pusild Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Jeg fikk lyst til å dele en oppskrift på spansk omelett med dere. Smakte tortilla for første gang i Spania, og ble helt hekta. Måtte lære meg å lage det. Det er en oppskrift på en helt enkel basic tortilla. Har laget den flere ganger, og den har vært en suksess hver gang. Du trenger: ca 5-6 passelig store poteter 6 egg olivenolje (viktig at det er olivenolje) 1 stor løk 2 fedd hvitløk litt salt 1. Vask og skrell potetene. Kutt dem i tynne skiver. Så tynne du klarer med en kniv. 2. Ha godt med olivenolje i panna. Så mye at hele bunnen er dekket, og vel så det. Så har du i de to hvitløksfeddene. La dette surre i noen min i oljen på middels varme, før du har i potetskivene. Pass på å ikke ha altfor sterk varme . Potetene skal ikke bli brune. Kun myke. Ta gjerne på et lokk. 3. Kutt løken i biter og ha oppi. Igjen, pass på varmen. Løken skal ikke bli brun. Kun blank. Når potetene begynner å gå i stykker når du presser på dem med stekespaden, er de ferdige. Ta stekepanna av platen. 4. Ha eggene og salt i en bolle og visp dem lett med en gaffel. 5. Nå tar du hvitløksfeddene ut. De er vi ferdig med. Ta en hullspade og ta potetene og løken fra panna, over i bollen med egg. Pass på at så mye som mulig av oljen renner av, og forblir i panna. Bland med en gaffel. 6. Sett panna tilbake på varmen, og hell hele blandingen over i panna. Stek tortillaen på svak varme. Ha på lokk. Gjerne et gjennomsiktig lokk, hvis du har. Når tortillaen er nesten ferdig stekt, men fortsatt litt flytende på toppen, kan du gjøre et lite triks. Sett hele stekepanna inn i ovnen et par min på ca 100 grader, bare så det øverste laget stivner. Da blir den lettere å snu. For å snu tortillaen, tar du en stor tallerken og legger over panna. Så snur du panna slik at tortillaen havner oppå tallerkenen, så legger du tortillaen tilbake i panna og steker den på andre siden til den er ferdig. Ta et papir og tørk av overflødig olje. Del den i 8, som en pizza. Kan serveres som den er, eller med en enkel salat. Kjempegodt! Tips: Det er kjempegodt å ha som pålegg også, på skiva eller inni baguett med salat. Her kan dere se en video av hvordan det lages:
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Jepp! Tortilla de patatas er fantastisk godt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå