Gå til innhold

Hvordan legger dere babyen på kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 2 mnd har lagt seg samtidig med oss i 23-24 tiden frem til nå. Da fått pupp i sengen vår og så blitt løftet over i vuggen sin (som henger rett ved siden av sengen vår), og ligget der til 03-puppen hvor hun har kommet opp i vår seng igjen og blitt liggende ved siden av meg til neste morgen.

Nå har jeg lyst å begynne å legge henne på kvelden før oss. 20-tiden passe? Hvordan gjør dere? Hva slags kveldsrutiner har dere? Bader dere f.eks hver kveld? Bysser? Synger? Lar dere babyen gråte? Og hvor mye hviler babyen på dagen?

Prøvde å legge henne alene i går kveld i 21 tiden, da hadde hun bare hatt en formiddagshvil fra 11-13 i løpet av hele dagen. Men nei da, umulig. Hun ville ikke. TIPS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte når babyen var kanskje to uker med å legge han tidlig, rundt klokken 19.00. Da lagde vi det mørkt på soverommet, og tok med babyen inn i senga vår der han fikk mat. Så la vi han i sin egen seng. Hvis han begynte å gråte ventet vi tre minutter (viktig å se på klokken her, for det virker jo sååå mye lenger) så gikk vi inn støryk på han, sang litt osv, men tok han IKKE opp av sengen hans. Når han roet seg gikk vi ut igjen, og sånn fortsatte vi helt til han sovnet.

Når han våknet om natten tok vi han opp i senga og ga han mat, men pratet ikke til han, og skrudde ikke på noe lys, og med en gang han var ferdig å spise la vi han i sin egen seng igjen. Hvis han begynte å gråte gjorde vi som på kvelden. Trøstet han etter ca tre minutter, før vi lot han ligge alene igjen... Det funket veldig bra for vår del :)

Skrevet

Nå har jeg lært litt med mine to første da, men ingen barn er like!

Jenta mi er 2,5 mnd. Her er det først en pupp i ca 20.30-tiden, så den andre, så går vi på badet å vasker ansikt og skifter til tørr bleie. Så legges hun våken i sengen, med smokken og en klut mellom hendene (liker å ha noe å holde i, gjerne opp mot nesen, så bruker en tynn vaskeklut). Smokken spytter hun ut når hun sover, så bruker den bare til hun sovner.

Hun sover til ca 04, spiser en liten skvett, og sovner igjen til 08-09-tiden.

Jenta mi liker ikke badebaljen sin ennå, den er nok litt stor, så bruker å ta henne med meg i dusjen 2 ganger i uken. Da ligger hun naken og lufter seg imens jeg vasker meg, så har jeg henne på ryggen i fanget mitt etterpå. Da koser hun seg godt!

Hun sover 2 dupper på dagen, og de varer ca 3 timer.

Skrevet

Hver dupp på 3 timer eller tilsammen 3 timer..?

Skrevet

Gutten min er 2,5 mnd, og vi pleier å legge han 22 om kvelden. Da tar vi kveldsstellet, noen ganger bading, men ikke hver kveld. Mat, skifting av bleie og pysj. Så legger vi han i senga med smokken, synger godnatta-sanger og så går vi ut av rommet. Rommet er forøvrig mørkt og med god lufting. Vi er så heldig og har en gutt som ikke gråter selv om han ikke sovner med en gang. Da ligger han og titter rundt seg før han tilslutt sovner.

På dagen går vi som regel en tur rundt 12-13, da sover han 2-3 timer. Han pleier å ta en dupp litt senere også.

Skrevet

Hver dupp på ca 3 timer ja! =)

Skrevet

Frøkna her er 7 uker nå, og det ser ut til at hun begynner å venne seg til nattsoving nå... Dette har skjedd helt av seg selv,så vi har vært superheldige!

Frem til forrige uke ville hun ikke sovne før ved midnatt, de første ukene sovnet hun gjerne på armen, og vi la henne i vognbagen i stua, så vi bare kunne bære henne ned på soverommet når vi la oss.

Men den siste tiden har hun bare våknet hver gang vi legger henne i bagen, vi har måttet bysse og gå for å få henne til å bli trøtt, og hun har kun sovnet i senga med meg. Og da har ofte jeg sovnet selv, og våknet stiv og lemster noen timer etterpå... :S

Mandag denne uka forøkte jeg å legge meg sammen med henne ved 23-tiden. Vi lå inntil hverandre i senga vår (bare inntil, jeg bysset ikke, og når hun sovnet la jeg henne opp i vognbagen. Det gikk ganske greit, hun sov videre noen timer før flaske, men hun sov da sammen med meg resten av natta... Gjorde dette også på tirsdag.

På onsdag sovnet hun i armene på far mens han ventet på at jeg skulle bli klar for snega... og da la vi henne rett i senga si, og det funket!! :) Hun sov fra 23 til 07 i egen seng!! :D (Det er første natt uten vognbag oppi senga, så vi var jo superstolte!)

Natt til fredag la jeg henne kl 22, men hun våknet igjen, så jeg gav henne flaske i min seng før jeg flyttet henne over til sin egen. Hun sovnet før kl 23, og sov da til 04 før hun fikk mat, og sov videre til kl 07.

I helgen har vi bare fortsatt, og i går sovnet hun i egen seng kl 22, sov til kl 05.30 og fikk da mat.

For oss er rutinen nå blitt; kveldsstell med ren bleie og bytte til pysj (bad annenhver kveld) kl 20/20.30. Så får hun mat og kos som hun vil noen timer, kl 22 går vi ned på soverommet (det er mørkt og kjølig), gir henne en flaske. Hun sovner ved flasken og vi legger henne i egen seng. Om hun våkner igjen gjør vi det samme; flaske og så i seng.

Jeg tror nok det at vi slappet av og innså at vi ikke kan styre henne om kvelden/natta ennå kan ha hjulpet oss, da ble hun mer rolig om kvelden også... I tillegg hjelper det nok at vi bruker kun MME, hun forbinder ikke meg og kroppen min med mat på samme måte som da jeg ammet (de første tre ukene).

Det finnes INGEN rutiner her om dagen, frøkna sover noen dager MASSE (3-timers lurer) og andre ganger er det så vidt hun har noen dupper... Jeg forsøker mat først når hun blir urolig og survete, noen ganger spiser hun masse, andre ganger bare litt, noen ganger brukes det som kos for å få sove...;) Men soving/ikke soving på dagtid har ingen innvirkning på hvordan kvelden og natta blir her.

Skrevet

Har ei på 2 mnd selv. Her bades det annenhver dag, og fullvask med klut annenhver dag i mellom.. Dette skjer rundt åtte. Etter vask tar hun tranen sin, også tuller vi litt før vi går på det mørke soverommet vårt og jeg ammer på sengekanten til vesla er mett. Da legger jeg henne i vugga si med smokken i munnen og kosekluten som støtte til den. Da er klokka rundt halv ni. Det hender hun mister smokken noen ganger i løpet av kvelden, men da går jeg inn uten å si noe som helst og putter smokken inn igjen. Hun sovner som regel av seg selv etter en halvtime :-) La oss si hun sovner klokka halv ti - da sover hun til 2 ca, og får mat og sovner igjen i sin egen seng. Så sover hun til 6 ca, for da ringer klokka til sambo. Da får hun mat igjen, også duller vi i senga til åtte, da står vi opp sammen. Hun sover forskjellig om dagen - det kommer helt an på hva vi gjør og div. Men i gjennomsnitt tenker jeg hun sover 4 timer tilsammen...

Jeg stjal tipset med smokkinnsettinga fra ei venninne - og det har funka kjempebra!

Skrevet

Min sønn er 1 mnd. Vi har de siste to ukene gjort det samme, og det har vært veldig likt hver kveld.

Legger halv åtte vår sønn på 4 (han må opp tidlig). Etter det får minstemann først litt pupp, så steller og bader jeg han (bader oftest iallefall). Så tar jeg han inn på rommet og sitter ved senga og ammer han imens han er balla inn i dyna si. Har bare et lite lys på i rommet. Etter han er mett legger jeg han over i si seng (bruker vognbagen i vugga hans, sover best når han ligger tett) og går ut. Han lager oftest litt lyd og jeg må inn et par ganger for å gi han tutten, men så sovner han. Så våkner han 4-5 timer etterpå, da blir det pupp på samme måten. Enten legger han seg etterpå og sover 3-4 timer til, etter da kommer han over i min seng siden han sjeldent vil sove hvis jeg legger han tilbake i sin.

Skrevet

Hvordan har dere fått babyen til å ta smokk da? jenta mi bare brekker seg og spytter den ut. Har prøvd alle forskjellige smokker som finnes... Men hun suger på hånden sin. Når hun får til.

Skrevet

Vi også la babyen samtidig med oss ganske lenge. Men etterhvert ble det gradvis tidligere når vi så at han begynte å bli trøtt. Nå er han 6mnd og legger seg mellom 19.30 g 20.00. men så må det sies at han har begynt å stå opp i 6-tiden, mens han godt hunne ligge til 9når han la seg samtidig med oss.

Mitt tips er at du prøver deg litt fram. Ville ha tatt det gradvis litt tidligere eller når du ser hun er trøtt. Hun er jo tross alt vant til å legge seg sent (i den grad en så liten baby kan ha blitt "vant" til leggetider).

Vi brukte ingen søvnmetoder. Bare forsøke å roe ned mad å bade, synge og senere også lese. Behøver du noe mer finnes det en rekke "søvnmetoder", sett deg litt inn i de ulike metodene og velg den du mener kan passe best for deg. Personlig er jeg ikke tilhenger av de metodene som innebærer å la babyen skrike, men her er vi nok alle litt forskjellige

Og husk at om babyen er overtrøtt blir det gjerne enda vanskeligere å legge dem. Så ville nok ha latt henne sove en gang etter formiddagshvilen også. Vi sier siste duppen må være avsluttet senest 1,5 timer før legging. Men her må du nesten prøve deg fram og se hva som passer for dere. De små er jo så ulike når det kommer til soving (som så mye annet)

Skrevet

Vi fikk frøkna til å ta ta smokk etter å ha begynt med flaske...... Så sikkert ikke noe hjelp for deg. ;P

Hun brekker seg noen ganger fortsatt, og ofte spytter hun den ut, men jeg bare prøver igjen.

Noen ganger går den rett inn og "sitter dønn fast", andre ganger må jeg holde den på plass til hun får "sugd den fast"...

Skrevet

Har du prøvd større smokker også? Vi slet med smokk vi å,men da vi var hos min mor en gang hadde hun tilfeldigvis en smokk som var for 4 mnd ++, og DEN var populær ser du :-P

Det er den eneste smokken hu tar... MAM 4 mnd eller noe..

Skrevet

Kom på et par ting til;

Etter kveldsstellet skrur vi ned lyden på tv, og slår gjerne av den ene stålampa i stua. For å "roe ned huset" liksom...

I tillegg pakker jeg henne inn i et mykt teppe mens hun får siste flaske, da har hun varmen fra dette når vi legger henne i senga si, hun merker ikke temperaturforskjellen fra senga mi til sin egen.

Skjønte nemlig at det måtte være noe slikt siden hun kunne sove i over en time på fanget, mens hun våknet etter 2 minutter hvis vi la henne fra oss, selv om vi pakket henne inn i dyna... (Og dagen etter leste jeg et tips her inne, om akkurat det!)

Skrevet

Jenta mi tok ikke smokken de første 3 leveukene sine, da heller ikke puppen.

Prøvde mange forskjellige smokker, til hun plutselig tok Chicco sin, naturgummismokk. Hele den smokken er laget av naturgummi, og er ganske så stygg, brun. Dagen etter begynte hun å ta puppen, og nå tar hun da altså mam-smokken også. Den vanlige 0-4 mnd smokken.

Skrevet

Vi har hatt et fast kveldsritual helt fra hun var født. Litt mat, bading, og mer mat. I begynnelsen tok vi kveldsstellet i 23-tiden, men hun justerte dette selv til tidligere og tidligere (ble så trett at hun var UMULIG å vekke etter 9...).

Nå når hun er straks 7 uker foregår kvelden slik: Halv 8 får hun kveldspupp, og så er det bading. Vi bader hver eneste kveld, slik at det skal bli likt for henne. (Bruker natusan sin good-night badesåpe, vet ikke om den gjør noe utslag da..) Etter badet er det flaskemat, og det får hun i stua. Så går vi inn på rommet og legger henne i vugga si, gir henne smokk og koseklut, skrur av lyset, stryker henne litt på kinnet og går ut. Etter en stund begynner hun som oftest å klage litt, og da går vi bare inn og gir smokk, legger hånda over teppet hennes og vugger litt før vi går ut. Er aldri lenge inne hos henne. Dette gjentar seg noen ganger før hun sovner. Den siste uka har hun sovnet nesten på slaget 21 :) Da sover hun ca 12-14 timer, men en gang mat. I natt feks sovnet hun 21, fikk mat 06, og sov til 11 :)

Ang. dagen: Hun sover ganske mye på dagen, men det varierer endel. Hun har ikke så faste rutiner på dagtid som på kveldene.

Skrevet

Begynte på mandag med å innføre faste kveldrutiner på vår lillegutt på 2 mnd som vi skal gjøre hver kveld. Begynner først med en pupp i stua ca 18.30, så går vi på badet og tar kveldstellet, enten bad eller fullvask. Så litt kos og pupp i senga vår, ikke mere pupp enn at jeg kan legge han våken i senga sin. Synger trollmor og sier god natt, slukker lyset og går ut. Hadde trodd jeg måtte løpe ut og inn flere ganger med å putte smokken i munnen, og holde på en måndes tid før det skulle fungere, menn allerede første kveld sovnet han halv ni og i kveld sovnet han halv åtte.

Begynn med samme rutiner hver kveld, og ikke gi dere en dag går det inn. Vi holdt på med storbror i nesten to mnd før han la seg til å sove på kvelden uten og sovne med puppen, vi lot han ikke ligge å grøte men gjorde det samme hver kveld og til slutt fungerte det.

Skrevet

hvorfor har ikke jeg fått høre om hele temperaturforskjellteppetrikset tidligere??

slet med det problemet i over en måned!!!!hun kunne sove leeeeng epå fanget mitt,men la jeg henne fra meg våknet hun på under to minutter....sukk.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...