Gå til innhold

Er Babybjørn bæresele farlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at noen skrev at den var farlig??? Noen som vet? Hadde tenkt meg den da, men ikke hvis dette er tilfelle...Hvorfor er den evt farlig da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Jeg er ingen ekspert på emnet, men slik jeg har forstått det er det mange fysioterapauter som ikke anbefaler babybjørn, spesielt de første månedene, fordi det ikke er ergonomisk riktig for barnet at bena henger rett ned. Det finnes imidlertid mange alternativer:) se for eksempel tettinntil.no, ergo bæresele(husker ikke adresse, men bare å søke) eller lignende, så finner du masse informasjon:) Men bare for å ha det sagt, jeg tviler på at bb er direkte farlig...

Skrevet

Jeg vet at mange har kommet med kritikk av Baby _Bjørn i det siste, men her kommer et innlegg fra ei som er veldig glad i den. Jeg har brukt min til tre barn helt til de var 10-11 måneder. Den er enkel å ta på alene tar liten plass. Sluttet litt tidligere med sistemann, da han var 10 kg allerede ved 6 mnd alder. Fikk vondt i skuldrene da. Har en venninne som har Mei Tai, og hun liker den, men hun sier at hun får like vondt i ryggen av den som hun fikk tidligere av Baby Bjørn.

Tror det er mye smak og behag her, men jeg skal i hvert fall bruke Baby Bjørn denne gangen også.

Skrevet

Tror kanskje at dette ryktet om at det er farlig kommer av det faktum at det er veldig mye værre for barn med tendens til hoftedysplasi(HD- at lårbeinet treffer på "feil sted" inne i hofteleddet) å bli båret på den måten, med beina hengende, som det ble skrevet over her.

Det er faktisk nesten ingen med HD i den del av verden hvor man bærer barna i sjal på ryggen fordi de da får en annen vinkel på hofteleddet som gjør at leddet modnes riktig.

Noe mer farlig enn det tror jeg ikke det er, men sikkert ekstra lurt å tenke på om man har HD i familien:)

Skrevet

Farlig er det nok ikkje, men særleg bra for barnet er det iallefall ikkje.

Det er heilt feil og unaturlig stilling for barnet å bli bært på den måten som i ein bb bæresele. Blir feilbelastning på hofte, bekken og ryggsøyle.

Skrevet

Tips til dere som venter førstemann.. Ikke kjøp en dyr sele før du faktisk ser at du har bruk for den! Barnet skal ikke bæres i bæresele før det ihvertfall er 3 måneder. Dersom du har noen veninner som har bæresele så spør om å få låne den og prøv deg frem. Synd å bruke 1000kr på noe som ikke blir brukt... det er det mange som har opplevd.

(det finnes mange pent brukte Babybjørn seler til et par hundre på bruktmarked; kjøpte min for 100kr...)

Skrevet

Hei!

Kjenner at jeg blir litt provosert av alle som dømmer BB nedenom og hjem, Lurer litt på om de egentlig har prøvd den?

Vi brukte den til førstemann som nå er en kjempe sunn og frisk 1-åring. Han elsket å sitte i den og hadde full oversikt. Han har ikke hatt noen problemer i ettertid med hofter, rygg eller bein.

Vi skal absolutt bruke den igjen når nr 2 kommer i januar! Den er veldig praktisk og lett å sette på selv når du er alene på tur. (Noe du meste sannsynlig vil være en del i løpet av permisjonen.)

Det jeg ville anbefale er at du drar til en utstyrsbutikk og prøver noen forskjellige typer. Kan godt hende at det finnes andre produkter som er like enkle å ta av å på og som er "bedre" for barnet. Men jeg har store problemer med å tro at BB hadde blitt solgt i Norge hvis den er så farlig som noen skal ha den til.

Ønsker deg lykke til i valget!

Skrevet

Det jeg har hørt om dette (uten å dømme BB nedemom og hjem Spent75) er at denne ikke burde brukes før barnet er ca 4 mnd. gammel. Brukes den før det kan noen får problemer med hofte og rygg. Men finnes også mange andre varianter av bæreseler som er trygge å bruke helt fra begynnelsen også.

Skrevet

Ja eg har brukt BB til mine to første barn og litt til nr 3, heilt til eg oppdaga bedre alternativ.

Mine barn er også sunne og friske og har ingen problemer med hverken hofte, rygg eller bekken NÅ, men kva med seinere? I ungdomstida, når dei blir voksne? Kva om det har innvirknad på helsa deirans i framtida?

At ting blir solgt i massevis tyder ikkje alltid på eit godt produkt, men på at salgstaktikken til firmaet har slått bra ann, og den gang BB vart lansert hadde dei så godt som null konkuranse, det fantes ingen alternativ. Derfor har dei komme seg godt inn på markedet og er eit annerkjent selskap fordi alle kjenner navnet og produktet.

BB har forska masse på korleis det er for den voksne å bære og har gjort masse forbedringer innen det (fordi det fekk dei klager på) men har aldri forska på korleis barnet blir bært, om det er bra for barnet.

Og det er ingen instans i Norge som prøver og godkjenner bæretøy i Norge. Så at BB (og andre produkt) blir solgt i Norge er ingen garanti for at det er eit bra produkt.

Du seier videre at BB er praktisk å bruke å lett å ta på. Har du prøvd andre produkt? Mei tai og ergo selen er like lette å ta på. Sjal er kjempe lett med litt trening. Eg har prøvd og veit.

Du spurte oss som er skeptisk (eg svarer for min del som ein skeptikar) om me verkeleg har prøvd, og eg kan sei ja. Og eg har satt meg inn i negativt og positivt og lest forskning, og har tatt eit valg ut av det.

Så da spørr eg deg -har du satt deg inn i nyere forskning innen temaet og vegd for og imot? Eller godtar du ukritisk det som firmaet bak BB og selgerene seier?

Skrevet

En meitai, og ikke minst en moby wrap kan da brukes fra dag 1,så det er ikke noe en sånn sett "bør" vente med å kjøpe. Det er også i begynnelsen de kan være fantastisk, da nyfødte trenger masse kroppskontakt og ofte er urolig.

Jeg vet i hvert fall at når fagpersoner går ut å fraråder BB, slik som hun barneortopeden på Rikshospitalet gjorde, vel - det er nok for meg. Da kjøper jeg heller noe som blir anbefalt av de som vet litt om små babyhofter - og rygger. En vet ingenting om langtidsvirkninger, og jeg vil ikke risikere det kjæreste jeg har kun fordi "det har gått bra til nå" - noe det forøvrig ikke finnes noe beviser for!!!!

Bæring med hoften i vinkel, er jo bevist er gunstig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...