Gå til innhold

Hva betyr dette apagar scoret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det sier noe om helsetilstanden til baby men hva betyr hva??

Mi jente som ble født i 2006 fikk 8-9-9 på apgar scoret. Hun fikk problemer med å puste med en gang hun kom ut, og var blå.

Hun hadde en arm over hodet og hun hadde bæsjet i fostervannet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at alt er bra:) Man kan maks få ti. Man blir trukket for blandt annet pust og farge. Misfarget forstervann betyr hvertfall hos oss at da må vi ta temp og resp på hver vakt, for å sjekke evt infeksjoner

Skrevet

jeg har født ei jente på vanlig måte.alt gikk knirkefritt..aldri hørt om apagar score!hva er det å hvor og når måler de det??hmm

Skrevet

det er bare en poengsum lege/jm setter for hva slags form ungen din er i. måles rett etter fødsel og etter 5 minutter. føres opp i journalen. det er bare en kvalitetssikring at formen til den lille er bra.

Skrevet

Kan de få feber og infeksjon hvis vannet er misfarget og kan de av dn grunn ha litt problemer med pusten??

Hun stresset fælt med pusten de første dagene og var surklete men såvidt jeg husker fikk hun iallefall ikke feber.. hun fikk gulsott da men hun var ikke verdens største med sine 3 kilo heller...

Skrevet

Det er mer risiko for infeksjon ved misfarget forstervann fordi barnet kan ha fått dette ned i lungene. Derfor passes babyen litt ekstra på. Apgar score gis etter 1, 5 og 10 minutter (ser at det hoppes over den etter 10 min hvis barnet får veldig god score på de to første). Barnet skal egentlig ikke få 10 etter 1 minutt, alle babyer ser litt blå og bleke ut når de kommer ut, så 9 er perfekt!

Skrevet

De kan få en infeksjon hvis de har fått i seg en del misfarga forstervann. Feber kan være et symptom på at noe er på gang, evt en infeksjon derfor sjekker man temp. Resporasjonen påvirkes også ved en evt infeksjon. Derfor sjekkes også dette. (Bare teller antall pust i min)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...