Gå til innhold

Planlagt keisersnitt, noen som har hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta keisersnitt denne gangen, noe jeg egentlig ikke ønsker. Er veldig redd for å miste den første tiden med babyen på magen, når h*n skal finne puppen for første gang og sånn. (Mista dette sist, så gutten såvidt, så igjen etter fem timer..). Noen som har gode, beroligende historier til meg? Jeg skal "føde" på Ullevål. Og hvor vondt er arret etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke rutiner det er på ullevål, men når jeg hadde planlagt keisersnitt får du spinalbedøvelse. Ungen blir tatt ut, og hos meg gikk de for å tørke knøttet litt og tulla henne inn i et teppe. Så fikk jeg se henne en liten stund. De gikk på fødeavdelingen for å veie og måle mens jeg ble sydd. Da jeg hadde kommet på oppvåkningen (tror jeg det var) kom far og barn hos meg å jeg fikk ha den lille inntil meg. Hadde en fin opplevelse av det hele, og ikke noe problemer med å legge henne til etterpå, bortsett fra at hun hadde gulsott og var slapp. Men det hele gikk mye greiere enn da jeg hadde hastesnitt i full narkose.

Jeg sleit veldig med etterrier om var sterke. Og måtte holde senga til dagen etterpå. Selvsagt er det vondt i arret, det er jo en stor operasjon, men blir bedre etterhvert når man kommer seg på beina og får igang blodsirkulasjonen.

Jeg skal ha mitt tredje KS i desember og håper på en like fin opplevelse.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg har hatt planlagt keisersnitt og syns det hele var en flott opplevelse. Fikk spinalbedøvelse og mannen var med hele tiden. Fikk se babyen med en gang og måtte neste jage jordmora bort med han for jeg var så redd han skulle bli kald... så tørka de han og tulla han inn å så fikk jeg se han litt til før de tok han ut mens jeg ble sydd. sovna på oppvåkninga så det tok vel nesten en time før far og sønn kom inn til meg, men da var jordmor med og hjalp til med amminga å så fikk vi være alene til vi dro opp på avdelinga alle mann. Var oppe å gikk i ni tida på kvelden, gikk på do å fikk vaska meg litt og satt på sengekanten å spiste kvelds.

Såklart er det litt vondt i såret, men jeg syns ikke det var så ille som jeg hadde trodd. Vondt å le å vondt å hoste så ta med hals linser om du skulle bli tørr i halsen. Etter å ha snudd seg et par ganger i senga finner man ut en måte å gjøre det på som ikke gjør så vondt, men bruk det handtaket de henger over deg i senga! Dagen etter stilte jeg til frokost i egne klær og satt oppe stort sett hele dagen. Stulla litt rundt om kring og var alt tatt i betraktning i kjempeform. Fikk dusje dagen etter der og skifta bandasje å så reiste jeg hjem dagen etter det igjen!

Det er normalt å grue seg litt, og det er nok bare bra, for da oppdager man stort sett at det ikke var så ille likevel. Lykke til!

Skrevet

Hadde også planlagt keisersnitt. Jeg fikk se gutten, men han skulle sjekkes på spedbarnsavdelingen (og det gikk fint). Dermed gikk det mange timer (fem-seks) før jeg fikk han på brystet. Føler litt at jeg gikk glipp av den første tiden. Har lest at enkelte sykehus/jordmødre praktiserer å legge babyen på brystet til mamma inne på kirugisk mens de syr. Snakk med de om det.

Eller gikk alt fint etterpå. Var frisk og sprek. Hadde selvfølgelig vondt, men tok alle forhåndsregler. Og husker nesten ikke i dag at det var så vondt. Skulle jeg gjort d på nytt, ville jeg bedt om å få fjernet kateter samme dag. Lå med det til dagen etter og det var mer styr enn om jeg skulle gått på do. Fjernet stiftene etter fem dager. Etter at de første seks ukene var godt har jeg ikke merket noe til hverken arr eller andre ettervirkninger.

Jeg håper likevel at jeg kan føde vaginalt denne gang. Men blir det keisersnitt er det helt greit.

Skrevet

Takk for svar. Gruer meg fremdeles, men godt å høre at minnene ikke er så værst. Når det gjelder etterrier så er vel de mye sterkere andre gang uansett om du føder vaginalt. Det sier venner med nr to ihvertfall. Blir jo deilig å ikke være helt ødelagt nedentil ihvertfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...