Sola mi:) Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Skal egentlig ikke komme inn her før i morgen, men tyvstarter litt... leser diverse vektinnlegg på 2trimester og har oppfatning av at debattene går ut på hvor LITE alle har lagt på seg etter så og så mange uker... Selv var jeg normalt slank før jeg ble gravid og har hverken lagt om kosthold eller aktivitet ila svangerskapet. På farten hele tiden og spiser normal sunn mat, med litt kos innimellom. Har gått opp 11 kilo etter 28 fullgåtte uker, og føler det er mye. Jordmora kommenterte også vektoppgangen ved forrige kontroll, litt sånn småspydig (jeg opplevde det slik), at det var nok endel ren og skjær fett ja!! Men hva skal jeg gjøre da? Har ingen planer om å trene mer for å holde vekta nede, eller spise mindre enn hva jeg trenger. Hadde i utgangspunktet et normalt og sunt syn på min egen kropp, men kjenner at dette sliter litt for føler meg så jæ... feit;( Er jeg virkelig unormal? Andre med erfaringer, og kanskje noen trøstende ord?
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 I mitt forrige svangerskap la jeg på meg 25 kilo, gikk fra 58 kg til 83. Det tok ikke lang tid etter fødselen før vekta var på vei ned til normalen igjen, så du skal ikke bekymre deg Frekt av jordmora di å komme med sånn kommentar, fy skamme seg!
Gjest Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 vettu hva..drit i hva andre sier..d viktigste er at du trives med sånn du lever..å hvis du var i utgangspunktet slank før graviditeten så ville ikke jeg tenkt mer på dette..nå skal du kose deg i denne tiden..ikke dermed sagt at jeg mener du skal kose deg med junk food å sånn å bare spise snop hehe..så klart skal du d og..men du vet hva jeg mener.. d kommer en tid etterpå ,så du kan trene å alt d der.. du er ikke unormal i d hele tatt.. slapp av du heller å kos deg med graviditeten:)
Sola mi:) Skrevet 17. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2008 Du hadde kanskje endel vann i kroppen da, iom at det for så fort av... ?føler liksom ikke at jeg har det heller, bortsett fra tunge føtter med sokkestriper utover kvelden. Men skal vel ikke klage, følte bare at jeg var så unormal, iallefall på 2trimester-forumet.. hehe;)
Mama B Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 Ja, bare slapp av du! Jeg har sett gravide som ikke ser gravide ut bortsett fra kulen på magen, og det er vel og bra.. men de fleste er jo ikke sånn!! Syns vektoppgangen din høres HELT normal ut jeg:-)
Reiki 73 Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Jeg la på meg 18 kilo første svangerskap og tok av meg nesten 28 kg etterpå!! Var i utgangspunktet slank, og endte opp veldig tynn. måtte legge på meg etterpå.. Så lenge du var slank før graviditeten, hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Spis med vett, og når babyen er ute, kan du kose deg med gode turer med vogna. Dessuten trenger du fett reserver til amming. De fleste ammer av seg flere kilo. Jeg har hørt om noen som la på seg 8 kilo, andre over 30 kilo!! begge to ble slanke og fine etterpå :-)
Mage igjen Skrevet 17. august 2008 #7 Skrevet 17. august 2008 Synes heller ikke det var så unormalt mye! Jeg ligger ikke langt unna der selv, har vel gått opp 12 kg nå i uke 34+6, men det har gått saktere og saktere på slutten. I mitt første svangerskap kom alt på slutten, mens på mine to siste svangerskap har det meste kommet tidlig i svangerskapet, og gått litt tregere på slutten. La på meg like mye med de to første, 14-15 kg, og ligger vel ann til det samme nå. Gikk riktig nok fortere ned igjen med nr 1 da jeg la på meg mest på slutten (som da var vann) enn med nr 2 som stort sett var fett, men makan, det gikk da bort etter en liten stund. Ingen fare! Orker ikke ta det så tungt, det er verdt det uansett!!!!!
