Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tanker har dere om det? Jeg er gravid med nr 3 nå, og tenker litt på om jeg i utgangspunktet skal gå for en fødsel uten bedøvelse denne gangen...... Har litt lyst til å føde i vann. Noen som har gjort det? Med de 2 forrige fikk jeg epidural, etter råd første gang, og etter eget ønske andre gang....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal jo da stå "smertestillende", og ikke bedøvelse......syntes selv det hørtes feil ut..... c",)

Skrevet

Hva med å prøve å ta det som det kommer? Undersøk hva slags smertelindrende du kan tenke deg på forhånd, så kan du bestemme deg underveis mens du er i fødsel :) Fikk petidin og lystgass med førstemann. Petidin var ikke noe bra for meg, ble så borte vekk av det, men hadde akkurat like vondt. Lå i badekar i deler av åpningsfasen, men det var ikke noe for meg. Vannet ble dessuten fort kaldt og da virker det ikke smertelindrende, heller tvert imot.

Hadde lystgass med andremann, det var OK, tok smertetoppene, men ble susa i hodet av det (eller rettere sagt drita ;)), ville da også ha epidural, men rakk det ikke. Om testen viser positivt denne gangen, tror jeg at jeg skal sterkt vurdere å bestemme meg for epidual.

Ellers er det jo noen som akupunktur fungerer bra på. Har ikke prøvd det.

Hvordan var det å ha epidual? Tok det smertene godt? Fikk du det til barnet var ute? Hvordan var det å få nåla i ryggen?

Skrevet

Jeg fikk også lystgass når jeg fikk min lille gutt.. og jeg fikk også følelsen av å være drita.. det var egentlig litt bra.. for når de plutelig nappet ut alle kontakter og løp av gårde for å ta hastekeisersnitt så var det bare mannen min som forstod alvoret.. (stakkars) Jeg for min del, som hadde hatt angst hele svangerskapet for at noe skulle gå galt, flirte litt for meg selv og begynte å fable om akutten.. :o) Hadde jeg vært ved mine fulle fem så hadde jeg vel fått panikk...

Skrevet

Jeg fikk også lystgass begge gangene. 1. gangen virka det ikke, men andre gangen snurra senga veeeldig ja!! Epiduralen tar bort smertene du har under riene, men kjente hodet godt!!! 1 gangen måtte de ta jenta med sugekopp, så da fikk jeg ekstra bedøvelse der nede. Men jeg mener og tror at det kun er ri-smertene som påvirkes av epidural. Jeg for min del kjente ikke at de stakk nåla inn...... Har sett på tv åssen det foregår, og det er jo ei ganske heftig nål de bruker!!!! Fikk også akupunktur ved første fødsel, uten at det hjalp noe. Lå også i badekar med begge to, men tror jeg nå vil tenke på å føde i vann...... Noen som har gjort det?

Skrevet

Prøvde akkupunktur, men nappa dem ut sjøl. Ble barre værre jo:o Så fikk jeg lystgass, men den funka vel fint lite på meg annet enn det var en liten trøst å ligge å supe for hver rie som kom. Badekaret kom jeg meg aldri til, hadde så jææævli vondt da jeg bestemte meg for det, og det var også (morsomt nok) den eneste lindringen jeg virkelig hadde bestemt meg for å prøve:p Til slutt ba jeg om å få epidural da, og det var bare helt hææærlig. Både jordmor og barnelege sa jeg ble en annen person da jeg fikk det, så den gjorde meg godt. Men jeg måtte til gjengjeld ligge i en time med pressrier. Du har som regel så vondt når du får epidural at det nålestikket blir en bagatell. (men den er ganske ekkel ja)

Skrevet

Er det ingen som vil føde uten noe form for bedøvelse? Jeg fødet min 1. uten bedøvelse og han var 4100, jeg er nå gravid igjen og skal føde uten bedøvelse denne gangen oxo.

Er det ingen som synes at det blir litt for lettvint og bestemme seg allerede nå for de skal ta bedøvelse, før fødselen er i gang?

Missforstå meg rett nå jenter, men skal dere virkelig ikke prøve uten en gang?

Skrevet

Ikke alle har samme smerteterskel. Jeg for min del skjønner ikke greia med at man skal ligge der å ha det vondt når man faktisk kan benytte seg av smertestillende?

Skrevet

ta det som det kommer?

tenk gjennom i hvilken rekkefølge du vil ha evnt smertelindrende.

min liste var vel omtrent sånn her, tenker jeg:

1)vann

2)akupunktur

3)kjeft

4)alt du kan gi meg.

hehe.

det holdt med 1) og 2) for min del. spurte etter smertelindring en gang, da fikk jeg tilbud om lystgass, men det hadde jeg ikke lyst på likevel, og så lot jeg være.

