Gå til innhold

Flere som sliter med leggkramper om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg venter mitt fjerde barn og har aldri slitt med dette, men denne gangen er det kommet. Det begynte for et par uker siden, men da klarte jeg å stoppe dem før de virkelig fikk tak. Nå våkner jeg 3-4 ganger hver natt med kramper som er så lange og harde at jeg bare har lyst til å hyle. Tar lang tid før jeg klarer å stoppe dem.

Dette er så slitsomt og vondt at jeg nesten har begynt å grue meg til å sovne om natten.

SNakket med fastlegen min i går, men det er ikke så mye som er bevist at virker. Fikk et navn på et helsekostprodukt. I tillegg sa hun at hun kunne prøve å gi meg akupunktur hvis det ikke ga seg.

Tror jeg skal bestille meg en time til det, jeg.

Noen andre som har erfaringe med dette, og som kanskje har tips om hvordan bli kvitt det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg sliter med noe av det samme!

Jeg har ikke akuratt kramper, men jeg har _vondt_ i leggene døgnet rundt.

Det sitter liksom på oversiden av leggen, og det er ubehagelig/vondt uansett hva jeg gjør. :(

Skrevet

Heihei=)

Godt tips er å ta vitaminer ( sånn alt i ett). For kramper kommer ofte av vitamin mangel. Det hjalp på meg nesten med en gang =)

Skrevet

å så det er ikke bare meg da, har begynt å få legg kramper på natta og det gjør såååå vondt, er stiv i leggene hele dagene.Venter mitt 4 barn selv men har aldri vært plaget av dette før.

Skrevet

AMEN!

Det er vondt uansett, hele døgnet! :(

Er "bare 22+5 nå, så om dette skal fortsette ut hele svangerskapet vet jeg ikke hva jeg gjør! :(

MEN, har dere "Graviditet, fødsel og den nye familien"-boka, som man får på helsestasjonen eller hos legen?

Der er det på side 54 noen øvelser for å øke blodsirkulasjonen!

Og de for beina helt nederst funker faktisk litt for meg.

Om ikke annet for å strekke ut litt, men jeg synes det hjelper litt på vondten!

Skrevet

Hei:-)

Vet at mange har god effekt av magnesium-tilskudd mot leggkrampene, kan du ikke ta en blodprøve hos legen din for å sjekke magnesium?

Har skrevet et innlegg til deg som jeg har dyttet opp:-)

Klem

Skrevet

jeg og har begynt å få kramper om nettene. :/ tar allerede kosttilskudd, kan det ikke være noe annet enn vitaminmangel? føler jeg spiser veldig godt og variert og blodprøvene hos legen er fine.

Skrevet

Leggkrampene kommer mest sannsynlig av at vi har litt nedsatt sirkulasjon i bena nå når vi er gravid. Kompresjonsstrømper kan også kanskje hjelpe mot krampene.

Skrevet

Jeg er også veldig plaget av leggkramper om natta.. Hadde dette første gang jeg gikk gravid og, men husker ikke at det var så ille da.. Nå spretter jeg opp av senga flere ganger om natta pga kramper og må stå og strekke ut lenge før de gir seg.. I tillegg er jeg jo oppe og tisser et par ganger om natta, så nattasøvnen er ikke akkurat best nå.. er 17 uker på vei...

Skrevet

JEG VET RÅD!!!

Jeg er plaget med kramper/urolige bein, og sjekket nettet rundt for å finne kjerringråd og fant mye rare råd. Trodde ikke på noe avdet, men bestemte meg for å prøve i tilfelle noe av det kunne virke.. Så nå sover jeg med en ulltråd knyttet rundt anklene, et par runder rundt. Må være ull. Og det hjelper meg. Bare prøv selv. Andre råd som jeg har lest (som ikke har hjulpet meg) er: stålkniv under sengen, banan + melk før sengetid.

Skrevet

haha, bestemora mi måtte alltid knytte ulltråder rundt anklene når ho la seg om kveldene.

Skrevet

Virker det? Jeg har "restless legs", oftest i bena, men av og til også i armene. Det er helt jæ.. Ligger og kaster meg rundt og spenner musklene og slapper av om hverandre i lang tid. Ulltråd er virkelig verdt et forsøk.. Leggkrampene får jeg bare når jeg strekker meg om morran, så jeg kan ikke strekke meg. Når de tar tak er det jo helt grusomt.

Skrevet

Jeg slet med det samme i forrige svangerskap. Men kjerringråd fra min gamle mormor hjalp: legg et såpestykke under lakenet ved fotenden. Det funket for meg, de nettene jeg våknet med kramper etter jeg la det der, viste det seg at såpestykket hadde fallt ut : ) verdt et forsøk!

Skrevet

Hei.

Vet dessverre hva det er du snakker om, har hatt det helt jævlig da jeg gikk gravid med første mann. Nå er jeg kun 7 uker på vei og jeg kjenner det allerede, det klør veldig. Da jeg skulle ha førstemann, hadde jeg vondt hele tiden, det klødde til enhver tid, klødde og klødde. Jeg dusja beina hver kveld i kokende vann, det hjalp. Prøvde støttestrømper, men det nyttet ikke. Hver natt våknet jeg med kramper, etter å ha ligget lenge for å sovne. Utrolig slitsomt.. Prøvde å drikke mye vann og bla, bla. Men det eneste som hjalp var å ha de i kokende vann, og massere dem med krem.

Skrevet

Nå må jeg neste bare le litt her.

Igårkveld tenkte jeg shit'au, og knøt en ulltrådbit rundt hver ankel!

Og tror du ikke jeg har sovet som ett lite barn i natt?!!!!!!!!!!!!!

Hahahahaha.

Psyken min er tydeligvis lett å påvirke, men om det er dette som skal til for å gi meg en god natts søvn, blir ulltråd fast rutine! :)

Prøv det!!

Skrevet

Det slet jeg med mye før og.

Det som har hjulpet for meg er at jeg alltid strekker ut etter at jeg har trent/gått tur/jobba = gjort noe fysisk.

+ at jeg drikker en 1/2 liter vann på kvelden. merker nå at jeg må opp i løpet av natta å tisse, men det er verdt det! Tør hvertfall ikke å slutte å drikke vann på kvelden :)

Kan ikke huske sist jeg hadde krampe faktisk.

Lykke til!!

(bestemor og sier at ulltråd rundt tåa hjelper, så det er jo bare å prøve.)

Skrevet

Magnesium og krampene ble borte som dugg for solen :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har slitt en del med urolige ben den siste måneden, men det ga seg når jeg kuttet ut kaffe etter et tips jeg fant på nettet. Savner å drikke kaffe, men foretrekker å få litt søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...