L@boline Skrevet 17. august 2008 #8 Skrevet 17. august 2008 11 kg i uke 28 synes ikke jeg er mye i det hele tatt. Da jeg sjekka sist (et par uker siden) så hadde jeg gått opp 17 kg. har to uker igjen, og runder sikkert 20 kg. Det gidder jeg ikke stresse med. Var veldig slank før jeg ble gravid, og satser på å ta av meg de ekstra kiloene med fett på rumpa etter hvert. Kan være greit å ha litt ekstra til amming. På ABC blir man ikke veid så der er det i alle fall ingen hysteri med kiloene. Synes du skal ta det helt med ro jeg, du blir sikkert ditt gamle jeg tidsnok :-)
Engelise Skrevet 17. august 2008 #9 Skrevet 17. august 2008 Det var utrolig dårlig gjort av jordmora di! Hadde en lignende opplevelse med min jm og det gjør at jeg ikke greier å føle meg helt vel når jeg skal dit på sjekk. Var ikke så veldig slank før jeg ble gravid, men jeg har rett og slett ikke fått til å gå ned i vekt. Før graviditeten trente jeg 3-4 ganger ukentlig og jeg spiste normalt sunt. Veldig sjeldent at jeg spiste snop ol, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Likevel så sto vekta mi bomfast på et litt for høyt tall.. Når jeg ble gravid raste jeg plutselig ned i vekt, -10kg på to uker uten at jeg kunne forstå hvorfor. På første jm-besøk så kommenterte jeg dette med litt bekymring, men hun bare avfeide det. Litt som om at hun ikke trodde helt på at jeg faktisk hadde gått ned så mye i vekt. Da jeg gikk på vekta der kommenterte hun faktisk at vekta på legekontoret måtte være feil! Hun mente ut i fra min opprinnelig vekt før vekttapet at jeg var overvektig og ville jeg skulle ta glukosebelastning også ba hun meg kutte ned på søtsakene. Og på kommentaren min om at jeg ikke spiser slikt sa hun bare at jeg måtte prøve likevel. Aldri før følt meg feit før den kommentaren der! Dette har irritert meg veldig mye i ettertid for legen min kommenterer stadig vekk hvor god form jeg er og etter glukosebelastningen(noe hun mente var unødvendig forsåvidt) sa hun at det var tydelig at jeg var veldig sunn.. Nå ble dette et veldig langt og klagende innlegg fra meg da..heh Jeg blir bare så frustrert over at "slengbemerkninger" fra helsepersonell og spesielt jordmødre skal få oss til å føle oss uvel. Jeg trodde virkelig at om det fantes et sted jeg kunne være meg selv så måtte det være hos jordmor, men nå føler jeg at jeg må beskytte meg og forsvare meg selv i stedet..
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 17. august 2008 #10 Skrevet 17. august 2008 jeg gikk opp 40 kilo med første mann ventet gutt..var overvektig fra før å nåla stoppet på 120kilo..gikk ned 20 kilo resten hang på meg....nå venter jeg en gutt til har gått opp 5 kilo å er i uke 31 er fornøyd med det men runner snart 130 kilo..så jeg har noe å slite med etterpå...gruer meg...
AO3 Skrevet 17. august 2008 #11 Skrevet 17. august 2008 Jeg følte det også sånn... Utrolig at "alle" har gått opp så lite! Jeg hadde gått opp ca 13 kg i uke 30. Og dette er uten vann i kroppen! Det verste er at jeg ikke fatter hvor disse kiloene har havnet, og da jeg kommenterte det, sa jordmor at jeg så ikke akkurat ut til å ha lagt på meg (en mager trøst?). Jeg har også "normal" vekt fra før, og et ok syn på egen kropp, og kjenner meg veldig igjen i det du skriver... Jeg føler meg ikke feit i utgangspunktet, men tanken på 13 ekstra kilo ALLEREDE gjør at jeg føler meg feit likevel. Fortsetter det slik, vil jeg glatt havne på 20kg før dette er over. :/
79fia Skrevet 17. august 2008 #12 Skrevet 17. august 2008 Altfor mye fokus på å gå opp minst mulig her. Har tenkt å kose meg med lange gode trilleturer når lillegutt har kommet ut:) skal alltids bli kvitt de ekstra kiloene!!
