Gå til innhold

Smaksprøver på grøt, middag, frukt?


vann123

Anbefalte innlegg

vi har begynt å gi vår gutt født 7. april smaksprøver på både grøt, frukt, bær og middag. Potet blandet med morsmelk likte han ikke i det hele tatt, det kom rett ut igjen. Hipp sin grøt med fersken og noe annet var helt super, den liker han godt. Har fått smake banan most sammen med morsmelk og bare banan, det var også kjempegodt, og han har fått smake rips (skvist og bare rispssaft på fingeren min, rett i munnen hans) og solbær, det også var helt fabelaktig.

 

I dag fikk han smake plomme - det elsket han! jeg spiste av skallet og lot ham suge i seg plommesaft, og så gnaget han litt på den med gommene sine, men den var såpass myk at han ikke fikk løs noen biter, han kunne bare suge i seg saften. Ble skikkelig sur da jeg prøvde å ta plommen fra ham...

 

Vi har prøvd noen skjeer med grønnsakspureen til nestle også, den fra 4 mnd, men den var heller ikke noe stas. Får prøve å øke porsjonene litt etterhvert. Ellers får han kun morsmelk. Og smakingen er bare for gøy både for ham og oss, når han er sulten er det nemlig helt uaktuelt å tulle med noe annet enn puppen - det er bare den det kommer ordentlig mat ut av synes han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Vi har også begynt med litt smaksprøver. Her er det maisgrøten til Nestlé det går mest av. Har fått smake på most avokado - det var veldig godt!! Det er veldig stas å få suge på vannmelon og plommer. Har ikke prøvd med middag enda.

 

Ett lite tips: Har en del flere smaker i middagsglass i Sverige, Maximat og Nordby. Koster litt mindre også.......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også begynt med smaksprøver=) men hun vil ikke ha av skje, men når jeg lager maisgrøt med morsmelk i en tuttekopp elser hun det:) hun har også smakt på eple, kiwi, mango, og onkelen hennes lot hun sutte på en wienerpølse og det likte hun faktisk:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også så vidt begynt med smaksprøve til vår pike født 5 april. Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at hun burde venne seg til en "smak" av gangen. Derfor har hun kun fått nestle sin maisgrøt. De første gangene var hun ikke så interesert men nå gaper hun som en trostunge når skjeen kommer. Vi har gradvis økt fra 1 til 6 toppede tesskjeer med grøtpulver. Regner med at vi i løpet av uken er oppe i en full posjon. Da tenkte jeg å utvide til to grøtmåltider før hun skal få prøve middag eller frukt.

 

Begrunnelsen for å bare gi en "smak" av gangen var at tarmtottene må venne seg til den nye smaken, og at barnet kan få problemer med magen i voksen alder dersom det får mye forskjelligt i starten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg fikk også tips om å prøve grøt og grønnsaker først og vente lengst mulig med frukt da de lett vender seg til for søt man og dermed ikke vil ha gulrot og potet etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...