Spireline Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Jeg er i min 11 uke nå, og skulle på min første kontroll i går. Alt gikk som fot i hose, og jeg føler meg temmelig sikker og trygg i og med at dette er mitt 3 barn. Men der skulle jeg altså ta feil. Min fastlege ba meg legge meg på benken så han kunne undersøke meg litt.. Han klemte og trykket på livmoren min, og ville deretter prøve å finne fosterlyd. Dette var jo selvfølgelig veldig vanskelig, og han tilkalte en kollega.. De trykket livmoren min sønder og sammen og lette og lette etter fosterlyden. Men ikke noe resultat. Så sier den ene legen: Er du sikker på at du har alle symptomer på at du er gravid? Jeg ble helt sjokkert, hva snakket mannen om? Han sa at man av og til kunne oppleve at et svangerskap utvikler seg normalt til tross for at fosteranlegget ikke gjør det. Jeg ble helt blek og usikker. Mente mannen at jeg gikk rundt med en tom livmor? De ble så usikre på graviditeten min at de valgte å henvise meg til ultralyd. På henvisningen skrev de " Svært usikker graviditet, ønsker UL for å påvise foster". Så ble jeg sendt ut derfra. Jeg hadde ikke akkurat ventet dette, og var ganske tafatt da jeg ruslet inn på den private røntgenklinikken. De tok i mot henvisningen min, og sa at jeg ville få en time i posten. Da brast det fullstendig for meg, jeg måtte kjøre hjem med usikkerheten min. Da samboeren min kom hjem ringte han til røntgen, og de sa at jeg ikke kom til å få time uansett, fordi de ikke tok i mot sånne som meg. Så der satt jeg da, og gråt mine tapre tårer. Jeg ringte til Ullevål for å høre om de kunne hjelpe meg, de ble tydelig irritert over at en lege kunne si noe sånt, men kunne heller ikke ta i mot meg. Til slutt gikk jeg til det stykket at jeg fikk en time på en privatklinikk. Dit dro jeg i dag, og fikk møte en utrolig hyggelig jordmor, og vi fikk sett på det lille fosteret i 45 min. Nå har jeg både bilder og video, og kan puste lettet ut. Likevel er jeg rystet over at leger kan få seg til å uroe gravide kvinner på denne måten.. Jordmoren ba meg sende en formell klage, men hjelper det da tro? Vel, vel. Dette var min historie!
♥Cherrypie♥ Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Hei,først må jeg bare si at det var godt å høre at alt er bra med babyen:-) Men det der var heeelt uhørt av legen å gjøre!! send inn klage å si fra til han nestegang!! huff..hadde blitt kjempesint jeg altså!
Engodmagefølelse Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Det er søren meg ikke mye omsorg og medfølelse i norsk helsevesen. Syns du burde skrive en klage av prinsipp så får ihvertfall legene tilbakemelding slik at de kanskje ikke setter andre i samme vanskelige situasjon som du var i.
Spireline Skrevet 15. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2008 Det samme tenkte jeg.. Han får vel kanskje en skrape på "rullebladet" sitt om noen klager. Og han vil kanskje tenke seg om før han påstar at gravide kvinner ikke er gravide likevel..
vips-77 Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 I alle dager da!!! Hadde bytta lege i hvert fall, hadde ikke gidda å bruke mye energi på det annet enn å si min mening og bytta lege- maken til dårlig behandling da!!!! Godt det var i orden i hvert fall da
Mizz-Lene Skrevet 16. august 2008 #6 Skrevet 16. august 2008 Seriøst? Det er jo helt forferdelig av en lege å gjøre!!! Jeg hadde uten tvil sendt en formell klage+ bedt han betale for den private UL som en mager trøst. Godt alt var bra med nr tre i magen;)
ziwwote Skrevet 16. august 2008 #7 Skrevet 16. august 2008 Har bare en ting å si,og det er BYTT FASTLEGE! For en kronidiot!!!!!! Burde hatt sparken for å si noe sånt!
mamman til knøttet *fødeklar* Skrevet 16. august 2008 #8 Skrevet 16. august 2008 Fy søren er det mulig?!! Bytt fastlege! Lykke til!
snuppa&snuppen Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 Men hadde han oversett hcg da eller?
mosegrisen Skrevet 17. august 2008 #10 Skrevet 17. august 2008 Sniker meg inn fra 2 trimester. Hva var grunnen til at han skulle sjekke fosterlyd i uke 11? Hadde du noen symptomer som tydet på at noe var feil, eller noen årsak til at han ville "utrede" deg litt? Fylkeslegen er fin å bruke i sånne saker. Ring dem i ditt fylke og spør hva du skal gjøre, sørg for å få tak i henvisningen du fikk til røntgen og dokumenter alt. Han vil ikke få en skrape i lakken av noe sånn men det er utrolig viktig at sånne saker blir rapportert og ligger til evt. senere klager. Det er nok av leger som mangler sosial kompetanse og det er oss-forbrukerne som må prøve å få bedre kvalitetssikring ved å klage når noe skjer. Drømmer om et nytt system av kvalitetssikring av helse-Norge, det tror jeg alle ville være tjent med. Masse lykke til videre:)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 Er helsepersonell selv, og alle leger burde jo vite at det ikke er lett å finne fosterlyd så tidlig! Jeg synes dette var merkelig opptreden, og han burde få tilbakemelding slik at han ikke skremmer andre på samme måte. Veldig dårlig, både når det gjelder faglig kompetanse og fremtreden!! Var det kanskje en uerfaren lege/turnuslege? Uansett dårlig håndtert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå