Gå til innhold

Er det uvanlig med felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har opprettet en felles bankkonto som vi begge disponerer og har hver sitt kort til den konoten vi har kalt forbrukskontoen (mat, diesel, klær osv). Vi har hver vår private konto også som lønnen kommer inn på, men når lønnen kommer så overfører vi alt til felleskontoen og så fordeles pengene derifra utover til regningskontoen, forbrukskontoen, sparekontoen osv. Når pengene er overført så er det våres penger, mitt og ditt eksisterer ikke engang hos oss, det er vårt alt sammen. Kortene vi har til de private kontoene våres er omtrent aldri i bruk, ikke minst fordi det sjeldent er noe særlig med penger der (kun en liten buffer på 2-3000 kr i tilfelle forbrukskortet skulle gå tomt).

Vi har mnge vennepar og jeg har lest litt her inne og har fortsatt til gode å høre om noen andre som har en slik type løsning. Finnes det noen? Altså noen som har totalt felles økonomi og ikke kunne brydd seg mindre om mitt og ditt fordi vårt felles er det viktigste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en felles konto som vi bruker til alle regninger og mat. Lønnen går inn på våre egne kontoer, så overfører vi en viss sum til felleskontoen hver måned (han litt mer siden han tjener mer). Så våre egne kontoer bruker vi til det vi vil inkl klær og fritidssyssler. Dvs alt som ikke er faste utgifter som vi har felles og mat

Skrevet

Vi deler allt. Lån, og formue. Kan ikke dele livet mitt med noen som jeg ikke engang vil dele økonomi med. Allt går i en pott. Men folk får jo gjøre det som er rett for dem.

Skrevet

Vi har hatt totalt felles økonomi helt fra vi ble sammen.

Og i diskusjoner omkring dette bl.a. her på DIB tidligere har man sett at dette er en ordning som mange har.

For min del ser jeg det som det eneste fornuftige i et samliv.

Skrevet

Vi har en felles konto der begge lønningene går inn på (begge har kort til den). Faste trekk til sparing og det var det hele.

Skrevet

Vi har det sånn og det er velsigna fritt for økonomiske konflikter her i huset :-) (men vi har hver vår "tull og tøys"konto som det settes inn et likt beløp på hver mnd. Så slipper vi å måtte være fornuftige HELE tiden...)

Skrevet

De parene jeg kjenner har felles økonomi. Tror det er dib som huser mange unge brukere med ferske forhold og umodne menn som får det til å virke som det er helt uvanlig med felles økonomi.

Vi har samme lønnskonto, matkonto (med hvert vårt kort) og sparekonto. Hvis jeg eller han, skal ut og handle noe til oss selv, eller barna våre, så overfører vi penger til vår private konto.

Her heter det ikke MINE penger, men VÅRE penger.

Skrevet

Vi har felles brukskonto med hvert vår kort til, vi får begge lønna inn på denne kontoen. Etter hver lønning går jeg inn i nettbanken og betaler alt av regninger, og fordeler litt penger til sparekonto. Sparekonton er egentlig mannen min sin, men vi har den oxo sammen.Min spare konto har jeg ikke tillgang til i den felles nettbanken så den er sjelden i bruk. Syns det fungerer kjempebra med 1 felles konto. Er bare å ringe til en kontofon for å vite hvor mye vi har, isteden for å ha litt penger her og litt penger der.. Vi deler alt likt, mannen min tjener jo en del mer enn meg men det var faktisk hans forslag da vi ble samboere. Så vi synes denne løsningen fungerer veldig bra for oss, selv om de i banken sa at vi var av den gamle skolen når vi ville ha det slik.

Skrevet

Dette har jeg også opplevd, å få rare kommentarer på at vi har felles økonomi. Vi har også en felleskonto alle inntekter blir overført til og så bruker vi begge av denne når det trengs (begge har kort). Vi har aldri noensinne kranglet om økonomien, men kan så klart diskutere om en stor/dyr ting bør kjøpes eller ikke, er ingen av oss som vilel funnet på å bruke mer enn 1000 - 2000 kr uten å høre med den andre først om dette var greit.

Skrevet

vi har fullstendig fellesøkonomi, men hver vår konto. jeg overfører en fast sum i måneden til han for regninger, slik at han har alle våre faste utgifter på sin nettbank gjennom efaktura. syns det funker veldig bra.

det er også veldig deilig at vi får betalt forskjellig tider i måneden sånn at vi får penger inn hver 14. dag.

jeg bruker hans kort, han bruker mitt kort. å sitte og telle på kronene om hvem som betaler hva hadde aldri funket her i huset.

syns det er trist å lese om de parene som ikke greier å ha ting felles, og at man må låne penger av partneren sin hvis man er blakk..... man skal jo ikke låne penger av mannen sin.

men det å ha fellesøkonomi betyr jo også at man ikke kan uhemmet dra å kjøpe ting en har lyst på uten videre. man bruker jo da av partnerens penger også.

Skrevet

Det er våre penger, noe annet er bare merkelig spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...