bollibompa Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Etter 4 uttak og i alt 10 tilbakesettinger er jeg fortsatt ikke gravid :-( Vi skal nå prøve oss hos Medicus, og jeg har veldig lyst til å prøve prednisolon da jeg hører at dette har funket for noen. Jeg har Ulcerøs Colitt (kronisk tarmbetennelse), men bruker ingen medisiner for dette da jeg ikke er så veldig plaget. (men fikk resept på Prednisolon den gangen jeg fikk diagnosen) Medicus benytter seg ikke av denne behandlingsmetoden, men han sa han kunne ikke nekte meg å bruke det om jeg ville. Derfor har jeg planlagt litt selvmedisinering ved neste forsøk, og det er Medicus informert om. Jeg behøver da å vite hvilke doser dere går på, og når dere starter opp med tablettene, og hvor lenge dere går på de etc. Setter stor pris på om noen vil dele sin kunnskap om dette :-)
Gjest Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 Hei:) Jeg brukte 5 mg fra innsettingsdagen ved ED i Riga. I Spania selvmedisinerte jeg meg selv (da de ikke har tro på at det funker). og brukte da 10 mg som jeg vet at også andre bruker. Har også hørt om ei som brukte 20mg, men dette synes jeg var litt vel voldsomt. Startet opp med tablettene ved egguttak da vi var i Spania. Husk og være snill med kroppen din og trappe ned da om du bruker 10 mg eller mer:) Ikke bra og bråslutte med de. Nå har ikke jeg blitt gravid, men jeg hadde tenkt til og bruke de ut rugetiden, evt kanskje litt lengre, men da i mindre doser.
Prinsesse*i*magen*nov'10 Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Jeg har også Ulcerøs Colitt + barneleddgikt og går derfor på Prednisolon. Har prøvd meg litt frem med hensyn til Ulcerøsen og hvor "aktiv" den er om jeg trapper ned på kortisonen. Pr. dags dato går jeg på 15 mg, og fungerer ganske bra. I forhold til ivf-forsøk kan man ta 15 mg uten at det skal påvirke noen spire, ihvertfall de første 3 mnd. Jeg har tenkt å trappe ned til 10 mg nå som tiden for innsett nærmer seg. De på Ullevål sa ingenting da jeg nevnte at jeg gikk på 15 mg, så jeg regner med at det er i orden Fordelen med kortison er at immunforsvaret ditt blir redusert, som igjen gjør at egget kan feste seg lettere. Vet om jenter som har slitt med aborter som har fått resept på kortison for å øke sjansen for at kroppen ikke skal utstøte egget. Det mest vanlige er 5-10 mg Prednisolon, du får prøve deg fram litt. Lykke til
Gjest Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Jeg har et overaktivt immunforsvar, og har stort sett aldri infeksjoner i kroppen. Frøyamannen kan være full og forkjølelse osv, men stort sett blir aldri jeg smittet. Under sist forsøk prøvde jeg som sagt 10mg Prednison. Kanskje prøve 15 mg denne gangen?? Eller skal jeg holde meg til 10 mg... Synes det er vanskelig og skulle medisinere seg selv:)
bollibompa Skrevet 18. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2008 Takk for tilbakemeldinger jenter! Tenker jeg legger meg på 10 mg da. Skal snakke med Medicus også, slik at de evt. kan ha et ord med i laget. Jeg starter opp med kortregime om ca 10 dager, så jeg lurer på om jeg bare skal sette i gang med Prednisolon med en gang, slik at jeg får roa ned tarmen så godt som mulig, eller om jeg skal vente til sprøytestart. Ser fra tidligere innlegg at noen starter ved sprøytestart og andre helt til egguttak.Men i og med at jeg har denne sykdommen er det vel like greit å bare sette i gang? Jeg har hatt 2 kjemiske.....Kanskje er det pga sykdommen min? Vet du om det er vanlig å plages med dette, Caro 75? Noen av dere hos Hausken og i Dk som kan fortelle hvor mye dere bruker og når dere starter opp?
Prinsesse*i*magen*nov'10 Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Frøya: Har legen noen gang nevnt for deg at ditt overaktive immunforsvar kan være grunnen til barnløshet? Var ihvertfall det jeg ble fortalt, at kroppen min utstøter spirene. Jeg blir gravid, men mister innen 12 uker fordi immunforsvaret ikke "godtar" det fremmede som vil feste seg. Det er også mye av grunnen til at jeg går på 15 mg, for å være sikker på at jeg bryter ned immunforsvaret mest mulig. Bollibompa: Tror jeg hadde satt i gang nå jeg De fleste som går på Prednisolon i forbindelse med ivf, har jo ikke en kronisk sykdom, de går på det for å gjøre kroppen mest mottakelig for et befruktet egg og gjøre "forholdene" mest opptimale. For din del er det bedre å begynne nå synes jeg, for da får du roet ned tarmen og slipper å styre med den midt oppi forsøket. Det kan være en hard psykisk påkjenning og drive å fly på do hele tiden og slite med smerter når du er midt i hormonbehandling =) Når det gjelder kjemiske kan jeg ikke svare deg dessverre, har bare hatt denne sykdommen i 1 1/2 år. Men legen min tror det kan være en forbindelse mellom det å ikke bli gravid og Ulcerøsen. Jeg har et "naturlig" barn på 7 år, men blir ikke gravid nå. Har prøvd siden mars i fjor (rundt den tiden jeg fikk diagnosen), så det kan nok være en liten sammenheng der.
Gjest Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Hmmm........ les dette, gjett hvem som skal bestille :-) kanskje verdt å prøve?? http://www.forskning.no/Artikler/2004/oktober/1098104744.38
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Hei jenter ) Jeg har selv en kronisk sykdom, som gjør at jeg bruker prednisolon i perioder. Jeg har også brukt prednisolon under forsøk. Starter da med 5 mg et par dager før sprøytestart,og øker til 10 mg ved sprøytestart.Spiser 10 mg gjennom hele forsøket og frem til test. Det er viktig at du trapper ned med prednisolon og ikke slutter brått.Forhåpentlig vil det hjelpe deg til å holde på spiren,og da vil vel legen ha en ide om hvordan medisinforløpet skal foregå videre. Lykke til ! Hilsen
bollibompa Skrevet 19. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2008 Snakket med klinikken i dag, og de er med på at jeg bruker Prednisolon :-) Selv om de selv ikke har noe tro på at det er dette skal til i et normalt forsøk, er de ihvertfall enige i at det er best at tarmen min er så frisk som mulig. De skrev ut resept på 10 mg daglig, og mener at jeg bare skal starte med en gang. Men de fant bare tabletter à 5 mg. Tar dere da 2 tabletter? Så nå krysser jeg fingre og tær for at det endelig skal gå. De setter meg også opp på halvt om halvt med Puregon og Menopur for å prøve å sikre så god kvalitet som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå