Gå til innhold

Barnefar vil plutselig ha kontakt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært alene fra jeg var 12 uker på vei..snuppa er nå snart 3 mnder.

Bf har ikke villet ha kontakt helt til i går kveld.

Da får jeg mld om at han vil ha 50/50..siden han skal betale bidrag.

Vet at han ikke bryr seg om henne..men vil gjøre dette for å "straffe" meg for å ha oppgitt ham som far.

Når må jeg eventuelt måtte sende henne avgårde til ham`?

Full ammer + han skal flytte til kristansand..det er mange timer fra der vi bor.

Han sier at han har rett på annenhver helg allerede nå og 50/50 senere.

Noen som vet reglene for dette?

OFFFF har nesten ikke sovet og bare sett på gullet i natt.

Han gjorde alt for at jeg skulle ta henne vekk..stoler ikke på at han gir henne det hun trenger..selv om han har møtt ei nye.

Hva bør jeg gjøre??

Gi opp barnebidraget?..si til nav at vi har privat avtale for å få fred fra ham?..eller kjøre løpet og satse på at det bare er tomme trusler fra ham?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ammer så han kan ikke ha henne på overnatting enda, når barnet er ett år kan han ha henne annenhver helg, før det er du i din rett til å si nei fordi hun er for liten og du ammer.

50/50 er ikke noe han kan kreve og på automatisk om du ikke vil, spesielt ikke om han bor langt unna, pga at det krever godt samarbeid og at bf bor i nærheten så barnet ikke må ha to forskjellige bhg feks.

Ikke gi opp bidraget og ikke la truslene hans gå inn på deg.

Men dette må jeg bare nevne, selv om han gjorde alt for at du skulle ta abort, betyr ikke det at han nødvendigvis blir en dårlig far for henne.

Bf her kjefta og styra og prøvde sitt aller beste å få meg til å ta abort, men en god far er han heldigvis blitt for det.

Skrevet

Du kan ta det helt med ro! Klart du skulle opplyse hvem som er faren, så ikke angre på det.. og nei, ikke gi opp bidraget heller.

Si at du kommer til å være samarbeidsvillig så fremt at han oppfører seg voksent og saklig. Gi han beskjed om at han kan gå til familievernkontoret dersom han ønsker samvær, slik at dere kan få en samværsavtale som passer til barnets alder. 50/50 kommer aldri på tale dersom han bor langt unna, og aldri før barnet fyller 3 år. Mye kan ha skjedd innen den tid.

Ingen overnatting skjer før du er ferdig å amme, så alt samvær vil høyst sannsynelig foregå hjemme hos deg, evt på lekeplass frem til da. Evt hjemme hos en annen slektning om du synes det blir for tøft. Er du seriøst redd for at han skal skade henne, kan du forlange samvær med tilsyn. Ikke utsett det kjæreste du har i verden for noe du tror kan være farlig. Holdt på ditt!! Og vær ærlig på familievernkontoret - vis bekymring, men hold deg hele tiden til saken. Og vær oppriktig når du sier at du ønsker å være samarbeidsvillig, så fremt far oppfører seg som en voksen.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Og når han sier at han har RETT til å ha henne, kan du svare han, at han har ikke rett til noe som helst - det er barnet som har rett til to foreldre. Og så fremt det ikke foreligger en samværsavtale, har han ingen rett til å kreve noe. Fordi det skal være til barnets beste.

Skrevet

signerer anonymeanna !!

husk også at dette trolig bare er en "trussel" for å forsøke få deg til å gi opp bidraget.. de færreste bf som truer med dette går faktisk videre... han har ikke vist intr tidligere så han er neppe SÅ intr i å ha henne ;-)

Lykke til !

Skrevet

Og samvær kan ikke gå rett fra ingenting til normalt helgesamvær annenhver uke + en dag i uken. Om far i tillegg bor langt unna, så blir det jo vrient i fht til bhg og sånn med denne ene dagen i uken (etter hvert som barnet blir større da.)

Utifra hva jeg leser så har dere kanskje ikke det beste forholdet dere i mellom, så derfor er det sikkert kjempe lurt å avtale en time på familievernkontoret for å arbeide frem en fornuftig samværsavtale som dere kan være enige i begge to. (forhåpentligvis...) Her var vi heller ikke sammen når sønnen vår ble født. Pappaen har hatt samvær her hjemme hos oss eller vi har vært hos ham. Han er student og bor langt unna oss, så vi har da vært hos foreldrene hans når han er nedover om han ikke har vært her. Når jr var en tre-fire mnd hadde han samvære alene over en litt lengre tidsperiode. Det har vært hans eget ønske at jeg skal være tilstede fordi han syntes det har vært litt "skummelt". Jeg har tatt turer på butikken og sånn, men aldri vært lenge borte. Dessuten ammet jeg og jr nektet å ta flaske så da blei det slik. Selv om bf ikke har hatt muligheten til å se tassen like lenge som han har ønsket har vi til stadighet, maks gått 14 dager mellom hver gang vi har vært borte hos foreldrene hans. Og jr. har fått et kjempe godt forhold til farmoren,farfaren og onkelen sin. Rundt 6-7mnd alder overnattet han borte for første gang og det var hos de. 8mnd gammel hadde far sitt første overnattingssamvær og de koste seg begge to. (farmor er alltid hjemme når jr. overnatter Og er hun ikke hjemme så sover bf over her, så drar jeg ut på kvelden og sover på stua.) Også dette er hans valg. Han syntes det er "skummelt" å være helt alene med en så liten krabat:) Vi har gradevis trappet opp hyppighet og lengde og det har gått veldig veldig bra. Tassen er blitt kjempe glad i pappan sin og farsfamilien og vi har et godt forhold. Det er jeg super takknemmelig for. Barnet vårt har rett på det beste!! Nå har vi en ettåring som er trygg på oss begge og jubler hver gang han ser pappaen sin. Da veit han at de skal herje noen dager og at han slipper å sove i senga si, men får sove i sengen sammen med pappa:)

Skrevet

Tusen takk for gode svar og råd!

Kan strekke meg langt jeg så lenge jenta mi får det bra.

Har sendt ham mld om at han kan se henne på torsdag om han vil..dette for å vise litt velvilje.

Kommer nok ikke til å få svar tenker jeg..typisk han å slenge ut det ene og det andre..for så å bli fullstendig taus.

Betryggende å høre at han ikke automatisk får henne 50/50 + at det eventuelt blir lenge til.

Vil jo at gullet mitt ska bli kjent med pappaen sin..men ikke for enhver pris. Ble bare så satt ut da han plutselig ville ha samvær...har fått høre hele tiden at hun er mitt ansvar og at han ikke vil se eller høre fra oss.

De neste dagene vil vise om han mente noe med det..eller om det er tomme trusler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...