SommerBris Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 Hei. Bare lurer på om dere blir fult opp ordentlig av lege og jordmor? Jeg har lavt stoffskifte og går på levaxin, har økt dosen min 2 dager i uka of det virker som det holder. Legen min er ikke så opptatt av å ta like hyppige prøver som man skal, men har klart å mase meg til litt oftere for jeg har lest litt på nett om det. Var hos jormoren min på tirsdag og hun har nylig vært på kurs om akkurat dette. Det er kjempe viktig å bli fulgt opp ordentlig da man sliter med dette, barnet kan få varige skader spesielt hvis vi ikke har riktig dose. Barnet produserer ikke dette selv de 12 første ukene. Jeg vil ikke skremme dere, men syns det er viktig at vi som sliter med dette blir tatt seriøst da dette kan føre til skader på våre barn. Plutselig i 5 mnd skal jeg på ekstra ultralyd for å se om alt virkelig er i orden med barnet. Går det ann tenker jeg... ikke missforstå meg, jeg er glad for det tilbudet-men jeg syns det er litt sent... for hvilke valg gir det meg nå uansett så lagt ut i svangerskapet... Jeg må bare håpe på det beste, men kjenner jeg er beskymret og redd. Lykke til jenter:)
passilurken Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 hei! jeg er i samme båt som deg, dog litt heldigere. jeg blir sjekket opp og ned og i mente ang stoffskifte. min lege er nemlig veldig klar over hvor viktig det er. du får bare pushe på å få tatt prøver ofte. jeg sier det bare til sykesøstrene dersom legen ikke allerede har krysset av. ikke noe problem i det hele. men enkelte leger er jo fullstendig idioter når det gjelder stoffskifteproblemer... moren min (som har samme problem) fikk beskjed om at hun bare var hysterisk og hypokonder. da skiftet hun lege... det bør imidlertid ikke være noe problem for barnet med mindre det er et stort problem for deg, kan jo være vanskelig å finne ut av siden hjertebank og søvnløshet kan "bare" være symptomer på svangerskapet. jeg håper du får orden på dette her! viktig både for deg selv og babyen. lykke til!
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 jeg tilhører 2 trimester.. 1 uke til.. men har svart deg på et annet forum )
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 17. august 2008 #4 Skrevet 17. august 2008 Hei på deg. Jeg har lavt stoffskifte, og det har alltid flydd opp og ned og i alle kanter. Fritt T4 og TSH har liggi skyhøyt en måned og i bånn en annen, så jeg har ikke akkuratt vært enkel å medisinere. MEN, etter at jeg har blitt gravid, har det vært helt perfekt, og jeg har liggi på en stabil dose gjennom hele svangerskapet! (er 22+6 idag) Min fastlege er ikke veeeeeeldig "interessert" i å ta hyppige blodprøver av meg virker det som, men jeg skal krangle meg til å ta en ny test når jeg er der i morgen! (Da er det 2mnd siden sist jeg sjekket stoffskiftet!) På Ahus har jeg blitt veldig godt tatt vare på og fulgt opp derimot! Jeg fikk første ultralyd i uke 7(henvist av min fastlege), og fikk enda en i uke 14 i tillegg til den ordinære i uke 18.
alokim Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 Har også lavt stoffskifte. Er nå i uke 24+6 og går på Levaxin. Etter at jeg ble gravid økte jeg først med 2 tab ekstra pr uke men det ble for mye og tar nå en ekstra pr uke. Tar som regel blodprøver en gang i mnd hos legen. Har ikke fått tilbud om ekstra ultralyd men vi har tatt det selv privat. Er mitt 3 svangerskap men første med lavt stoffskifte. Fikk lavt stoffskifte etter fødsel nr 2 og venter nå gutt nr 3 i følge ultralyden :-).
mosegrisen Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Jeg har også lavt stoffskifte, i tillegg til diabetes. På grunn av diabetesen så går jeg til hyppige kontroller og på skjemaene har jeg sett at det også rutinemessig skal taes ultralyd og kontroll av de med kun stoffskifteplager også. I folderen står det at UL skal taes: -ved første konsultasjon -i Uke 18-som normalt hos alle -i uke 28 og i uke 34 for å sjekke vekst I tillegg skal man ha CTG i uke 38 og 40. Nå er dette rikshospitalets egne folder, men de følger jo en anbefaling fra staten på denne typen oppfølging. Endokrinologen sa også at man ALLTID og uansett skulle øke thyroxindosen med 30% i det man oppdager graviditet, for så å ta blodprøver i løpet av svangerskapet for å se om det trengs en videre justering. Det er masse ny forskning på dette området og det virker ikke som alle leger har fulgt så nøye med desverre. Friske gravide kvinner øker automatisk sin produksjon av thyroideahormoner under graviditet og det er jo dette vi må følge opp med medisineringen. Supert at det er noen som engasjerer seg og er opptatt av å opplyse andre, jeg hadde ikke tenkt på å gjøre det samme før denne tråden. Et tips til dere- det er mange nye doseringer på Levaxinen som gjør at om dere regner ut hvor mye dere tar per uke også deler det på 7 så vil dere kanskje finne tabletter med riktig dose per dag sånn at dere bare trenger å ta den samme hver dag og ikke øke noen dager i uken. 25, 50, 75, 100,125, 150, 175 eller 200 microgram/ tabl.
SommerBris Skrevet 17. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2008 Tusen takk for svar alle sammen... Mosegrisen Ser ut som du sitter med en del info her. Vet du noe om hvordan risikoen er da man har riktig dosering og ligger innenfor de riktige verdiene. Leste nemlig et sted at man har større risiko uansett selv med riktig dose. Dvs, lien vekst, tidlig fødsel og fuksjonhemming i værstefall.... Mener og at jeg leste at man har et risiko svangerskap... Kan legge ved linken. http://www.thyreoidea.dk/menu-5/index.html
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 17. august 2008 #8 Skrevet 17. august 2008 Den DK siden må du ikke se på! Den var den første jeg så når jeg fant ut at jeg hadde blitt gravid og jeg fikk HELT noia. Begynnte å rable til samboer om at jeg ville ta abort, og ikke utsette noen av oss inkl. babyen for dette. Han klarte heldigvis å roe meg ned. Etter samtaler både med fastleger og sykehuset har jeg blitt veldig beroet. Det er MANGE kvinner med lavt stoffskifte i dette landet, og det er bare en brøkdel som får barn det er noe galt med! Så lenge stoffskiftet ligger der det skal, spesiellt i begynnelsen, tror jeg ikke man skal uroe seg alt for mye!
SommerBris Skrevet 17. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2008 Takker for svar... Jordmoren min har vært på nylig kurs og tar dette veldig særiøst, derfor jeg blir litt beskymret. I tillegg har jeg lest denne danske siden, men hvorfor skriver de dette hvis det ikke er så mye sannhet i det???? Er jo landsforeningen som skriver det på deres side, derfor jeg har tatt det veldig særiøst og blitt veldig redd da. Har forstått at det stort sett går bra da man er riktig behandlet, men stod på denne siden at det er en risiko uansett. Er det legen din som sier at man ikke skal stole på den danske siden? Kan bare ikke forstå at de skriver slik hvis det skal være så usant......
SommerBris Skrevet 17. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. august 2008 Glemte å si det. Mosegrisen over sier at de på rikshostpitalet har flere ultralyder på kvinner med lavt stoffskiftet, da lurer jeg på nødvendigheten av det hvis det er så liten grad av risiko??? Bare spør, for jeg trur faktisk at det er for lite opplysninger om dette. Søk på gravid og stofskifte, veldig lite fakta om dette temaet. Jeg har lest på nett og egentlig ikke beskymret meg så mye før min jordmor plutselig så viktigheten av dette etter et kurs. Det var først da jeg ble skremt..
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 17. august 2008 #11 Skrevet 17. august 2008 Altså, selvfølgelig er det en risiko. Men, det er en risiko for kvinner med feks diabetes å få barn og. Det er utrolig mange kroniske sykdommer der ute, som _kan_ gi komplikasjoner under svangerskap og deformasjoner hos barn. Men, jeg velger nå å se det positive i det. Det går faktisk bra med de aller aller fleste som blir gravide, og har disse sykdommene. Som nevnt tidligere, er det bare en brøkdel av kvinner med disse som får barn det er noe galt med. Angående den danske siden, så synes jeg de bruker litt vel kraftige ord. Det er jo ikke langt ifra de regelrett sier at kvinner med hypothyreose IKKE burde få barn fordi sjansen er større for oss, at vi får et sykt barn. Da jeg fortalte min lege på Ahus om denne siden og hva som stod der, sa han at det går bra med de aller fleste av oss, og så lenge vi passer på stoffskifte verdiene gjennom svangerskapet, og klarer å holde de under sjakk, så er det ikke noe problem. Jeg velger å IKKE se på min stoffskiftesykdom (Hashimotos) som et hinder for meg på veien til å få barn. Ja, selvfølgelig er sjansen der, men om jeg skal gå å bekymre meg for den hele tiden, kan jeg aldri bli gravid fordi det _kan_ gå galt! Jeg sjekker stoffskiftet mitt jevnlig, og det er helt flott. Jeg har vært på 3 ultralyder, som alle har vist at babyen er velskapt og har det bra. Jeg tror det er verre for deg, og babyen din, at du går å bekymrer deg veldig for dette, enn det stoffskiftet ditt gjør. Nå har jeg som sagt hatt flere ultralyder enn et "normal" svangerskap, og jeg har vært veldig fornøyd med oppfølgingen jeg har fått på Ahus. Det er mulig Riksen sitter med mer kompetanse når det gjelder stoffskifte, men jeg er allikevel veldig trygg på at jeg har fått riktig oppfølging av mine leger. Man kan gå å bekymre seg for mye i løpet av et liv, og spesiellt gjennom et svangerskap. Jeg synes vi skal prøve å slappe litt av, å ta det med ro. Legen gjør nok det beste for oss, uansett om de ikke har fått med seg "siste nytt". Om du ikke er fornøyd med oppfølgingen du har fått av dine leger, synes jeg heller du burde ta kontakt med en annen lege, å få en 2.vurdering.
mosegrisen Skrevet 17. august 2008 #12 Skrevet 17. august 2008 Veldig enig med Angeldoll i at vi skal ta det med ro, men det er veldig synd at ikke fastlegene leser seg opp på dette emnet som faktisk gjelder utrolig mange gravide kvinner. Og det er betenkelig at mange finner den første informasjonen når de søker på internett som er full av tvilsomme sider og gjengitte studier med medisinske uttrykk som kan skremme vannet av en gravid og undrende kvinne. Jeg vet at det er en diskusjon blant de helsearbeiderne som jobber med endokrine lidelser om man oversjekker ellers "friske" kvinner som har diabetes eller andre endokrine sykdommer, og det er selvfølgelig ingen tvang å være med på alle ultralydene, det er bare et tilbud. Det at de kaller noe risikosvangerskap betyr absolutt ikke at det er stor sannsynlighet at man vil oppleve noen avvik, bare at det er litt større mulighet for det og dermed litt større "krav" til kvinnen selv og til helsevesenet om oppfølging. Tror ikke det finnes noen nye gode studier på velregulerte thyroideasyke kvinner og andel som føder foster med avvik eller misdannelser enda da dette er ganske ny kunnskap, men det blir født færre og færre med misdannelser. Det er også ganske så stor forskjell på hypothyriosene, hvor den vanligste formen er rimelig lett å regulere med hormonbehandling. Husk at dette er en stor gruppe sykdommer med veldig forskjellig forløp og at det er viktig å vite hvilken type man leser om når man vil lære mer fra internett om sykdommen sin:)
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 18. august 2008 #13 Skrevet 18. august 2008 AMEN! Det virker som fastleger ikke har så god peiling på soffskifte generelt! Da jeg ENDELIG fikk diagnosen lavt stoffskifte, hadde jeg gått i 8 måneder, følt meg så UTROLIG dårlig. (Brystsmerter, utrolig sliten, prikker for øynene, frøssen hele tiden osv.) Lege 1: Jeg måtte spise bedre frokost. Var sikkert bare blodsukkeret mitt som sank i løpet av dagen. Lege 2. Visste ikke. Lege 3. Visste ikke. Og det ALLER verste er at de tok pokker ikke blodprøver en gang, selvom jeg insisterte på det! I ettertid ser jeg jo at jeg hadde så og si ALLE symptomene på lavt stoffskifte. Når dette er noe som rammer 1 av 8 kvinner (mener jeg har lest det ett sted) så burde det å sjekke stoffskifte VIRKELIG være noe man fokuserer på? Det var Volvat som til slutt klare å diagnosere meg, og min lege der fortalte at de konsekvent tar stoffskifte prøver av ALLE nye kvinnelige pasienter! Det burde jo være rutine på alle legekontor spør du meg!
3 snart 4 :o) Skrevet 18. august 2008 #14 Skrevet 18. august 2008 Jeg har også lavt stoffskifte og har en helt super fastlege som jeg har snakket mye med om dette i forbindelse med svangerskap. Hun har fortalt meg at risikoen er minimal for at noe skal gå galt så lenge prøveverdiene ligger på rett sted og doseringen er riktig. Derfor velger jeg og ta det helt med ro, og tar kontrollprøver hver 6. uke.
Lillemus Mei Skrevet 18. august 2008 #15 Skrevet 18. august 2008 Et familiemedlem har fått påvist lavt stoffskifte. Hun mstet i 8 uke. Dette kan hverken hun eller jeg ingenting om. Men er det slik at det lave stoffskiftet KAN ha en direkte eller indirekte årsak til MA? Jeg tenker på skader på barnet etc.. Spørsmål nr. 2 er om lavt stoffskifte kan føre til fertilitetsprolemer? Hun har manglende eggløsning og har prøvd lenge. Noen som vet?? Takk for svar
UnaH Skrevet 18. august 2008 #16 Skrevet 18. august 2008 Hei! Ser at du allerede har fått mange gode svar ang stoffskifteproblematikk ovenfor. Tenkte bare jeg skulle tilføye en ting som jeg tror ikke har blitt nevnt (har ikke lest like godt gjennom alle innlegg). Jeg har selv lavt stoffskifte, og er i mitt 3. svangerskap. Har alle tre svangerskapene blitt fulgt på på Rikshospitalet, og fått økt dosene etterhvert. I dette siste svangerskapet har jeg blitt testet for antistoffer. Hvis man får påvist antistoffer kan visstnok dette overføres til barnet, og man skal ha tettere oppfølging. Dette var litt nytt for meg, da jeg ikke kan huske å ha blitt testet for dette i tidligere svangerskap. Jeg fikk heldigvis påvist at jeg ikke har antistoffer i blodet. Jeg fikk derfor beskjed om at jeg ikke trengte å ta mer enn èn til blodprøve i svangerskapet (er i uke 22 nå). Har økt dosen med rundt 30% hittil som visstnok var det man skulle øke dosen med i svangerskap med stoffskifte (i følge en nederlandsk undersøkelse). Eneste jeg har fått beskjed om er å ta kontakt ved økt hjertebank. Lykke til! Viktig at stoffskifteproblematikk taes alvorlig. Som tidligere sagt kan det i ytterste konsekvens føre til hjerneskade (ikke for å skremme....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå