Vilde08 Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Er førstegangsfødene... Står nå ovenfor valget mellom å føde i seteleie(med kort og skjev livmorhals!!) eller KS. Har selvfølgeli lest meg opp og ned på KS, men sliter med å finne noe positivt!! Har noen spørsmål til dere som har vært igjennom KS før: -Hvordan gikk det med ammingen? -Hadde babyen noen plager/problemer pga KS? -Hvor lenge etter hadde du smerter? -Hvordan ser magen din ut nå, i forhold til før graviditeten? (arr, slapp hud, dårlige magemuskler, osv, osv) -Hvor lang tid tok det før du kunne begynne med fysiske aktiviteter som trening og sex? Er det ellers noen synspunkter så kom gjerne med det:0)
Mama B Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 Dytter denne jeg, dette lurer jeg også på- muligens i samme situasjon som Vilde over her... Vilde: Ga de deg valget mellom KS. og vanlig fødsel?? Trodde man måtte grine seg til KS selv om barnet ligger i sete jeg....
2gutter:) Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 Hei! Jeg måtte ta akutt keisersnitt sist i uke 35 pga bit av morkaka som løsnet å store blødninger. Ammingen gikk helt fint, og han hadde ingen plager etter ks. De første 2 dagene fikk jeg mye smertestillende så kjente ingen smerter. Etter det gikk d vel et par uker før jeg ikkje kjente noe, men d var ikke veldig vondt, bare følelsen at det strammet over stinget. Magen blir ikke mer slapp enn etter vanlig fødsel, slapp blir den uansett Etter 6 uker kan du begynne sånn smått å trene, men må være forsiktig med trening av magemusklene i starten. Sex kan du å starte da me hvis du vil Jeg er gravid i uke 30 nå og håper på å føde vaginalt, men på grunn av at mitt keisersnitt var ikke planlagt og jeg måtte i narkose også fikk jeg blødning i snittet så jeg måtte opp ijenn og de måtte tømme det. Jeg mistet mye blod og måtte ha 2 blødoverføringer pga den morkakekomplikasjonen, men hører de som har normale planlagte ks sier at det går greit, men det beste er som regel å føde normalt. Men siden du har setefødsel, ville jeg også vurdert ks. Lurer du på noe mer er det bare å spørre:)
Gjest Skrevet 17. august 2008 #4 Skrevet 17. august 2008 Hei. Har hatt 2 ks, 1 haste-ks og en planlagt som ble hastesnitt pga vannavgang dagen før planlagt. Ammingen gikk ikke med førstemann, men det hadde noe med han å gjøre. Stor gutt som var sulten og stressa. Jeg hadde masse melk så jeg pumpet til det ble tomt. Ammingen med lille snuppa begynte veldig bra, men også hun begynte å stresse veldig. Har en 2-åring ved siden av så ammingen måtte vi droppe for alle sin skyld. Brukte alt for lang tid på å roe seg ved puppen og var veldig stresset. Pumper med henne også, og har masse melk enda. Melken har kommet på dag 4 her. Ingen av mine barn har hatt problemer pga ks annet enn at de var litt kvalme det første døgnet. Men, vet at det er noen som må ha ekstra surstoff de første timene. Såret i magen har vært veldig vondt den 1 uken, men så går det gradvis over. Nå er det 13 dager siden jeg fikk snuppa og har ikke så vondt. Men med førstemann måtte jeg ha noe foran arret i en god stund etterpå (når jeg gikk med lave bukser) fordi jeg følte at det gnagde en del. Magen min nå er vel ikke så mye å skryte av, men nå er det som sagt bare 13 dager siden fødselen.....hehe. Forrige gang gikk jeg i bikini 3 mnd. etter fødselen og følte meg ganske grei. Men, det tok ca. 1 år før jeg følte at jeg hadde fått tilbake kroppen min, men sånn er det vel med vanlig fødsel også. Fikk litt overheng over arret sist, men jeg trente ikke så mye magemuskler heller så kan vel takke meg selv. Arret forsvant/var lite synlig etter ca. 1 år. Uansett så ligger det nede ved skambeinet så ingen andre enn du og mannen som ser det. Mitt var 12 cm langt ca. Nå ble arret litt lenger ved denne fødselen, ca. 17 cm langt. Trening må du vente 6 uker med, mens magemuskler må du vente 3 mnd. med ca. Sex hadde vi etter 7 dager med førstemann, da blødde jeg omtrent ikke. Har ikke hatt sex enda denne gangen, men det har mer med at vi har en 2-åring ved siden av som sliter oss litt ut...hehe. Hadde jeg fått et valg, hadde jeg valgt vaginal fødsel uten tvil. Man kommer seg (som regel) fortere og man kan løfte. Etter ks kan man ikke løfte tyngre enn babyen de første 6 ukene og det er en utfordring når man har en 2-åring som krever sitt. Han skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan bære han når jeg kan bære babyen. Denne gangen har jeg hatt litt komplikasjoner med såret også. Det blør en del og såret er fortsatt litt åpent. Lykke til med valget i hvert fall : )
!!!! Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 3 keisersnitt. En vaginal fødsel. Keisersnitt gikk som en drøm sammenlignet med vaginal fødsel. Hånden på hjerte var det ikke plagsomt i det hele tatt. Blødde knapt, og hadde sex etter 9 dager. Ammingen gikk glatt. Var å handlet på butikken 3 dager etter snittet. Magen er flat igjen. Arret er pent. Penere en f.eks. et blindtarm arr. Jeg ville valgt keisersnitt igjen uten tvil. Lykke til.
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 eneste plagene jeg hadde etter ks var at jeg fikk litt vondt i magen hvis jeg lo, og jeg kunne virkelig ikke trykke når jeg skulle på do! satt på doskåla og veeenta på at ting skulle komme ut heelt på egen hånd.. hehe... men det varte ikke så lenge.. var ok når jeg kom hjem, var på sykehus i ti dager pga guttungen lå på nyfødtintensiven. ammingen gikk helt supert fra dag en, men guttungen var ikke sterk nok til å suge så pumpet meg ved siden av. magen min er fin nå, husker ikke hvor lang tid det tok før den ble "stram" og fin hehe.. har ikke giddi og trena heller da. for er LAT. er 3,5år siden snittet nå. jeg tok ut stiftene selv etter 9 dager da det ble betent. legen som skulle ta de ut etter 0 dager sa at det var bra jeg tok de ut, for ellers kunne jeg blitt værre. så om du velger ks, så følg med på såret. om det blir rødt og hissig, så snakk med legen.. så de får gjort noe så du ikke får blodforgiftning.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 17. august 2008 #7 Skrevet 17. august 2008 Jeg hadde akutt ks etter igangsatt fødsel for to år siden. - Ammingen gikk fint til slutt. Brukte noen dager på å få dager på å få det til. - Datteren vår hadde ikke noen problemer i fht ks. - Jeg hadde store smerter den første uken og fikk bare smertestillende det første døgnet før ammingen startet ordentlig. Snittet grodde fint, men smertene var rivende og stikkende. Kjentes ut som tusen vepsestikk for min del, og jeg har ganske høy smerteterskel i utg pkt. Ikke noen andre komplikasjoner i fht såret. Var ute å gikk tur med vogna dagen etter jeg kom hjem. - Arret er fint, ikke merket noen forskjell på magemusklene, magen er slapp uansett og noen ganger så tenker jeg at den nederste delen av magen har blitt litt ekstra bulkete pga ks, men det vet jeg ikke med sikkerhet. - Vi hadde sex ganske fort igjen, og trengte ikke å vente seks uker etter ks. Trente ikke hardt uansett den første tiden etter barnet kom, og det holdt med gåturer. Skal bare være forsiktig med å løfte tungt (ikke tyngre enn ungen). Jeg fikk veiledning av fysioterapeut på sykehuset etter ks og hun fortalte åssen vi kunne trene. Jeg vil aller helst slippe keisersnitt en gang til, bl.a. pga at jeg følte jeg ikke fikk deltatt så mye den første tiden i barnets liv. Fikk ikke holdt ungen min når hun kom ut, og et tok tre uendelig lange timer før jeg fikk se henne når jeg lå på overvåkningsposten etter inngrepet. Jeg hadde i tillegg sterke smerter den første uken og klarte ikke stelle henne. Jeg var ganske pleietrengende selv og de er ikke så interessert i pleiertrengende mødre på barselavdelingen. Så samboer måtte komme å hjelpe meg med dusjing osv. Det var vanskelig å ligge komfortabelt og jeg sov lite. Hadde barnet inne hos meg hele døgnet og synes det var slitsomt når ikke ammingen kom skikkelig i gang og brystene sprengte. Vil heller ha vaginal fødsel og reise hjem så fort som mulig neste gang.
Ijas Skrevet 17. august 2008 #8 Skrevet 17. august 2008 Hei! Mitt KS gikk veldig bra. Ikke noe problem med ammingen, han tok pupp men en gang. Han var og er helt fin, ingen problemer som følge av KS. Jeg hadde litt etterrier som jeg ikke var helt forbredt på, men det har vist de fleste, KS eller vaginalt. Det varte et par timer. Jeg fikk smertestillende men ikke veldig lenge, og var oppe og gikk om noe krøkkete morgenen etterpå tror jeg. Husker ikke helt, men det var mye raskere enn forventet. Arret er lite og helt nede ved kjønnshårene, og magen trener jeg som før og alt er ok. Jeg husker ikke helt hvor lenge du må holde deg unna trening, men tror det er 2 mnd. Sex gikk helt fint, men jeg husker ikke hvor lenge etter. Det er en liten Bumpy ride selve uttagningen, altså KS. Det er ikke helt slik at de åpner opp og tar ut babyen, den må på en måte jobbes ut på denne måten også. Bare vær forberedt på det! Jeg er gravid igjen og det blir KS denne gangen også. Gruer meg ikke, gjør det gjerne igjen. Det er det verdt Masse lykke til om det blir på den ene eller andre måten, uansett hva du velger så blir det riktig for deg!
Vilde08 Skrevet 17. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2008 Tusen takk alle sammen! Føler meg litt roligere nå i forhold til KS. Er nemli stygt redd for at jeg ikke har så mye valg..... Skal til rønken, UL og samtale til fredag. GRUER meg!!!
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 17. august 2008 #10 Skrevet 17. august 2008 Heisann. Jeg hadde KS forrige gang for 5 år siden. Da ble det fordi han lå i seteleie og jeg hadde for lite bekken, så jeg hadde ikke noe valg. Ammingen gikk helt fint, ingen problem generelt sett (jeg hadde ikke næring i melken men det har ingenting med KS å gjøre) Han har ikke hatt noen plager i det hele tatt. Hadde smerter i ca 10-12 dager, etter det gikk alt helt fint=) Magen min så helt bra ut, var igjen noe løshud og et arr men npr jeg fikk vekta dit jeg skulle så gjorde det ingenting (hadde jo uansett bært frem et barn) (Trøstet meg med det) Mage musklene er ikke noe å si noe på. Jeg var ute å trillet etter 14 dager ca, sex etter 6 uker (det er den tiden ting bruker på å gro tror jeg, for å være sikkert liksom) Ellers så skal jeg snart på benken igjen til KS, og nå har jeg vennet meg til tanken på det. Det positive jeg kan komme med er at du slipper å ligge i værste fall i dagesvis å slite og streve, du slipper å rivne... Tja... vet ikke om dette var noen hjelp i men det var det jeg kunne komme med!!=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå