Gå til innhold

Da Emil kom til verden! C@millas fødehistorie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jammen meg fikk jeg født jeg også. Det ble en smule mer dramatisk enn jeg hadde forespeilt meg, men endte da godt til slutt.

Det hele startet med at jeg skulle til rutinekontroll tirsdag 12.aug, jeg var da 38+4, på sykehuset. Har gått hele svangerskapet pga risikosvangerskap da jeg har både beinskjørhet og hjertesvikt. Men det har jo gått strålende da. På kontrollen ville jeg spørre om modning, da jeg hadde hatt menssmerter og gåene slimpropp med blod i hele helga.

Legen var grei han, og foreslo selv undersøkelse av modning fordi min hjertelege hadde ymtet frempå om igangsetting i journalen min. Jeg ble glad som ei fole og legen starta med vanlig ul-kontroll. Han ble litt bekymra over lite fostervann, men kunne se at babyen var fin fremdeles. Fant også litt uregelmessigheter i navlestrengen(hva nå det var). han sjekka også for modning, men desverre - lang hals -om enn noe myk og lukka.

Legen kom da frem til at han ville ha meg inn på fødeavdelingen i Haugesund for innleggelse. Det var sunnere for min kropp om jeg fikk et keisersnitt, målt opp mot en igangsatt fødsel. Jeg var jo heller ikke moden nok etter hans syn, og det ville bli tøffere å få igang denne fødselen - som eventuelt kunne ende med et hastekeisersnitt uansett.

Jeg må si jeg ble noe taus, hadde egentlig slått helt fra meg keisersnitt, og var veldig forberedt på vanlig fødsel. Heldigvis hadde min mann ferie og var med denne dagen. Han var usedvanlig begeistret for at han snart skulle få se vår etterlengtede baby - men må si jeg var noe mer skeptisk jeg da.. men det var nok mer for selve prosessen.

Vi gikk og ble registrert og jeg måtte ta en ctg(sparketest). SKulle få reise hjem og hente veska mi etterpå, dette var fort overgjort.. trodde vi. Bånda ble festa og de begynte målinga. Jeg lå på rygg, og det ble fort klart at babyen alldeles ikke var i så rasende slag som jeg hadde trodd. Fosterlyden gikk brått ned i sånn bratte stup, og legen sendte mannen min hjem etter bagen, jeg måtte fint ligge i ro der! Jeg synes det hele ble noe ekkelt. Lå å kikka på¨denne måleren og rett som det var forsvant lyden. Det var da visstnok vanlig når babyen bevegde seg, men likevel. Da jeg kom meg over på siden, ble fosterlyden mye bedre, og jeg fikk da beskjed om å ikke lene meg bakover i hele tatt, bare ligge på siden.

TImene gikk og fra timen kl 12.45 på rutinekontroll til kl 19 på fødeavdelingen raste av gårde. Inn kom leger og pratet og hilste på, anestesilegen var inne flere ganger for å spørre og informere og det var da klart at jeg ville få keisersnitt formiddagen på onsdag 13.0808. Kl 21.00 kom legen inn, med flere andre på slep. de så bekymra ut. Siden det var risiko for komplikasjoner med blikk på hjertet mitt, ville ikke anestesilegene sette bedøvelse på meg... de ville heller sende meg til Haukeland.

Uff.. ekkel følelse dette også, spesielt da det viste seg at de satte meg på et helikopter kl 22.45 om kvelden,uten at min mann fikk være med.. satt med hjertet i halsen og kjente at jeg begynte å få litt hetta.. Kom frem på Haukeland og ble lagt inn på fødepoliklinikken. Nye undersøkelser, leger, ctg osv osv.. Det ble ikke mange minuttene med søvn på meg den natten nei.. I 6 tida om morgenen hadde jeg besøk av legene igjen som sa de ville ta keisersnitt i løpet av formiddagen. Sparketestene ble ikke noe bedre og som de sa, det var tørt inni magen min.. Ikke rart jeg har syntes at magen var litt liten da.

Jeg ble kjørt inn i operasjonssalen kl 0800 om morgenen den 130808 og lille Emil ble forløst 0859! Han var 2870 gram og 49 cm. Liten og helt frisk! Helt gul kom han til, da han hadde bæsja i det lille fostervannet som var igjen. stakkars liten.

Jeg må bare berømme operasjonspersonellet på Haukeland, spesielt anestesilegen, som holdt meg i hånda hele operasjonen da min mann ikke nådde frem før de kjørte meg inn. Han fortalte meg alt som skjedde hele tiden. Jeg har dårlig hørsel og bruker mikrofon for å høre, og det var jammen ikke lett i bedøvd tilstand å få med seg noen ting. Da EMil ble tatt ut stod anestesilegen og smilte og sa på tjukt Sola-dialekt: De e ein friske sterke baby, hørre du an grine? :o) Da jeg ikke gjorde det sprang legen bort til babyen slik at jeg fikk høre de vakreste skrik i mitt liv !!

NÅ sitter vi fremdeles her på Haukeland, får komme hjem på mandag. Emil ligger og halvsover nå og skal snart ha pupp.. og de sprenger noe helt vanittig, så melka kom raskt hos meg!!

Lykke til jenter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åååå, gratulerer! Høres jo noe dramatiskt ut, men det viktigste er at dere har det bra nå. Kos dere masse!

Skrevet

Gratulerer så masse med lille Emil!!!!

Blir nok mange Emiler dette året, min skal også hete Emil.:-)

Godt det gikk bra til slutt!!!!

God tur hjem.

Skrevet

Ja det ble vel i grunn litt mer dramatisk enn jeg kunne tenkt meg, men veldig flinke folk på begge sykehusene, så jeg følte meg godt ivaretatt. Spesielt kjekke de på Haukeland, må si jeg er veldig fornøyd med de:o)

Emil er kjempenavn synes jeg..Vi får ta den sangen vet du: "jo flere vi er sammen..." hehe

Skrevet

Gratulerer så mass med lille Emil :) Godt det gikk bra tilslutt, selvom det var noe dramatisk underveis.

Kos dere videre :-)

Skrevet

Grattis med bebisen. Fint å høre at alt gikk bra tross alle humpene i veien.

Skrevet

Gratulerer så mye :)

Jeg skla til vurdering av igangsettelse på mandag. Spennede å se om jeg blir det eller ikke.

Legen ville prøve å få satt meg igang pga stort barn.

Han hadde gjort et hopp på sist vekstkontroll, så han ligger an til 4,5 til terminen.

Ville jeg skulle slippe å føde stort barn. Så spennede å se på mandag hva de sier på føden..

Litt sånn skrekkblanda fryd følelse nå hehe.

Skrevet

gratulerer så mye... har en sønn som heter emil jeg også :)

Skrevet

Gratulerer så mye med Emil, og masse lykke til videre :)

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten! Det er godt vi ikke vet på forhånd hvordan fødselen blir :) Kos dere med det nye familiemedlemmet. Klem fra meg

Skrevet

Gratulerer så mye med den lille.

Nå må dere kose dere.

Skrevet

Åh, ble rørt jeg=) Gratulere så mye med lille Emil!!

Skrevet

Åååå! Her renner tårene, gitt..... Gratulerer så mye med lillegutt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...