Gå til innhold

Dere son er 1. gangs med babyen i seteleie:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer så fælt på hvordan rutinene er rundt om i landet på dette??? Er det slik at man kan nærmest velge KS selv, eller blir man overtalt til vaginal fødsel? Noen som vet hvordan det er i Torndheim?

Jeg har hele veien vært innstilt på vaginal fødsel, men nå som han ligger feil vei er jeg IKKE like gira på det...Har lite lyst til å føde et barn i

seteleie som 1. gangs. Men har ikke snakket med verken jordmor eller lege om dette enda. Er i uke 34 nå. Vet mange sier han kan snu seg, men han har sittet sånn lenge nå så det tror jeg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

mitt første barn lå i seteleie.jeg var fast bestemt på at jeg skulle føde vanlig hvis bekkenet var stort nok. jenta kom 16 dager før tiden, og det hadde ikke blitt tatt undersøkelse av bekkenet så da fikk vi beskjed om at det ble keisersnitt. synes det var en fin opplevelse, og har ingenting imot å måtte gjøre dette en gang til hvis det er nødvendig.

fikk uansett tidlig beskjed om at det var opp til meg om jeg ville føde vanlig hvis bekkenet var stort nok eller om vi ville ta keisersnitt,

denne gangen skal jeg få målt bekkenet, og er det stort nok og ungen ligger med rompa ned, vil jeg gjerne prøve vanlig.

lykke til!

Skrevet

Vi får se hva helsepersonell sier.. Finner lite om det nettet iallefall- om det er greit å få gjennom et KS eller ikke...

Skrevet

Tror nok det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus - der jeg fødte var policyen at den fødende får bestemme selv - altså man kan selv velge keisersnitt.. Jeg valgte å prøve å føde med babyen i seteleie, men dessverre gikk det ikke og det endte med keisersnitt allikevel...

Skrevet

Jeg fødte forresten på SUS i Stavanger....

Skrevet

Min JM sa at det er kun ved et sykehus i landet (Bærum??) at en ikke får velge selv om en vil ha keisersnitt eller vaginal fødsel ved seteleie. Alle andre steder teller den fødendes mening sterkest:-)

Skrevet

hadde jeg vært 2. gangs hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg ville føde vaginalt. Men ikke til nr en. Det er SÅ mange 1. gangs som prøver vaginalt. også blir det katastrofesnitt eller hastesnitt i stedet. Da syns jeg ikke det er verdt det:-(

Skrevet

Min baby lå angiveligvis i seteleie (uke 38). På kontroll hos jordmor prøvde hun å overtale meg til normal fødsel, men jeg sa at det var uaktuelt. Hun sa videre at dette var noe jeg bestemte selv. Fikk time til ultralyd for å sjekke tilstand og bekken alikevel. PÅ sykehuset sa overlegen at dette var noe den fødende bestemte selv, men så lenge bekkenet var stort nok, ville de ikke anbefale det. Det viste seg at jordmor hadde kjent feil for gutten lå rett vei, så keisersnitt ble da uaktuelt for min del.

Men, sånn som jeg skjønte det er det ingen som kan nekte deg det, dette er noe du bestemmer. Gjelder visstnok bare å stå på kravene. Keisersnitt er uansett en operasjon, og leger og jordmødre er sikkert pliktige til å anbefale vanlig fødsel, så lenge de ser det er mulig. Leste en plass at i Danmark tar man keisersnitt uansett så lenge barnet er i seteleie. I allefall: Lykke til, med hva enn du bestemmer deg for. Lytt på deg selv, og litt på andre;)

Skrevet

Enig med deg, Mama B. Hvis jeg hadde hatt en vellykket vaginal fødsel første gang, hadde jeg ikke hatt noen store problemer med å forsøke setefødsel. Men ikke med førstemann. Å føde for første gang er stressende nok som det er, med masse usikkerhetsfaktorer, om jeg ikke skal føde i seteleie i tillegg... Nå ser det ut til at babyen ligger med hodet ned foreløbig da, men det kan jo endre seg.... Det høres sikkert teit ut, men jeg har hele veien vært overbevist om at det kommer til å ende med en unge som vil ut med rompa først! Håper det bare er glass-is-half-empty-tenkning fra min side. *hehe*

Uansett er dette noe hver enkelt må føle på. Det er mange førstegangsfødende som føder vaginalt i seteleie, og er kjempefornøyd med valget de tok!

Skrevet

Hei

Jeg har 4 barn og fødte mitt føste i seteleie vaginalt. Nå er det noen år siden men jeg fikk ikke valget(Ringerike sykehus). For øvrig har det vært min beste fødsel :-) Var jo på utredning av bekkenet på forhånd + at jeg synes at jeg ble veldig godt overvåket under fødselen. Men det er sikkert veldig ulike opplevelser der ute, vil jeg tro.

Skrevet

Jeg fødte i sete på nr 1 og nr 3, vaginalt. Det ble tatt nøye røntgenmål på første, og de anbefaler jo helst vaginale fødsler så lenge dette er mulig. Jeg fikk også valget selv, men for meg er det ikke aktuelt med KS. Nr 2 lå "rett vei" og jeg kan ikke si at den fødselen var lettere enn setefødslene. Dvs jeg har raske fødsler, og smertene er akkurat de samme. Epidural på første, ingenting på de andre.

Skrevet

Hei, på kongsvinger sykehus er det policy på ay førstegangs fødende med barn i seteleie får IKKE føde vaginalt!!! Der skal det utføres KS.

Jeg sitter nå og muligens er en av de som skal ta KS om ikke hun snur seg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...