Gå til innhold

De nærmer seg 6 måneder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. og jeg lurer på litt forskjellige ting.

Hvordan er det med deres babyer og tenner? Mine har fått to hver, og det har vi virkelig fått merke. Har ikke sovet en god natt på 2 måneder, og jeg er ganske sikker på at det er pga tennene. Har prøvd diverse bitesaker og dentinox, men de er like urolige natten igjennom. Våkner hver halvtime på det verste. Satser på at det roer seg nå som det kanskje er en stund til neste tann kommer.

Jeg lurer også på hvordan deres rytme med måltider ser ut?

Her er det amming kl 7, grøt + mme kl 10, mme kl 13, amming + middag + mme kl 16 og amming kl 19.

Syns det fungerer bra, er bare nysgjerrig på dere andre. Grunnen til at det er mye mme, er at jeg trapper ned amming fordi jeg begynner på skolen igjen til uka. (Og pga tennene og generelt fordi jeg føler meg ferdig)

Når går dere til innkjøp av tripptrappstol e.l?

Mine jenter klatrer ut av vippestolene sine, og vil helst sitte oppreist, så jeg tror jeg må kjøpe det nå. På BabyShop sa de at de godt kunne begynne fra 6 måneder.

Hva med sportsdelen til vogna? Når kan de sitte der? Og hva støtter dere eventuelt opp med?

Hvor lenge koker dere flasker? Er det så lenge man bruker flasker, eller holder det snart med en skikkelig vask?

Mine jenter har ikke skjønt tutekoppen enda. Hva med deres?

Er ellers interessert i alle oppdateringer på utviklingen hos deres tvillinger! Det er spennende å lese :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

mine gutter er 5,5 mnd.

Ikke fått noen tenner her.. sikler og vil bite på alt.. men kan ikke kjenne eller se noen enda! høres ut som der har skikkelig tøffe netter.. håper det blir bedre fort fort..

måltidene våre er:

vokner 5-6 får mme

ca 0800 grøt pluss mme

ca 11 mme

ca 14 frukt og mme

ca 17 middag og vann

1830-1900 mme.. natta!!

har prøvd å få de til å spise hver tredje time men funker ikke.. prøve på det når de skal få et måltid til. sa på helsest at de bør ha det om ca 1 mnd. gutta sover forresten 3 ganger om dagen.. tilsammen ca 3 timer

gutta våre skal døpes i morgen.. tror vi får tripp trapp da.. men tenkte å begynne med ikea stole.. mer bygd opp, hvis man kjøper den ekstra støtten til ryggen tror jeg tripp trapp funker bra for 6 mnd. gutta mine digger fortsatt vippestol... den blir brukt til mating.. og tv titting når jeg trenger 5 min.. hi hi

sportsdelen byttet vi til for 3 uker siden.. vi har tfk og ryggen kan legges helt flat.. de stortrives.. og liker å kikke.. ikke bygd noe opp.

flasker sluttet jeg å koke da de var 2 mnd.. alt i oppvaskemaskinen hver dag.. lager 12 flasker med mme hver kveld.. så har vi for et døgn.

har ikke testet tutekopp enda.. men tenkte å kjøpe snart!! tenkte å kjøpe avent sine

hm.. ellers.. gutta er veldig ulike.. en er propell.. ruller rundt.. babler masse og vil helst stå å få me seg alt. den andre er rolig.. har rullet rundt kun en gang.. men prater masse.. rolig og veldig enkel. føler det noen ganger er vanskelig å ha to så ulike gutter..

brukte lang tid på å få de til å like grøt og 4 mnd glass.. nå spiser de greit.. men blir ofte mye grining og

skal du kjøre innkjøring på 6 mnd glassene og grøten?? hm litt usikker om jeg kan gå rett over..

Ellers så er gutta veldig opptatt av hverandre.. kan ligge å se på hverandre å le.. er dine opptatt av hverandre.. fløy forresten med de for første gang i helgen.. funke veldig fint.. hadde med oss en uten barn.. det var kjkt med to ekstra armer.. skal reise med de til thailand når de er 10 mnd... så greit å få prøvd ut litt nå.

hvordan var forresten tvillingene dine rett før tennene kom.. lurer på om de kommer snart

Skrevet

Før tennene kom hadde det fingre eller leker i munnen hele tiden. Tror det klødde veldig. I tillegg spytta de. Det var ganske morsomt å se på, for de spytta som en voksen liksom. :) Hadde nok en del væske til overs inni munnen. Også var det nettene da. Vi merka ikke så mye på dagtid egentlig, men om nettene var de veldig urolige. Hylte og sutra "uten grunn". Nesten umulig å trøste til tider. Så da tenkte jeg at det kanskje var tennene. Litt komisk, for på helsestasjonen på 5-mndkontrollen sa jeg dette til helsesøstra. Men hun mente at det ikke var tenner, og at det var for tidlig. Men så plutselig (mens hun stakk vaksinespøryta si) oppdaga hun den første tanna selv. Så der fikk hun den! Jeg er ikke spesielt begeistra for helsesøstre. De skal liksom alltid ha rett.

Millie og Emina har allerede begynt på 6-mnd grøt og middagsglass. Jeg gikk bare rett over jeg. Det gikk kjempefint. Syns det ble litt lite utvalg i 4-mnd, og de virka veldig klare for mer utfordring. De elsker mat!

Når det gjelder hverandre, har de hatt 'kontakt' siden de var ca 3 mnd. De er kjempeglade i hverandre, og kikker etter den andre hele tida. De smiler, ler, prater og synger. Det er så utrolig koselig. Der går de virkelig glipp av noe, de som bare har én baby. Jeg er så glad for at jeg har gitt dem hverandre. :)

Oppmerksomhet krever de egentlig ganske likt av. Helst hele tida. De blir underholdt av stort sett det samme, så det er bare å ha energi og fantasi nok, så har vi det gøy alle tre (og fire).

Vår vogn er fra Carena, og jeg syns liksom babyene så så små ut i sportsdelen. Det var så god plass. Derfor tenkte jeg på å la dem ligge på dyne/lammeskinn eller noe sånt.

Når har du tenkt å introdusere brød? Jeg tror ikke jeg venter så mye lenger nå. Men hva bør jeg smøre på?

Hvordan fikk du de til å like vann forresten? Mine skjønner det ikke helt. Drikker dine kaldt eller lunkent?

Tipper deres får tenner snart da, siden de sikler og biter. Da blir de enda søtere :D

Skrevet

hei

håper tennene kommer snart.. men at de fortsetter å sove på natta da.. hi hi..

gutta likte ikke vann for litt siden men i sommer ble de tørste i varmen og da gikk det greiere.. de drikker ikke super mye.. men gir de vann til grøt og middag.. får melk etter grøten. ganske så kaldt vann.. har sluttet å koke det og nå.. så enkelt og greit nå.. startet forresten å gi det med mindre tut enn jeg gir melk.. de likte ikke når det kom så fort.

jeg har forresten lammeskinn til vognen.. virker mykere og bedre for de da ja!

hm.. kanskje jeg skal begynne med 6 mnd grøten snart da.. gleder meg til 6 mnd middag.. er så fordømt lei grønnsakspure.. som setter farge og ei får bort.. arg.. hva gjør du. bruker smekke her.. men blir alltid søl.. har en skuff full av grønnsaksklær,, klor funker på det hvite.. har prøvd vanish men funka ikke. noen spes.. 6 mnd glass du startet med.

nå er det natta her.. gutta ble døpt i dag og kjenner at jeg er rimelig sliten. super dag da!!

Skrevet

Gratulerer med vel overstått dåp da. :)

Jeg tror jeg starta med "Grønnsaker med kalkun". Den elsker de. Ellers har de spist grønnsaker med lam, nudler med skinke og grønnsaker, mormors lapskaus, mors lapskaus, frutti fullkorn, frutti bær + smakt på flere fruktmoser.

De er kjempeglade i mat. Det eneste var at lapskausene var litt for krydret tror jeg. Millie var ikke veldig begeistra. Favoritten til begge er kalkun - uansett merke. :)

De spiser et glass på deling hvert måltid. Syns de er flinke :)

Vi fikk noen geniale "forkler" av mine foreldre som de kjøpte på sydenferie. De er heldekkende med hull til armene og knyting bak. De blir det minst søl med. Også tar vi av buksene så lenge det er varmt nok, for de griser fælt med maten.

Grønnsakspuréen satte veldig flekker ja. Vi har masse klær som ganske sikkert er helt ødelagt. Vippestolene er også tilgriset. Men de arvet vi, og de er ganske slitt, så vi bare griser de til og kaster de etterhvert. Har prøvd vanish jeg også, men det funka ikke særlig bra nei. Noe må vi bare prøve å klore. Håpløst! Det er så synd når nydelige klær blir ødelagt, så vi pleier å ta på noe 'stygt' vi har arva. ;)¨

Tar du bare vann fra springen da? Jeg får bare prøve meg fram. Hadde håpe at de kunne drikke vann fra tutekopp som de holder selv etterhvert nå.

I dag smakte de brød for første gang. Og de likte det. :) Duppa det i Frutti med røde bær for å få det bløtt og med god smak. Var nok litt vanskelig å få løst opp i munnen, men de svelga da. Blir spennende framover.

Ellers har Emina begynt å reise seg til krabbestilling. Helt opp på knærne og rett rygg. Så hun raser vel snart rundt her. Millie er ikke langt bak. ;)

I morgen skal vi til fotografen for første gang. Blir gøy!

Skrevet

Hei!

Jentene mine blir 6 måneder i morgen.

De har ikke fått tenner enda, men jeg har mistanke om at det dukker opp noen snart. De putter leker, fingre og alt annet de får tak i, i munnen. Det ser ut som om det klør. En del sutring blir det, og de våkner kanskje litt oftere på natta enn de gjorde for en stund siden. Men de våkner ikke så ofte som hver halvtime da. Det må være slitsomt! Jeg smører også med Dentinox. Tror det hjelper en liten stund. De liker i hvert fall at jeg tar det på.

Jeg har ikke vært så flink med rytme og rutine, som jeg burde (tror jeg). Men synes jeg har fått til en bra leggerutine. De legger seg nå kl. 7 hver kveld og sovner ganske fort. Når det gjelder måltider, så har jeg ikke funnet ut helt hvordan det er best å gjøre det. Men en gjennomsnittsdag ser kanskje sånn ut:

Amming halv 7, grøt halv 9, amming kl. 10, frukmos klokka 12, amming innimellom, middagsglass kl. 16.00, amming innimellom, MME halv 7. Noen ganger er det også grøt til kveldsmat, men det har vært de gangene vi ikke har gitt middagsglass. Jeg er usiker på om jeg skal gi både middagsglass ved middagstider og grøt til kveldsmat...

Jentene får som regel pupp en gang på natta. Men målet er å venne dem av dette meget snart.

Det skal også sies at jeg har store ambisjoner om å begynne å lage middagen til dem sjøl. Men jeg har ikke kommet så langt enda. Hallo, hvor vanseklig er det å koke og mose poteter og grønnsaker? Jeg må skjerpe meg. Til og med fruktmos har blitt kjøpt inn. Men i dag skal jeg mose banan sjøl, har jeg tenkt :)

Vi har sånne gammeldagse kjøkkenstoler til dem (en arva og en kjøpt brukt), men de er ikke tatt i bruk enda. Jentene sitter ikke helt selv, det er vel meninga at de skal gjøre det før man setter dem i stoler. Det går greit å sitte i vippestollene foreløpig. De klatrer ikke ut eller noe. Men stolene blir veldig grisete når de spiser i dem da. Håper å kunne ta i bruk kjøkkenstolene snart.

Vi har heller ikke tatt i bruk sportsdelen av vogna, men det er vel ikke noe i veien for å gjøre det når de er 6 måneder. Vi skal nok gjøre det snart. Jentene mine er veldig nysgjerrige av seg og liker å følge med på ting, så det blir nok bra å få sitte og se litt mer når vi triller.

Jeg koker ikke flasker lenger. Spurte helsesøstra om dette var nødvendig på 3 månederskontroll, hun sa at jeg ikke trengte å gjøre det lenger. Tror bare det er de første ukene man trenger å gjøre det, i hvert fall hvis barna er friske. Det funker fint å bare ha dem i oppvaskmaskina.

Jentene mine har heller ikke helt skjønt dette med tutekoppene, men vi trener på å bruke dem.

Jeg synes ikke at vi har fått til så gode rutiner når det gjelder søvn på dagtid. Jeg legger dem når de er grinete og virker trøtte. Er jeg heldig, så sover begge en halvtime samtidig. Noen ganger blir det litt lenger da. De har 2-3 dupper hver dag.

Dette var litt om hvordan vi har det om dagen. Jeg synes også det er spennede å lese om hvordan andre tvillingfamilier har det. Hvis dere lurer på noe om meg og jentene mine, er det bare å spørre.

Skrevet

Hmmm. Mine gutter er nok endel treigere enn deres, både hva gjelder mat, bevegelse og ikke minst tenner. De nærmer seg 5,5 måneder. - Har så vidt kommet seg fra mage til rygg, men det tror jeg nok er super-tilfeldig. De er glade i grønsakspure og grøt, litt til og fra, men får bare ett måltid om dagen, resten går i amming og mme. Får ett måltid om natta av meg og deretter pupp og mme når vi står opp, mellom kl. 0700-0800 engang. Deretter er det alltid litt mm før mme fram til kvelden, kl. 1800, da får de grøt eller middag og mm og mme. Litt styr med denne ammingen, men koselig også. - Vil begynne med to måltider om dagen, men har drøyet da jeg synes særlig en av guttene har reagert på fast føde.

Sikling har jeg ikke sett noe til, de sutter riktignok endel på hendene sine, men tror det er erstatning for smokk, som ikke er så pop.

Babybjörns vippestoler er helt klart den beste investeringen i vår tvillingtilværelse, de elsker å sitte der og jogge:-)) Tror ikke de vokser fra disse med det første.

Veldig gøy å lese om andres erfaringer - synes plutselig tida raser avgårde, på en måte greit at det går mot brødskiver og krabbetid, men de er jo så gode og perfekt-kose-babyer akkurat nå;-)

Skrevet

Hei igjen

jepp jeg tar vann fra springen.. nesten is kaldt!

så morro med brød.. kan en forresten gi all slags brød.. de gule leverpostei boksene har jeg hørt mange starter med.. hva med bare smør.. men frukt var smart..

har prøvd middagsglass 6 mnd.. de liker ikke helt konsistensen tror jeg.. men er vel en tilvenning. har kjøpt litt forskjellig. kan en forresten varme glasset to ganger.. hvis de spiser halvparten hver dag?? vet det tåler å stå.. men ikke om det kan varmes to ganger.

hvordan gikk det hos fotografen.. å det har jeg også lyst til.. noen du har fått anbefalt.. hva slags motiv tok du?? tenkte å vente til de kan sitte jeg!!

Skrevet

Jeg kjøpte Coop Kids-brød uten hele korn. Tenkte det var det viktigste å unngå.

Har tenkt på smør og leverpostei, men hva med saltet? Ble så usikker jeg, derfor jeg duppa i fruktmos.

Hos fotografen gikk det kjempebra! :) Gleder meg så veldig til å få bildene. Var så vanskelig å velge, for det var så mange fine.

Vi bor på Hamar, og her har en fotograf tilbud på babyfotografering for bare 200kr inkl. 4 bilder i mappe. For babyer mellom 0 og 6 måneder. Så det måtte vi bare slå til på :) Han var veldig flink til å underholde og få dem glade.

Vi løste sitteproblemet ved at jeg og pappaen gjemte armen vår under et pledd i bakgrunnen og holdt dem oppe.

Tok både sittebilder i søt kjole, og bilder uten klær liggende på magen/krabbestilling. ;)

Jeg pleier å ta maten over i en bolle jeg, også varme i mikroovnen. Tror ikke du skal varme den opp igjen to ganger i glasset hvis du spiser rett av det. Var noe med at bakterier fra munnen blir liggende oppi maten osv. Leste det på et glass tror jeg.

I går kjøpte vi forresten tripptrappstoler, og de syns det var SÅ stas å sitte litt høyere :)

Har også benyttet oss av BabyShops augusttilbud på Carena Double Swing vogn. Rød og flott til bare 1999kr. Så i dag var de på sin første sittende trilletur og elska det! Da blir hverdagen enda enklere, for de har vært litt urolige i vogna i sommer.

Vi har også begynt med grøt om kvelden, så nå har vi 3 varme måltider hver dag. Deilig med rutiner som fungerer!

Neste mål er da å få dem til å like vann. :)

Skrevet

Jeg er helt enig - de er så nydelige akkurat nå. :)

Tror ikke du skal bekymre deg for at gutta dine er 'treigere'. Det er så individuelt når ting skjer. Tror heller mine jenter er tidlig ute med tennene sine. Leste at tenner kommer mellom 8 og 11 måneder. Så du har god tid :)

Det samme gjelder vel for bevegelse også. Alt er så forskjellig.

Syns det er gøy å ha to, for med en gang noe skjer i den enes utvikling, tar det ikke mange dagene før det skjer hos den andre også.

Samme hvor langt de har kommet, vi må bare kose kose kose oss med dem. :)

Skrevet

bare gi de vann ofte.. då liker de det nok snart!! mine gutter like det bedre når det er litt kaldt.. og bruker fortsatt flaske.. men mindre tut en jeg gjør med mme.

så på den vognen i går jeg og.. den så fin ut. jeg har tfk.. og gutta elsker sportsdelen.. var redd de ikke skulle få sove i den.. men det funker bra.. ryggen kan legges helt ned.

så moro med fotograf... det var jo billig og. har hørt det er mange som har kampanjer til barn under 6 mnd.

prøvde forresten selv med tre måltider i går.. pluss et med frukt før melken.. funket veldig bra.. og gutta som veldig godt i dag. litt vanskelig med grøt eller middag på kvelden hvis de er for trøtte!

hm.. salt i leverpostei vet jeg ei.. men vet man kan få kjøpt smør uten salt. gutta mine liker ikke hvis jeg laker grøten for tykk.. så tror ikke de er helt klar for brød.. tripp trapp er genialt.. men sitter ikke så godt i den enda.. så drøyer litt og prøver bare litt innimello,.. lei vippestolen jeg.. men det er ikke de.. når jeg dusjer sitter de foran tv.--- det er det beste de vet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...