trollmor85 Skrevet 17. august 2008 #13 Skrevet 17. august 2008 Jm kommenterte også hvor mye jeg hadde gått opp tidligere i svangerskapet, det gjorde at jeg nå bare ser hvor alle kiloene ligger. Har gått opp 25 kilo til nå, er 36 uker på vei i morgen (nå har jeg også en ødem på 2, men men).. Prøv å ikke bry deg! Man er forskjellige, noen går mye opp i svangerskapet og andre ikke. Fikk høre at nesten hele slekta mi har gått opp over 20 kilo i svangerskapene, selv de som ikke har fått mye vann i kroppen.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 17. august 2008 #14 Skrevet 17. august 2008 Du har ikke noe å bekymre deg for. Og husk at det er ofte de som har gått opp lite som svarer på sånne innlegg. Så lenge du lever som vanlig og ikke fråtser i sjokolade og potetgull så ville jeg ikke brydd meg. Du sier jo at du lever et aktivt liv. Spis sunt og beveg deg, og NYT svangerskapet. Hilsen sofagrisen som ikke tør å veie seg mer
Sola mi:) Skrevet 17. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. august 2008 Takk for alle tilbakemeldingene jenter.. dette er en av grunnene til at jeg har smugtittet og lest inne på tredjetrimester, lenge før jeg har kommet så langt... at det er variasjon i innleggene og seriøse tilbakemeldinger;) har følt at det har vært mye av de samme temaene inne på andretri og som sagt, mye fokus på vekt. Velger selvfølgelig selv hva man leser da.. når det er sagt så skal jeg koooose meg resten av ukene, gå turer og spise god mat. Hehe;) Så satser vi på at amminga tar breirumpa;D
Trulte troll Skrevet 17. august 2008 #16 Skrevet 17. august 2008 Og jeg har lagt på med 20 kg. Sju uker igjen til termin. Snart hundre kg. jeg, og dét høres jo veldig masse ut, syns jeg, når jeg kun er ca. 1.65. Men jeg ser fortsatt ikke råfeit ut, og hverken jordmor, lege eller andre har kommentert noe som helst. Så da så... Ungen er frisk som en fisk, og det er jeg også :-) Kos deg, du, og lykke til!
maria isabell Skrevet 17. august 2008 #17 Skrevet 17. august 2008 slapp av alt over 10 kg og under 20 kg er til det beste for barnet:)
barbara Skrevet 18. august 2008 #18 Skrevet 18. august 2008 Det der med vektoppgang må man bare ta som det er og som det kommer. Selvfølgelig et poeng å spise sunt og bevege seg, men så lenge du gjør det, er det vel bare å konstatere at vekta stiger i det tempoet den gjør. Er jo superindividuelt, høres ut som at du ligger helt i rute:-) Jeg er 28+2, og en av dem som ikke har gått opp så mye, men synes egentlig det er litt skummelt. Noe å skryte av er det hvertfall ikke. Var vel sånn omtrent normaltung før svangerskapet, et par kilo over idealvekt så hadde littegrann å gå på, men ikke direkte tjukk. Har spist mer og beveget meg mindre enn jeg pleier i svangerskapet, men har likevel bare gått opp 4,5 kg. Ungen, fostervannet, livmora og økt blodvolum tilsvarer jo omtrent det, tror fettreservene ellers har gått netto ned. Får kommentarer om at jeg ser slankere ut bortsett fra magen, og liker ikke det egentlig. Er jo litt miljøgifter lagret i fettvevet, så har ikke lyst til at de skal bli frigjort fra fettet ut i blodet akkurat når jeg har en liten unge i magen:-/ Vil virkelig ikke slanke meg nå... Men blir jo for dumt å stappe i seg enda mer enn jeg gjør allerede, spiser minst fem-seks skiver til frokost hver dag, så er ikke matlysta det står på heller... Trøster meg med at søsteren min også gikk opp lite, så kan hende det ligger til familien. Får satse på at det ordner seg:-) Sunne friske barn får vi sannsynligvis uansett:-)
2.gang Skrevet 18. august 2008 #19 Skrevet 18. august 2008 Tror vel egentlig at de aller fleste ender opp mellom 10-20 kg i pluss. Men pga stort fokus på hvem som har lagt på seg minst, skyr vel vi andre unna. Ikke artig å sitte med 25 kg pluss før uke 30, når andre sier at de ikke har gått opp mer enn 4-5 kg. Vi burde vel heller være bekymret for våre medsøstre og deres barn!! Så liten vektoppgang hos gravide som var normalvektige eller kanskje t.o.m. undervektige er jo ikke bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå