BabyAug Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Jenta vår er 5mnd. Fra neste uke skal jeg jobbe en dag i uken, fra 9 til 15. Mens jeg er på jobb skal ho være hos svigermor. Men når jeg har fortalt dette til folk at jeg skal jobbe en dag får de helt sjokk. Skjønner ikke at jeg kan dra fra ho når ho er så liten. Helsesøster holdt på å dette av stolen. Huff får så dårlig samvittighet. Er 2 hovedgrunner til at jeg begynner. Det første er at permisjonen min er over i mars og jeg får ikke bhg plass før i august. Så hvis jeg jobber opp timer nå kan jeg bruke det og ferien min så ho kun trenger å være hos dagmamma 2 dager de mnd jeg mangler plass. Også er det pga at jeg føler hodet mitt trenger å gjøre noe. Føler meg ikke nok koneemne til å bare gå hjemme å vaske. Ikke misforstå elsker å tilbringe tid med dattera mi men jeg nyter tiden mer hvis jeg jobber litt og kommer ut litt. Vil gjerne høre deresmening, får ikke sove om natta, tenker bare på om jeg burde droppe det, om jeg får en stressa unge fordi ho skal være borte en dag i uka. Huff vet ikke hva jeg skal gjøre. Og sambo sier bare jeg skal gjøre det jeg føler for, hadde vært veldig mye enklere hvis han hadde hatt en klar mening...
mai mammaen til to Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 personlig hadde jeg aldri klart å begynne å jobbe igjen når min baby kn var 5 mnd. isåfall skulle det vært sånn at jeg ikke hadde hatt penger til å overleve. men, om DU føler deg komfortabel med å dra på jobb, om DU føler svigermoren din tar seg godt nok av babyen DIN så syns jeg du skal gjøre det. jeg vet at jeg hadde ikke hatt det kjekt på jobb for jeg hadde bare tenkt på babyen min. men om du klarer det så er det jo egnetlig veldig lurt som du sier for du kan ha permisjon lenger... men eg syns du skal føle på det selv jeg. og ikke tenke så mye på hva andre rundt deg gjør
TuFB Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 Du skal da vel ikke ha dårlig samvittighet for det!!!:-) Husk at vi som bor i Norge har en sinnsyk bra permisjonsordning - vi er kjempeheldige som kan være hjemme med lønn i et helt år!! Da jeg var liten begynte mor mi å jobbe da jeg var tre månder for det var lengden på permisjonen for 30 år siden! Var hos mormor tror jeg. Synes det høres lurt ut å jobbe inne timene, hadde gjort det samme hvis jeg hadde hatt muligheten til det! skal jobbe seks uker til våren før jeg går ut i lærer-ferien min!
wjkcg Skrevet 17. august 2008 #4 Skrevet 17. august 2008 Synes det høres ut som du har funnet en veldig god løsning som passer for deres situasjon. Min er også 5 mnd nå og jeg synes hun er så tydelig ift sine behov at det ikke er noe problem å la andre passe henne. En venninne av meg jobbet en dag i uka helt fra starten av og mannen var hjemme den dagen. Det fungerte godt for dem og for babyen, og hun synes det var deilig å være ute av mammatåka innimellom. Har også en nabo som studerer mens hun er hjemme og jevnlig har hele arbeidsuker i den forbindelse. Det går helt fint for ungen også. Og skjønner behovet ditt for å bruke hodet. Jeg skal tilbake på jobb når datteren min er 7 mnd og får kommentarer på at det er for tidlig. Folk får nå mene hva de vil. Jeg for min del synes det er rart med folk som vil være borte fra jobb lengst mulig, men lar nå være å si det. Her må man ha respekt for at vi er forskjellige. Lykke til med jobbingen! Er sikker på at det som er bra for mor er bra for barnet : )
Lykkeliten123 Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 Du skal ikke ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Jeg skjønner veldig godt hva du mener med ønsket om en fot i arbeidslivet, og syntes du har funnet en grei løsning for å få andre impulser enn bare å være hjemme, samtidig som du har løst barnehageproblematikken. Datteren din får være med bestemor og vil være i de beste hender. Trivselen din når du får luftet deg litt har også mye å si! Jeg er veldig glad i å jobbe, og må ha andre prosjekt i tillegg til barseltreff og kafebesøk. Tilbudte mannen halve permisjonen, men etter å ha sett angsten i øynene hans har jeg heller meldt meg på nettstudier på BI for å holde hodet i gang med litt tankevirksomhet, hehe. Du trenger absolutt ikke ha dårlig samvittighet- det blir en fin tid for bestemor og gullet ditt ;o)
velsignet med to Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Du, det er snakk om EN dag i uken, hvor datteren din får muligheten til å kose seg med bestemor. Du har fortsatt 6 dager igjen av den samme uka hvor du og datteren din kan kose dere sammen. Dra på jobb uten dårlig samvittighet!
Ludoline Skrevet 17. august 2008 #7 Skrevet 17. august 2008 Synes det høres ut som en god løsning. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for!! Veldig kulturelt betinget det om når det er greit å levere barna til dagmamma, barnehage eller besteforeldre. I Norge er normen ett år fordi det har blitt forhandlet frem politisk, i mange europeiske land er det tre måneder.. og i andre land igjen er mange velger å være hjemme med barna, som i Tyskland og USA. Jeg synes hver enkelt bør gjøre hva som føles riktig for en selv og barnet. Det kan godt tenkes at det vil være positivt for barnet å knytte seg til en tredje omsorgsperson (svigermor) og at du og barnet også vil få mer kvalitetstid sammen når du kommer hjem fra jobb, fordi du er mer opplagt da du har fått andre impulser. Dessuten er det jo bare en seks syv timer en dag i uka det er snakk om, så synes du ikke bør ha dårlig samvittighet i det helt tatt. Du og dattera di vil allikevel få masse tid sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå