Gå til innhold

Fordommer...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spurte noen jeg kjenner om de syntes adopsjon var en fin ting. De svarte ja. Så spurte jeg om de syntes det hadde vært fint om datteren deres fikk seg en kjærest/samboer/mann som var adoptert når hun ble eldre.

 

... og da var ikke svaret så hyggelig, nei! Det hadde de visst ikke likt, for da ville eventuelle barnebarn ikke likne på dem. De mente at de utenlandske genene var for sterke - og at barnet ville få en fremmed hudfarge!

 

Hva fa***n er det med folk??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er adoptert sjøl. jeg er gravid nå. og når vi fortalte det til min svigermor. så var svaret at jeg og min samboer burde ha tenkt litt lenger før vi ble gravide. siden ungen kommer til å bli mulatt(det blir den ikke.jeg er fra søramerika og er ikke av afrikansk stamme). og mulatt barn blir mobbet,. med god grunn..

folk har veldige fordommer mot adopterte... synd det er slik!..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare bullshit at mulatt-unger blir mobba mer enn andre unger, akkurat som det bare er bullshit at unger som har homofile foreldre er mer utsatt for mobbing. Er forska mye på dette, og de har funnet ut at en mobber, først finner seg et mobbeoffer, så finner h*n det svakeste punktet, og da kan det jo være hva som helst, fra briller, rødt hår, homofile foreldre, for tynn, for tykk, feil klær til mulatt, tynt hår, krøller, "feil" dialekt, "feil" kler. osv.

 

Og HI: herregud, ja, folk har rare tanker om gener... og det er akkurat slike som dine venner, som skaper fordommer mot adopterte. Hjelpes... hadde blitt sinna jeg, om jeg hadde fått et slikt svar. *ristepåhodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange "hobby-rasister" i dette landet...

 

Mange som utad mener at fargerikt fellesskap, adopsjon osv. er fint - så lenge det ikke angår dem. Veldig hyggelig at nabojenta får en kjærest fra Etiopia, så lenge min egen datter IKKE gjør det. Veldig koselig at naboen adopterer fra Colombioa, så lenge VI slipper å gjøre det, osv...

 

Masse dobbeltmoral i dette landet, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg visste ikke at folk hadde fordommer mot adopterte..

Jeg er selv adoptert.

Har aldri opplevd noen form for rasisme, fikk tvert i mot høre av svigermor at det var bra at mine gener kunne "løfte opp" deres gener:)

(er gift med en ganske lys mann).

 

Barnet vårt ser forresten norsk ut, så man kan jo ikke vite på forhånd hvordan genene vil slå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer og mobbing er noe av det verste jeg vet, så jeg måtte bare skrive her!

 

Har selv bare hørt positive ting av de fleste rundt meg ang adopsjon av sønnen vår. Mange har sagt de håper de får gutten vår til svigersønn, for da får de uanstett nydelige barnebarn! Og nå som jeg er gravid, sier mange at det er bra det ikke skjedde før, for da hadde vi ikke fått denne skjønne gutten. Vi har selvfølgelig hørt slik som: Er det ikke rart når han ikke har deres gener, når du ikke har født han selv osv. Vi gjør oss litt harde da, og det vil vi prøve å lære gutten vår. Som en har skrevet før her, så er de som mobber ute etter å finne de svake puktene, og de trykker de på om barnet har gul, brun, svart eller hvit hudfarge. Har opplevd mobbing på veldig nært hold, på en ekstremt vond måte. Lillebroren min ble tatt bak trær i skolegården og pisket av medelever hver eneste dag. Han var en rolig og snill gutt, og sa ingenting til oss hjemme. Da han tragisk døde 15 år gammel, så fikk vi maaaange brev om tilgivelse. Her er poenget mitt at det er ikke bare barn med annen hudfarge som opplever stygge ting fra andre.

 

Så det er synd på dem som går rundt og har fordommer om andre og som i tillegg går så langt at de regelrett mobber. En får tenke sånn at det er de som har et problem, og så får vi som er adoptivforeldre heller prøve å ruste barna mot det som kan møte dem. Får håpe at jeg og mannen kan lykkes der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, snålt! Er også adoptert, men har aldri fått noen negative kommentarer. Eller mulig jeg har fått, da jeg var liten, at folk sa "ching-chong-kinamann" eller noe i den duren der, men det tok jeg meg aldri nær av. Mine foreldre lærte meg at slikt skal en ikke bry seg om, det er synd på de barna som sier noe sånt! :)

 

Og angående min mann. Han er norsk (det er forresten jeg også når folk spør meg hvor jeg er fra!). Hverken mine svifegerforeldre, eller andre fra hans familie, har noengang snakket negativt om at jeg er adoptert.

 

Synes det er rart at folk kan snakke om "blandingsbarn" som noe stygt, da disse stort sett blir de peneste. Sønnen vår har fått mine farger, men ligner mest på min mann ellers. Han er også veeeeldig pen, noe han har vært siden han var liten. Da han var liten fikk han utrolig mye oppmerksomhet pga. utseendet. Nå, når han er i tenårene, er det ofte andre foreldre som kommenterer hvor flott/pen han er.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvis mennesker ikke skulle/burde få barn fordi barna kan bli mobbet p.g.a. foreldrene kunne nesten ingen fått barn inkludert foreldre som var stygge i tilfelle barna arvet dette, som brukte briller, synsfeil er ekstremt arvelig, overvektige, undervektige, homofile, lave, høye... alt barn KAN bli mobbet for. Det fungerer ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her har jeg en annen forklaring også. Flere jeg har snakket med ville ikke like om datteren deres gifter seg med en fremmedkulturell mann (evt mann med annen hudfarge), men om sønnen deres gjør det så er det helt fint!

For meg virker det som om adopterte jenter, evt kvinner fra andre kulturer, har lettere for å bli akseptert i svigerfamilien enn menn. Har dette noe med gamle kjønnsroller å gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg er adoptert fra korea, og mannen min er lys, blond, blåøyd og har et ellers veldig arisk utseende.

han har vært sammen med asiatiske, afrikanske og norske jenter.

han har et barn med ei asiater fra før, og vi har en sønn sammen.

jeg har spurt ham om han syns det er vanskelig at guttene hans ser litt asiatiske ut, og om han skulle ønske at han noen gang fikk blonde barn. han sier det hadde vært morro å sett en lyslugg løpe rundt i hagen, men det blir bare med tanken.

og han har aldri savnet det.

 

når det gjelder utseendet til de to sønnene hans er de som snytt ut av nesen hans, samme smilet, samme øynene (faktisk) og guttene likner på hverandre også selv om de ikke har samme mor.

jeg syns det er utrolig rart at man i 2009 fremdeles ser på adopsjon som et tabu....skal vi som er adopterte, og ikke har hatt et valg om hvilken nasjonalitet vi vil tilhøre, ikke kunne få barn med dem vi blir glad i uten å få skjeve blikk?

det er noe annet med innvandrere, som ikke selv i utgangspunktet ønsker barn med nordmenn av kulturmessige årsaker.

 

det vennene dine uttrykker er for meg stor egoisme...

tenk deg det, at de ikke ville like at barnet deres fikk et blandingsbarn for deres egen identitetsoppfatnings skyld...

jeg har ikke tenkt å eliminere mine forplantnigspartnere basert på utseendet mitt.

sønnen min er like norsk som faren sin og jeg er sjokkert over at det fremdeles finnes mennesker som skaper slike oppfatninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillingen som trådstarter tar opp her, handler jo ikke om fordommer mot adopterte, synes jeg, men om rasisme... At de synes at et lyshåret barnebarn er bedre enn en som er "blandingsbarn". Tullete saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er opprinnelig fra Iran og samboren min er halvt norsk halvt canadier.

Sønnen vår på 15mnd ser ikke verken norsk eller utenlandsk. Tror ikke folk hadde trodd han ser ut som en "utlending". Jeg har bilde av han på profilen så det er bare å ta en titt. Han ser ut som et hvilket som helst norsk barn men med kanskje litt farge!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...