Gå til innhold

Uff, lite dilemma her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb som lærer for en uke siden. I morgen skal det være en turdag hvor vi skal gå en tur på flere timer. Blir jo pauser, litt lek, evt bading om været er bra osv.

Jeg har vært litt vikar på denne skolen før, så noen av de andre ansatte kjenner jeg ganske godt og en ting de vet om meg er at jeg ikke er noe særlig glad i å gå tur. Jeg tror i hvertfall de har fått dette med seg da det ikke er noe jeg vanligvis legger skjul på (med unntak av ovenfor barna, elevene osv så klart, til dem later jeg som om jeg liker det).

Men, så kommer dilemmaet mitt da. Jeg er begynt å bli dårlig, har skikkelig vondt i halsen, er litt slapp og uvel osv. Jeg føler meg ikke så dårlig at jeg tror en vanlig arbeidsdag ville gjort noe, men å gå en flere timer lang tur...? Men jeg vet ikke om jeg kan spørre om å få la være heller. Jeg er jo nyansatt, i tillegg kontaktlærer for ene klassen og dermed ansvarlig for de elevene og så er det attpåtil dette med at jeg tror i hvertfall noen av dem vet om mine følelser ang turgåing og kanskje vil tror jeg bare prøver å snike meg unna. Jeg var jo i helt fin form påfredag, dette begynte først i går kveld. Uff, synes dette var skikkelig kjipt. Hva gjør jeg nå da? Kan jo så klart håpe formen er bedre i morgen, men jeg vil tro det heller er tvert i mot...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett det der..

Jeg var sånn sist uke, jobbet der en bitteliten stund (noen dager), også følte jeg meg skikkelig kvalm og uggen.

Men det endte med press fra dibbere at jeg burde gå, og at jeg satt meg selv i dårlig lys. Det endte med at jeg faktisk måtte gå hjem midt på dagen..

Ikke spør om sånn her, hehe, du trenger egentlig litt backup og støtte fra dibbere, men de SKAL ha deg på jobb, hehe.

Meen:) Gjør som du vil du:) Støtter deg uansett! Gjør hva du føler for for å fra en bra start på uken! Eller.. Dropp turen du! ;) Det er best for deg. Så slipper du å bli noe sykere enn det du er.. Det er værre!

Skrevet

Ja, er det jeg også tenker, blir jo enda værre av å gå tur når man alt er syk. Er i grunnen ikke ute etter noen form for støtte til verken det ene eller andre, men meninger på hva som ville være det klokeste valget ;-)

Må jo uansett se an i morgen hvordan formen er da, men vanligvis blir det enda værre før det blir bedre.

Skrevet

Aldri gøy å bli syk når man nettopp har begynt i ny jobb, men det kan jo skje alle. Jeg ville nok prøvd å være med, men hvis jeg hadde følt meg for elendig til det, så er jo ikke alternativene så mange..Dessverre.

Men; de fleste må vel jobbe i 2 mnd i ny jobb før egenmelding kan brukes. Det er ihvertfall det jeg er vant til. Man trenger jo derfor sykmelding for sykedager før de 2 første mnd er gått. Hvis du tror dine kolleger ville "mistenkt" deg om du blir hjemme i morgen, så skjønner vel de fleste at en sykmelding får man jo ikke for moro skyld.

God bedring!

Skrevet

Takk for det :-)

Hadde det ikke vært for turen tror jeg det hadde vært enklere. Jeg ville nok klart morgendagen om det var normal dag siden jeg har få undervisningstimer på mandager, og jeg kan nok møte på jobb i morgen og sitte på skolen og jobbe litt, men å gå flere timer på tur... uff...

Har helt innpå med vitamin c nå så får håpe det kan ta knekken på det verste.

Skrevet

Er du virkelig dårlig i morra, blir du hjemme (uten sykepenger antagelig). Er du bare halvdårlig kreker du deg vel på tur, har en kjip dag på jobb og er ferdig med det?

Om en vanlig arbeidsdag ikke ville gjort noe, vil en turdag kanskje gjøre litt. Men samtidig slipper du å bli uglesett av nye kolleger og du får brukt dagen til å bonde litt med elevene du skal være kontaktlærer for.

Skrevet

Ja det var jo liksom det som var planen da, så for en gangs skyld gledet jeg meg nesten litt til å gå tur, er veldig hyggelige kollegaer også og koselig å bli skikkelig kjent med elevene, så dette passet bare helt ekstremt dårlig. Tror jeg får gjøre det slik at får jeg skikkelig feber da blir jeg hjemme, om ikke får jeg kjøre på med paracet og gi det et forsøk. Er bare veldig kjipt om jeg kollapser halveis på turen da, hehe... Må jo gå den ferdig om jeg først starter.

Skrevet

Jeg hadde puttet i meg 2 paracet og en ibux og dratt på tur, nesten uansett altså.

Førsteinntykk er så utrolig viktig når man begynner i ny jobb. Inntykket kollegaene og elevene får av deg formes utrolig raskt, og baseres ofte på småting som dette.

God bedring og håper du er i form i morgen :o)

Skrevet

Huff, ikke lett den der. Jeg er også sånn halv-syk, men ikke syk nok til å være hjemme; vond hals, forkjølt og vondt i hodet .Men vet selv at jeg ikke hadde orket noen særlig lang tur i den tilstanden. Hvilket trinn er det du er på? Tenker en tur med smårollinger er ligg roligere enn en tur med ungdomsskoleelver...

Skrevet

Men det er utrolig hva en god natts søvn og evt. et par ibux og paracet klarer å fikse; og som noen her over sier så er det viktig med førsteinntrykk!

Skrevet

hm, jeg hadde dratt..men jeg er litt teit når det komer til sånt, kreker meg stort sett på jobb..hvilken klase skal du ha, forresten??

Skrevet

uff... kinkig det der... men er man syk, så er man syk...

en annen ting jeg bare må sjekke med deg, er om du vet om hvor lang tid du må ha vært ansatt for å bruke egenmelding... renger med du ikke har vært ansatt lenge nok (i kommunal sektor er det nemlig 2 mnd..., og 2 uker for å bruke sykemelding...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...