Gå til innhold

Hva har dere hørt om urter under grav.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i en helsekostforr. for å kjøpe noe omega3, var så mye forskjellig å velge i så jeg spurte om litt hjelp.

Fikk da beskjed om at det er urtene jeg skulle holde meg unna.

Jaha tenkte jeg, sitter og drikker økologisk urtete og har krydderurter i maten daglig... Hva ligger i det egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel det at det finnes noen urter som kan gi misdannelser, sette igang fødsel og som historisk sett har blitt brukt i folkemedisin til abort osv. Fordi det ikke finnes noe særlig med studier på området så sier man generelt at gravide ikke skal bruke produkter som inneholder urter.

Det er noen unntak, så om det er noe du pleier å bruke av te, krydder eller tabletter så går det jo an å sjekke opp i hver enkelt.

De som jobber i helsekost og som gjør jobben sin skikkelig er flinke til å advare gravide mot å bruke endel av produktene under graviditet da man ofte ikke vet effekten på foster eller muskulatur( livmor).

Skrevet

Har hørt enkelte urter bør man være forsiktig med. så hvis jeg hadde drukket urteteer o.l. ville jeg nok sjekket ut de det gjaldt.

Hadde en side med fin oversikt her en gang, men sorry, finner ikke tilbake.. kanskje google din te ;)

Og tror ikke det gjelder vanlige urter som man pleier å bruke i mat.

Skrevet

Mener ikke at det er krise å drikke urtete altså, bare at enkelte urter har vært brukt som abortfremkallende eller igangsettende av gammelt av, så kan være greit å sjekke litt om man drikker veldig mye te ;)

Skrevet

Har en gang sett en kjempebra side om urter, men nå finner jeg den ikke igjen.

Der så jeg hvertfall at salvie kunne minke melkeproduksjon. Jeg ammet da, men drakk nå likevel min solbærsalvie-te da jeg var forkjølet (kanskje litt mindre enn vanlig), fordi det er så lett å følge med på om produksjonen minnker.

Men, uansett, her er det jeg fant nå:

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet_og_amming/naturmidler_til_gravide_og_ammende

Skrevet

hei!

gartneren trør til:)

disse urtene bør du ifølge min litteratur holde deg unna:

ryllik, aloe vera, kvann, pepperrot, abrodd, malurt, kamille (forårsaker kvalme og oppkast, men ikke direkte farlig, derimot veldig bra når man ammer), kjerringrokk, lakrisplante, humle, isop, einerbær (dersom man har nyreproblemer), løpestikke, mynte (kun oljen), poleimynte, persille (kan spises, men ikke brukes medisinsk), rosmarin, vinrute, salvie (kun brukes i små doser), reinfann, timian-olje (men selve urten er ok), og jernurt. det finnes en del andre også, men jeg regner med a du ikke spiser hverken iris eller peon... disse regnes også som urter:)

som du ser er det svært få av disse vi vanligvis bruker i matlagingen. men skjekk teen din. dersom du finner noe du ikke vet hva er, så bare spør,så skal jeg svare deg så godt jeg kan:) urter var nemlig min fordypning på gartnerskolen:) vanligvis vet folk på helsekostbutikkene hva som er bra og ikke. de har masse gode teer som er bra for både babyen og deg, så du kan alltids få hjelp av dem også.

håper det var svar nok:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...