Skrevet

Hei igjen... Jeg skrev jo i innlegget mitt at jeg har lyst til å PRØVE å føde uten noen ting..... sett bort i fra at det å føde i vann vil regnes som smertestillende..... Du kan ikke si at det "er for lettvint" å bestemme seg for smertestillende før fødselen er i gang..... Det er mange som ikke har den høye smerteterskelen som du åpenbart har..... Det kan for mange være skremmende å tenke på at en skal føde, for det gjør vondt!! Ingen som bør protestere på det. Selvfølgelig er det de som har en fødsel som er over på et par-tre timer, men for oss andre som har hatt fødsler på mellom 12 og 20 timer, og kanskje enda lengre for noen, så sier det seg selv at ett eller annet må kroppen ha for å klare å fortsette...... Du sier vi skal misforstå deg rett, men vil gjerne være litt vanskelig akkurat nå....

Skrevet

Hei! jeg venter også nr 3. Første fødsel fik jeg epidural etter anbefaling fra jordmor. Helt greit,men følte meg vel egentlig ike helt med når jeg ble lammet og ikke kjente at jeg hadde rier. Andre fødsel hadde jeg på den lokale fødestuen etter eget ønske. Der hadde de bare lystgass. Brukte det på den verste toppen mot full åpning.

En helt annen fødsel. Jeg var mere aktivt med selv og det var helt fantastisk å kunne kjenne at barnet bevegde se ned bekkenet. Med epidural følte jeg ikke at jeg var tilstede. Jeg har bestemt at jeg skal føde på samme måte som jeg gjorde for 6 mnd siden. En fantastisk opplevelse. Hadde jeg kunnet få første fødsel på nytt, så hadde je valgt bort epidural.

Men selvfølgelig, alle er forskjellig og man må jo gøre det som kroppen og hjertet sier... Nårtid har du termin?

Skrevet

Kjære vakre deg..... Fødte du for 6(!) mnd siden, og så er du gravid igjen?? Du er tøff da!! Langt på vei eller? Er 7 uker i dag, termin 18 april. Leeenge igjen....

Skrevet

Hehe greit det at du vil være vansklig:)

Min fødsel varte i timer så jeg hadde ingen"kort" fødsel. Ikke det at jeg tror at en kort fødsel er noe lettere da kommer jo mye fortere og er mye mer intens og ting har ikke lang tid på og utvide seg.

Mulig jeg har missforstått litt, Ikke lest alt hehe. På min første barssel gruppe hadde alle bestemt seg for og ta epdural eller hva det heter, og de var alle 1.gangs, så da hadde jeg bare inntrykk av at man lissom bestemer seg først, i steden før og prøve uten.

Men jeg vil i allefall anbefale og føde uten (sikker mange som skal skyte meg for at jeg sier det men) Jeg var kjempe stolt av meg selv for det jeg hadde klart og gjennomføre uten "hjelp" og husker det meste av fødselen noe som er det fineste som har skjedd meg.

Den opplevelsen ville jeg ikke vært foruten (hadde nok ment dette uansett :)

Skrevet

He he he Fabelaktig liste "VinterSol blir tobarnsmamma!"!

Jeg synes det mangler forståelse fra begge "leire" som det som oftest gjør i debatter om smertestillende ved fødsel. Det er mange ting som kan skje under en fødsel. Du kan ha dårlige rier, som gjør epidural et dårlig valg, og du kan ha så lett åpningsperiode at du faktisk kan sove deg gjennom det. At sistnevnte da ikke selv er klar over at hun ha hatt en ekstremt lett fødsel viser bare mangel på selvinsikt. Hvor mange ganger det skal bli nevnt i disse diskusjonene at "alle fødsler er forskjellige" er tydeligvis noe man ikke har svar på ennå, siden det også er en evig tilbakevendenede, og sann, påstand.

For min del, som aldri har født før, vil jeg ha alt tilgjengelig, rett og slett fordi jeg ikke vet hvordan jeg takler dette. Jeg har jo aldri gjort det før. Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg skal være flink til å konsentrere meg, og å puste meg gjennom riene, om jeg får det til når det står på som verst. At noen som ikke kjenner meg skal si "jammen du må jo prøve uten først!", så har jeg dette å si: Selvfølgelig prøver jeg uten først! Det gjør jo alle! Det er ingen som setter epidural med en gang de kjenner at noe er i gang, før det blir vondt! De får derimot epidural når det er så vondt og/eller langvarig at de ikke orker mer.

Jeg synes også det er feil å snakke om smerteterskel. Det har selvfølgelig noe å si, men med en gang man sier smerteterskel, så sier man samtidig at alle fødsler ligger på samme smertenivå, noe som er helt feil.

Selv vil jeg gjerne, om det er mulig, føde i vann. Rett og slett fordi jeg elsker badekar *hihi*. Håper jeg synes det er smertelindrende, samtidig som jeg vet at riene kan dabbe av når man hopper i karet. Da har man jo ikke noe valg annet enn å komme seg opp igjen. Det er mye som kan skje, men dersom det er nødvendig, og jeg får en fødsel fra helvete, så tar jeg selvfølgelig imot epidural. Noe annet ville være toskete!

Skrevet

Heisann;)

Har født 2 barn uten smertestillende. Har nål/sprøyte skrekk, så mine muligheter begrenser seg mtp smertestillende.

Med føstemann var det ikke noe problem, tenkte ikke på at jeg trengte noe engang. Stod litt i dusjen med varmt vann på ryggen når riene tok seg til. Med nr to var det mye kaos, måtte ha drypp for å sette fart på sakende, og det gjorde at smertene var mye mer intense enn med første. Jordmoren lurte på om jeg ville prøve lystgass, men den hadde jeg ingen effekt av, så etter etpar pust så tok hun den vekk. Gutten ble tatt m kopp og revnet ganske bra, men alikevel tenker jeg ikke på at jeg må ha noe bedøvelse denne gangen. Må jeg settes igang så vil jeg ha sånne elektrode et-eller-annet. Men i utganspunktet så ser jeg frem til enda en fødsel uten smertestillende!

Hadde masse bedøvelsespray når jeg ble sydd!!! Skjønt jeg svimte av 1 gangen, pga forbien min...

Skrevet

Jeg hadde epidural sist, og det var en positiv opplevelse!

Det var min første fødsel og jeg ante ikke hva jeg skulle forvente så jeg hadde ikke bestemt meg for om jeg skulle føde med eller uten smertestillende, men ta det som det kom...

Etterhvert som riene tok seg opp, klarte jeg ikke å slappe av i det hele tatt. Så for hver ri jobba jeg mot riene, lå å spente alle muskler jeg hadde omtrent. Når jeg da fikk epidural var det en befrielse. Klarte å slappe av og alt gikk mye fortere.

Skrevet

Heldigvis går verden fremmover. For ikke mange år siden opererte man mennesker uten bedøvelse også, og man trakk tenner, og borret hull i både hodet og tennene uten bedøvelse. Man lå i isvann for å få ned feberen....

Vondt skal vondt fordrive er ikke lenger det man praktiserer i helsevesenet. "Og man skal tåle litt og ha litt vondt" som eldre ofte sier, er heller ikke riktig. Man skal faktisk være smertelindret for å bli fortere frisk.

Smertelindring er ikke noe som ble oppfunnet i går, les:

"Våren 1847 ble eter også brukt under fødsler ved Fødselsstiftelsen. Kloroform ble første gang benyttet ved Rikshospitalet under en amputasjon i 1848. Samme år ble det brukt ved en tangforløsning på Fødselsstiftelsen." (www.museumsnett.no)

Det er heller ikke slik at det står mer respekt av det ene eller det andre. Jeg skal ha planlagt keisersnitt, mens jeg hører på min favorittmusikk på min Ipod... Tralala... Og jeg gleder meg til det!

Skrevet

fødte førstemann uten noen som helst smertestillenes, og d gjøre eg aldri igjen! helt jævli var d, er over 2 år siden men husker som d skulle vært i sist uke! huff, har fødselsangs uten like:( så her blir d nok smertestillenes av d som er!:P

Skrevet

Jeg har født to ganger med epidural, og jeg kommer til å mase veeeeldig for å få det en gang til. Synes det fungerer utrolig bra. Første gang hadde jeg en del imot epidural, men jeg ble satt igang fordi vannet gikk uten at riene kom, og jeg opplevde åpningstiden og riene som svært smertefulle og masete. Har i ettertid hørt at fødselen ofte blir værre dersom man blir satt igang med "medikamenter".

Jeg kan anbefale epidural til alle. Det er selvfølgelig imponerende at noen føder uten smertestillende, men jeg synes ikke vi andre skal ha dårlig samvittighet fordi vi velger å benytte oss av den hjelpen vi kan få. Vi er tross alt forskjellige, og ingen fødsler er like.

Hør på kroppen din, ikke tenk på hva du burde gjøre, gjør som du føler for selv.

Skrevet

Det er jo veldig individuelt egentlig. Med nr en hadde jeg lystgass, men brukte den lite. Med nr to hadde jeg ingen smertelindring av noe slag.

Jeg fødte stående, og det kan jeg varmt anbefale! Fødte i fødeseng første gangen, og kunne ikke fordra det, den motarbeidet meg så hele tiden. Å føde stående var ekstremt mye lettere! (Selvfølgelig var det jo fødsel nr to så den ville gjerne vært lettere uansett, men jeg likte virkelig å føde stående) Jeg kommer ikke frivillig til å føde på noen andre måter i alle fall.

Brukte badekar med førstemann, men fødte ikke oppi der da. Men likte ikke badekar særlig, syntes den begrenset bevegelsen så veldig.

Skrevet

Jeg kan svare deg på epidualen...

For meg var det himmelsk å få epidural, fikk endelig til å slappe av og fikk spent av kroppen mellom riene.

Kjente lite til riene med ep. kjentes ut som kynnere, der magen strammer seg, med litt nedpress, men det var ikke vondt.

Jeg var oppe å gikk noen få ganger. (med støtte)

Fikk beskjed om at den satt som et skudd på meg, for jeg kjente omtrent ingenting!! Det eneste jeg kjente var når de satte på sugekopp... Dette var ikke pga epu, men pga hun satt fast langt oppe der og begynte å få svakere puls.

Tror jeg fikk ep. til babyen bar ute. Husker ikke de sa noe om at jeg ikke fikk det iallefall.

Når jeg skulle presse så så jeg på monitoren og fikk klarsignal fra lege. Siden jeg ikke kjente så mye til når det var rier.

Å få nåla i ryggen var ikke noe problem, jeg fikk bedøvelse først (der du skytter ryggen ut) så kjenner du ikke mere, og plutselig så var anestilegen ferdig! Gikk veldig fort, skulle tro han hadde gjort det tidligere:)

Blir nok ep om nødvendig denne gangen også:)

Skrevet

Jeg hadde kun litt lystgass første gangen, ble dårlig av den så måtte kutte den ut etter ca 3 rier hehe

Resten gikk uten smertelindring i det hele tatt, gikk veldig greit. :-)

Denne gangen håper jeg på å kunne bruke badekar litt.. men har fått beskjed fra jordmor ved forrige fødsel at det kan være fare for styrtfødsel så da spørs det jo om jeg får bestemme noe som helst da hehe

Men satser på lite smertelindring, kommer sikkert til å prøve lystgass igjen, og varmepute...det lindrer kjempemye ettersom jeg fikk smertene i korsryggen

Skrevet

Tar det som det kommer ;o)

Hadde en venninne som hadde planlagt fødselen fra A-Å ! Det gikk ikke som forventet nei ;o)

Men jeg håper jeg slipper epiduralen da, er livredd sprøyter !

Skrevet

Fødsler er svært forskjellige. Jeg har veninner som knapt har merket at ungen kom, og i eftertid benekter å ha kjent smerter overhode. Jeg har veninner som har født på under 3 eller over 50 timer og trodd de skulle dø. Jeg har selv jobbet på fødestuer. Det eneste jeg er sikker på er at en fødsel ikke kan planlegges! Hør med din mor hvordan hennes fødsler har vært, det kan gi en indikasjon; men din kan allikevel ende opp med å være helt annerledes!

Min første fødte jeg på vel 24 timer regnet fra riene var tette med under 5 min mellomrom. Efter 13 timers sterke rier uten søvn (det startet om kvelden), mat (superkvalm av smertene), eller fremgang i fødselen ble jeg oppfordret til epidural. Alle smerter forsvant. Det gjorde dessverre også riene. Det ble et langvarig forløp som endte i vakuumforløsning efter at det var vurdert keisersnitt. Allikevel var det nok riktig; uten pausen epiduralen ga meg vet jeg ikke hvordan jeg ville taklet smerten mot slutten (det vanlige er at de skrur av epiduralen når det nærmer seg full åpning slik at man kan delta og hjelpe til aktivt selv under pressriene).

I norge får rundt halvparten av førstegangsfødende epidural ved de sentre der dette er tilgjengelig. Blandt de som får epidural; vil flertallet få en langvarig fødsel (epidural svekker riene), og ca halvparten vil trenge operativ forløsning (keisersnitt, vakumm eller tang).

Min andre fødte jeg på vel 5 timer fra riene ble regelmessige, vel 3 timer fra de ble skikkelig vonde. Men riene var aldri så vonde som første gang; jeg var sterker og mer uthvilt (spist godt hele dagen efter at riene begynte i 4-tiden om morgenen, bla 4 speilegg og en hel pizza!-og ferdig med fødselen før leggetid om kvelden), mindre redd og visste mer om hva jeg hadde i vente. Kunnskap om at 2. gangs fødsel for de fleste er den enkleste hjalp nok også bra.

Hun ble født uten annen smertestilling enn badekar i åpningsfasen. Men her er det viktig å bruke vannet aktivt: Selv sto jeg på alle fire i karet; og når riene kom spylte mannen ryggen med glohett vann; det fjernet store deler av smerten. prøvde ineffektivt å presse i liggende noen ganger; men reiste meg så, hang i prekestol; og hun var ute på 3 pressrier.

Denne gangen vil jeg; som de forrige; se an fødselen; og benytte meg av den grad av smertestilling som er nødvendig for å gjennomføre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...