Gå til innhold

Nabogutten skal absolutt holde minsten min utenfor :-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter som er 3,5 år og 1,5 år. Nabogutten er ca 3 år, og har lekt med eldstemann ganske lenge.

Frem til i sommer har jo minsten på 1,5 år vært litt for liten til å leke skikkelig med de, men nå har han veldig lyst og klarer fint å kjøre med biler etc sånn som de gjør.

Min eldste syns det er helt fint at lillebror er med, og de to leker veldig fint på egenhånd også. Problemet er nabogutten - han gjør alt han kan for å presse vekk minsten.

Nekter han å låne biler, foreslår for eldstemann at de skal gjemme seg for småen etc.

Kjenner jeg blir skikkelig forbanna, men guttens mor sier jo ingenting :-/ Hun syns bare han er "kreativ" og "frempå". Jeg blir dårlig...

Hos oss sier jeg fra at alle får dele med alle, men jeg kan jo ikke bestemme hos naboen...

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm..hva med å si til moren og gutten at dersok dette ikke endrer seg, vil du holde gutta dine for seg selv? (ellr oppsøke noen greiere karer??)

Skrevet

Ja, det er det jeg har lyst til, men jeg syns jo det er litt dumt å være så dramatisk.. Dette er jo nærmeste naboer, og eldstemann leker jo fint med dette krapylet :-P

Skrevet

om moren hans ikke blander seg og ikke har noen plan om det. så er det vel kanskje best og la minste man bli igjen hjemme når de store går dit for å leke. så slipper han og bli fryst ut og de store får litt tid for seg selv. det er vel kanskje det som er minst vondt for småen?

Skrevet

Jo, mulig... Men han har jo veldig lyst (blir jo ofte at vi går over når vi er utenfor)

Syns jo det må være mulig å leke sammen alle? Eller er jeg naiv?

Skrevet

jeg ville la de to store få litt tid til å leke bare de to.. og så ville jeg foreslått at minsten får være med litt innimellom. Dette er ikke et engangstilfelle. Det kommer utallige situasjoner hvor de på "samme" alder vil skyve de mindre utenfor og syns de er i veien og ødelegger leken osv..

Skrevet

Veldig typisk oppførsel av barn som ikke har egne mindre søsken... er min erfaring. Er ikke så lett å gjøre noe med egentlig annet enn å finne andre venner til eldste. Noe som sikkert ikke er enkelt det heller.

Skrevet

Joda, det forstår jeg jo, og de to eldste får jo være en god del alene sammen, men minsten får liksom aldri være med...

Er nok bare mammahjertet som er litt sårt ;-)

Skrevet

men om dere går over alle sammen så kan vel du bryte inn og si "alle må dele"? eller går ikke det?

jeg sier til barna til venninna mi "om dere ikke kan dele/lekesammen så må vi gå hjem. vil du det?" og det har hendt at vi har dratt. (har seff vært min sønns skyld også da) men det kommer an på hvordan forhold man har.

Skrevet

Ja, det er det som slår meg...

Han har en søster på 8 år, og er generelt bortskjemt...

Er vanskelig, og jeg får vel bare håpe at om 1 år så er småen så stor at han selv kan "presse seg inn" litt mer ;-)

Skrevet

Synes nesten heller du kan invitere noen hjem til å leke med minsten når de store er sammen jeg, det er ikke alltid gøy å ha lillebror på slep selv for en som vanligvis leker fint med broren sin. Tenker med gru på hvordan det ville blitt om moren min eller andre alltid hadde "tvunget" broren min til å ta med lillestøster på alt. Skjønner at guttene dine leker fint sammen når de er alene og at det er naboen som er problemet, og moren burde selvfølgelig lære ungen sin å dele med andre. Men det er jo ganske kjedelig å leke med de små da, spesielt om man ikke har lyst! hehe. De små i barnehagen blir jo ofte invitert med i leken, men kun om de har gode sosiale ferdigheter og passer inn. Og blir man "tvunget" til å sosialisere med de som er mindre blir det ikke noe bedre ved senere anledninger tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...