Dette kommer til å skje i januar og vår lillemann kommer da antagligvis å begynne på en "ny" storebarnsadeling på sammebarnehage. De har kjempestor uteplass...som fremdeles kommer til å väre stor selv om det blir dobbelt så mange barn. Foreldrekooperatvet: Vet ikke om denne varianten finns i Norge. Men det er altså foreldrene selv som driver barnehagen og ansetter personal og er ansvarlige for lokaler osv. I denne barnehagen e det 2 avdelinger begge for barn mellom 1-5 år. De har 10 barn per avdeling og 2 heltidspedagoger per avdeling der en er förskolelärer og en er "barnsköter". I denne barnehgen jobber man som foreldrer på et 20 dagersjema, der man hver 20 dag skal lage måltid, hjelpe til ved lunsj, åpning og stegning samt vaske hele barnehagen. Lokalene deres ligger nederst i en blokk og de har svärt liten uteplass. Alle foreldre må väre engagert i barnehagen og hjelpe til å skaffe ny personal ved behov...det ökonomiske ol. Denne barnehagen blir ca 800 kr dyrere i måneden enn den kommunale. Jeg studerer nå, så å tjenestegjöre i barnehagen hver 20 dag skulle kunne fungere...men om ett år er jeg antgligvis i heltidsjobb...hva gjör jeg da? For å få ha sitt barn i denne barnehagen må man altså bli "godkjent" av de andre (det var ikke det utykket de brukte...men det er det som det handler om). Först skal de gjöre ett hjemmebesök hos oss, deretter skal vi komme til barnehagen og treffe de andre foreldrene om allt er ok så får gutten begynne i barnehage i slutten av september begynnelsen av oktober (dum tid syns vi...nå har han jo nettop begynt i sin gammle barnehage igjen etter ferien) De fleste andre foreldrene i den kooperative barnehagen er våre naboer...det er altså mindre morsomt om man ikke blir godkjent og jeg vil derfor ikke starte en prosess for deretter bestemmemeg når vi vet om vi er godkjente....ikke så morsomt for gutten heller om han blir intrudusert for en ny barnehage som ikke blir aktuell likevel. Det virker slitsomt og merkelig med den kooperative barnehagen...men de som har barna sine der (våre naboer er fornöyde) og det at det er så få barn lokker...men gutten trives i sin barnehage og det föles feil å la han begynne i en ny mitt i en termin....noen som kan gi meg råd?? Må bestemme meg dag for ellers kommer de i kveld på hjemmebesök :-S Hjelp......
___ Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Jeg ville beholdt den plassen dere har nå. Få barn er sikkert fint for de minste, men når gutten blir større tror jeg det er like bra med såpass mange barn som i den kommunale barnehagen. Fint å slippe ekstraarbeidet også.
It's all about me Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Kan ikke skjønne at du i det hele tatt vurdere å bytte til denne kooperative barnehagen jeg, det opplegget der hadde jeg aldri giddet. Hva er egentlig fordelene??
Rådløs Skrevet 18. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2008 Ja si det... :-) Fordelene er att de har så mye färre barn og att det er nabounger som går der (noe det ikke er i den andre)....+ at "alle andre" sier at det er sååå bra å la barna gå iett foreldrekooperativ...man blir jo usikker ....
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Jeg hadde ikke byttet barnehage. Logikken er jo ikke tilstede, 800 mer for et dårligere tilbud? Eneste positive er jo at man får mer innsynsrett og mulighet for å komme med innspill og påvirkninger. Men å måtte ta seg fri for å jobbe der, at ungene får lite uteplass, at man må gjennom en godkjenningsprosess, at gutten må bytte barnehage osv hadde telt langt mer for meg. At dere ikke er superfornøyd med den bhg dere har trenger ikke bety at den nye blir så mye bedre eller at den dere har er dårlig. De aller, aller fleste har litt å utsette på bhg ungen(e) går i, de er jo det kjæreste vi har og vi vil jo det beste for ungene våre. Og da kommer nok desverre de fleste av oss til å være litt misfornøyd i perioder. Men som sagt, jeg hadde latt ting være som de er. En annen ting jeg tenkte på, om det blir ansettelsesproblemer, rot med økonomien, interne stridigheter osv i den nye bhg kan det fort bli langt værre for dere enn å "bare" stå uten barnehageplass. Kanskje greit å ha i bakhodet.
Rådløs Skrevet 18. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. august 2008 Tuuusen takk for alle kommentarer :-) Det hjelper :-) Jo, jeg har jo värt mest inne på å la ham fortsette i den kommunale. Men med tanke på at köen har värt 2 år til den kooperative og at alle sier att dn er sååååå bra og sier nermest att jeg er dum i hodet om jeg takker nei, så har jeg jo blitt ganske så rådlös....tror att det hele har ganske mye med status å gjöre, att man har höyere status i området om man har barn i den kooperative barnehagen og at man er bedre forelder...men sånnt skal man jo ikke bry seg om...
Rådløs Skrevet 18. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2008 Forresten finns denne barnehagevarianten i Norge også?? Noen som har egne erfaringer??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå