Lille-My,75 Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 Har jo skjønt at man ikke skal løfte for tungt i svangerskapet, og det er jo heller ikke særlig behagelig når man gjør det. Men er det noen som vet hva risikoen er ved å løfte for tungt? Risikerer man for tidlig fødsel, vondt bekken... eller??? Noen som vet???
Mrs. Bouquet Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 Pga. hormoner som legger til rette for fødselen får vi mykere ledd. Pga det er det lettere å få overbelastning når en løfter tungt enn til vanlig. Det skal ikke ha noen risiko for fosteret slik de trodde i gamle dager.
Reiki 73 Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Når man er gravid blir leddfestene mykere og musklaturen slappere for å gjøre klar til at babyen skal komme ut. Dermed tåler vi mindre av tunge løft og risikerer klikk i rygg og hofter og bekkenløsning. bekkenløsning kan bli ganske ille om man er skikkelig uheldig, og kan vare videre etter graviditeten også. Dessuten tror jeg at det kan være uheldig for babyen og løfte tungt når magen begynner å bli riktig stor. Får en først bekkenløsn i første svangerskap er det også større fare for å få det i senere svangerskap også. En veninde av meg satt i rullestol på slutten av graviditeten med store smerter pga dette....
fru lykkelig Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Jeg jobber i ambulansetjenesten og der løfter vi mye, ofte og veldig tungt! Har fått beskjed fra både lege og jordmor at det er greit så lenge jeg løfter riktig! Når magen blei i veien for å løfte riktig måtte jeg bli sykmeldt.
mamman til 2 nydelige jenter Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Min jm sa at vi gravide ikke må løfte tungt da morkaken kan løsne. Hun sa ingen ting om at det hadde noe med bekkenløsning og "mykere" benstruktur å gjøre.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Man kan risikere å få vond rygg og bekken dersom man løfter feil, og altfor tungt. Men man kan nok ikke miste barnet slik mange tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå