Gå til innhold

ooohhh dette er bare så slitsomt,(samme som søvndebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita tulle på 5 mnd som bare er så vanskelig å ha med å gjøre når det gjelder søvn at jeg føler meg som den dårligdte moren i hele verden. Jeg kan aldri huske at hun har sovnet uten at jeg har bysset, puppet o.l I dag så la jeg henne som vanlig etter kveldsbad og jeg lå der med puppen i munnen hennes i 1 1/2 time for hver gang jeg ville ta den ut så våknet hun. Etter 1 1/2 time så finner hun ut at hun ikke vil sove i det hele tatt...... Legger henne i vugga hvor hun omsider sovner og der ligger hun fremdeles.. Hva skal jeg gjøre?? HS mente at jeg bare måtte la henne grine, men det er ikke lett for da får jeg vondt i mammahjertet. Jeg er så lei meg og vil om ikke annet ha noe trøst. Er det noen andre som også sliter eller er det bare meg???

Plis kom med råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff det der er ikke noe kjekt.

min anbefaling er å ta en "mild" skrikekur. pupp henne til du vet hun er mett. så legger du henne i vuggen/sengen. hun kommer nok til å skrike. men ligg ene hånden oppå magen hennes og "vugg" på henne mens du synger eller sier høyt HYSJ HYSJ HYSJ HYSJ... dette gjør jeg på gutten min på 3 mnd og da roer han seg fort. om han blir for hysterisk så løfter jeg han opp og roer han før jeg legger han igjen. sitter alltid med han helt til han sovner... du kan jo prøve med en uro over sengen?

ev så kan pappaen prøve så kjenner hun ikek puppelukten fra deg...

Skrevet

det er også lurt å prøve å få en annen rutine nå. jeg har erfart at det blir bare verre og verre jo eldre de blir

Skrevet

Hadde en periode der lillemann ikke ville legge seg til. Han hylte så snart jeg prøvde å legge han, og var blid som en sol når jeg tok han opp igjen. Jeg tok han opp noen ganger, men samme greia hver gang. Så enden på visa var at jeg satt ved siden av og sang til han roet seg, eller bare satt der. Så ble jeg sittende å lese eller noe til han sovnet. Til slutt fant han ut at det ikke var noe å hente på hylinga. Han var jo mett, ny bleie, ikke noen vondter. Kunne jo tatt han opp og roet han til han fant ut at han ikke oppnår noe annet en å bli puttet i senga igjen. Men tror det kunne ha tatt halve natta. Så for meg føltes det riktig å la han skrike litt så lenge jeg satt der sammen med han.

Finnes et utall søvnmetoder, du får undersøke litt og prøve de du kan se for deg passer for dere. Har ikke så mange andre gode råd. Det ordner seg nok skal du se, lykke til!

Skrevet

Kan jo komme med hva jeg gjør.. Sikkert mange som synes jeg er en "ond" mamma, men jeg gjør det slik jeg synes er ok for oss.

På kveldene har lillesnuppa mi vært ganske vanskelig å legge, antageligvis er hun litt overtrett, siden det er nattesøvn hun skal ha da.

Jeg har vært ganske konsekvent fra hun var ganske lita (er ennå lita da, bare 6 uker). Etter bading og mating legger jeg henne ned i sin egen seng, brer godt over henne, gir henne smokken, stryker litt over panna, og går ut. Etter en liten stund begynner hun å klage (ikke ordentlig skriking), og da går jeg inn til henne. Første gangen jeg går inn sjekker jeg om hun har rap, og tilbyr henne mer mat (pupp eller flaske) i tilfelle hun ikke er ordentlig mett. Hun legges rett ned igjen, og jeg går ut. Etter en stund begynner hun å klage igjen, og da går jeg inn igjen. Gir da smokk, stryker litt over kinnet, legger hånda mi over teppet og vugger litt på vugga. Går ut igjen når hun har roet seg. Etterhvert lar jeg henne klage en stund før jeg går inn, et halvt minutt-ett minutt eller så. Jeg er aldri lenge inne hos henne.

Etterhvert som ukene har gått, har hun vært enklere og enklere å legge. Fra det kunne ta 2 timer i begynnelsen, til det tar 15-30 minutter nå. Deilig! :)

Noen synes kanskje jeg er litt "hard" som ikke bare bysser i søvn når hun er så lita, men jeg orker ikke venne henne på masse sovehjelp på kveldene. Regner med det bare blir greiere med tiden :)

Skrevet

Jeg synes du skal lytte mer til mammahjertet enn til HS.

Min var ærlig talt helt pyton på det tidspunktet. I ettertid skjønner jeg at det var en kombinasjon av tenner og at han fikk for lite mat (fullammet, men han vokste så fort og var så stor). Etter at tennene hadde kommet ut og han begynte med fast føde ble det mye bedre. I ettertid er jeg veldig glad for at jeg ikke lot ham skrike - han hadde vondt i tennene og var sultenm stakkars!

Skrevet

Hei.

Vil bare si til deg at jeg synes ikke du skal ta noen "skrike kur" om du ikke liker det. Det er viktig at du selv også føler at det er riktig det du gjør.

Har du problemer bare på kvelden eller om natten også?

Selv fikk jeg først problemer på kveldene. Da viste det seg at han trengte mer mat. Han fikk en flaske mme og la seg til å sove med engang, Plutselig var det ikke noe problem lenger, jeg som hadde slitt så fælt på forhånd for å få han til å legge seg.

Men har også hatt problemer på dagtid, men det har vi også funnet løsning på =)

Jeg leste det et annet sted (husker ikke om det var her eller et annet forum) om noen som hadde snakket med hs. Anbefalingene var i alle fall at man skulle prøve å kun gi de mat hver 3 time (evt 2,5 t) slik at de får store måltider, da sovner de lettere av seg selv etterpå. Samt prøve å få inn litt rutiner, slik at de selv "skjønner" når de skal sove.

Dette har i hvert fall hjulpet her, ingen byssing lenger. Trenger ikke en gang gå tur med vogna.

Men han er veldig glad i å ligge litt på siden og bli strøket litt på ryggen frem til han sovner, da sovner han litt fortere.

Tar hun ikke smokk? Det må jo slite veldig på brystene dine..

Skrevet

akkurat samme opplegget hos oss, mye byssing og vogging!! og hun våkner veldig mye i løpet av kvelden og natten..hun tar heller ikke smokk så det er litt vanskelig... har begynt med smaksprøver på grøt for jeg tror virkelig det er det i kombinasjon men tenner (hun har fått to nede nå) så får vi se om det hjelper.

ønsker oss begge lykke til;p

Skrevet

Hei vet du hva som funket for oss, begynte med dette forrige uke etter å ha lest boken lær barnet ditt å sove bedre med Misvær

legg barnet på eget rom, vent 4-5 min før du går inn og være der max 0,5 min så går du ut igjen sitter på gangen med litt musikk eller tv på slik babyen hører/ eller bare sitte til det går 4-5 min igjne og du går inn dytter i smokk eller annet og fort ut igjen..om og om igjne.... etter to dager sovnet han selv kl 19 og nå ettr en uke og en dag trengte jeg ikke go han mat 3 ganger på natten..bare 1!! men da har pappaen hjulpet til i natt og gitt han vann.gråt i 2 timer men ikke i strekk sovnet innimellom...men i natt blir det nok bedre.... se om du finner boken, den er kjempe nyttig og står mye bra dersom barnet våkner for tidlig, nattavvenning, annet !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...