Gå til innhold

Hva sier dere til storesøsken?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 2,5 vet at det er baby i magen til mor og at hun skal bli storesøster. Har også registrert at seng, vugge og slik er på plass. Men jeg vet ikke hvor mye mer hun klarer ta inn. Hvor mye har dere agt eller prøvd å forklare for storesøsken?

Redd hun skal bli fryktelig lei seg når jeg må være på sykehuset noen dager. Litt vanskelig å gå på forklaringa om sykehus, kanskje, eller har dere gjort det? Er så spent på hvordan hun vil ta det.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fortalt gutten min på 3 år at mamma må være på sykehuset når babyen kommer ut... Vi har også en bok hvor det er bilder av forskjellige situasjoner med babyen....Som f.eks.bilder av mammas mage med baby inni, Mamma og baby på sykehuset, babyen får melk av Mammas bryst, baby bader, baby trenger kos, baby får ny bleie.....

Dette har vi gått igjennom mange ganger og jeg tenker slik er gutten min litt forberedt på hva som skjer den neste tiden....

 

Skrevet

Jeg har en datter på samme alder, og vi har som dere snakket om at hun skal bli storesøster. Hun vet det er en baby i magen, og synes det er veldig stas at hun skal bli storesøster, men man kan jo ikke forvente at hun skal skjønne omfanget av det. Vi har ikke snakket om at jeg skal på sykehuset. Jeg skal føde på ABC, og der kan både pappaen og hun sove om de vil, men vi er ikke helt sikre på hvordan vi gjør det. Det er i alle fall ikke så sykehuspreget og kanskje litt mindre skremmende for en på hennes alder? Er mest spent på hvordan det går når hun skjønner at babyen er her for å bli, og at vi ikke kan gi henne all oppmerksomhet. Men jeg håper og tror at det skal gå helt fint. Må bare passe på å la henne delta aktivt i stell og kos med babyen. Jeg skal ut etterpå å kjøpe en gave hun kan få når babyen kommer. Kanskje noe til dukken hennes. Viktig å gjøre litt stas på henne og.

 

Ellers kan jeg anbefale en bok som heter "I magen bor en baby" Det er en veldig uhøytidelig og morsom bok om en familie hvor mor har en babye i magen. Boka har klaffer så man kan titte inn i magen hvor babyen finner på mye rart. Jenta mi digger den boka :-)

Skrevet

Takk for svar!

Det høres ut som bøker vi burde sjekke ut. Eller er det samme boka, tro?

 

Uff, det blir spennende å se reaksjonen deres ja. Veldig babyboom rundt oss nå, og hun reagerer helt spontant negativt når vi løfter på en annen baby. Håper selvsagt det blir noe annet når det blir vår og hennes lillesøster, men en vet jo aldri.

 

Skrevet

Gutten min på 2 år skjønner ikke omfanget men vet at det er en baby i magen. Han vet også hva en baby er.

Han så på ul bildene sammen med meg en dag og etter det ville han lese bok om baby (altså se mer på de bildene siden de er en remse som er brettet så kaller han det bok)

 

Vi har ikke satt opp seng mm men når noen klær han plukker frem er for små så sier jeg at de er til babyen

Han er da veldig opptatt av at det er til babyen

 

Sykehus delen ser jeg ikke på som noe problem. Han har ikke akkurat separasjonsangst fra meg og han skal jo være sammen med pappaen sin og besteforeldrene.

 

Han vil ikke bli skremt av sykehus og han er så nysgjerrig at jeg tror han vil oppleve det som spennende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...