Gå til innhold

Urinprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen har jeg time hos legen kl 12, men må gå hjemmefra i 8-tiden på morgenen. Er det noen som vet hvor lenge en urinprøve holder seg? Tenkte at det var best å levere inn morgenurin, men kanskje det er like greit å ta den på legekontoret... Noen som har peiling på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De spør alltid når den er tatt. Jeg tar alltid morgenurin, de vil ha det sier de. Av og til har jeg hatt time kl 13, og dermed tatt prøven rundt 7-8 om morgenen. De har aldri sagt noe negativt om det:)

Skrevet

Dette står på nettsidene på helsestasjonen der jeg går til kontroll:

Urinprøve

Råd når du skal ta urinprøve

1. Vask eller dusj deg nedentil før vannlatning

2. Denn første strålen gå i toalettet, resten lar du gå i et helt rent glass. Glasset kan du kjøpe på apoteket.

3. La urinen stå kjølig hvis det er en stund til du skal til kontroll

4. Ta med morgenurin hver gang du skal til kontroll Morgenurin: Det vil si første gang du er på toalettetom morgenen.

Skrevet

De fleste laboratorier opererer med en holdbarhet paa 4 timer. Maa den staa lenger kan den settes i kjoeleskap. Morgenurin foretrekkes pga.at den er mere konsentrert. Det er viktig aa vaske seg nedentil foerst slik at man ikke forurenser proeven med vaginalt sekret.

Skrevet

Urin varer ganske lenge, men den skal helst stå kaldt.

Når jeg jobbet på sykehjem å tok prøver på gamlingene så satte vi det i et kjøleskap når vi var ferdig, så tok vaktmesteren med seg den på sykehuset etter jobb:o) Det var viss den skulle på dyrkning da.. Men i hvertfall så trenger du ikke å beskymre deg, ta prøven din med en gang du står opp:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...