Gå til innhold

Har jeg kanskje nøtteallergi, tro...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på hyttetur med slekt forrige helg. En kusine hadde med det pålegget som heter Nøtte, dere vet. Det har jeg ikke spist på årevis, så tok en skive på kvelden og nok en skive på morgenen, smurte riiikelig på. Spiste vel frokost ved 11-tida, og ca kl 14.00, når vi satt i bilen på vei hjem, syntes jeg først det var så forferdelig dårlig luft i bilen. Det striregna ute, så sambo hadde klimaanlegget på full varme, og jeg ba ham skru ned for det var så vanskelig å puste. Han skrudde på helt kaldt, men jeg syns ikke det hjalp, og så snart det letnet litt ute åpnet jeg ruta på vidt gap og nærmest stakk hodet ut. Men det hjalp ikke så mye det heller. Det var skikkelig ekkelt, det føltes som om jeg ikke fikk nok luft, eller som om all luft var skikkelig dårlig, omtrent som når du puster under dyna lenge. Jeg var lettere svimmel og ør i hodet, og følte med tett i nese og hals. Hele greia varte vel en halvtime-tre kvarter på det verste.

Jeg har kjent et par nøttealergikere, og tenkte at det lignet en allergisk reaksjon av noe slag. Men jeg har da aldri reagert sånn på nøtter før, eller noe annet for den del.

Husker at noen fortalte at de kjente det klø i hendene som et tidlig allergisk reaksjon, og da kom jeg på at mens jeg stod og pakket hadde jeg klødd noe så infernalsk på hendene, spesielt oversiden av fingrene, at jeg måtte slippe det jeg holdt på med og klø meg. Men hva med kvelden før, tenkte jeg, jeg spiste jo Nøtte da og, men kom på at jeg faktisk var våken på natten og syns det var så dårlig luft på soverommet, husker jeg var irritert på sambo for å ha lukket vinduet som jeg hadde satt på vidt gap. Meeen det stod fortsatt på vidt gap når jeg våknet. Jeg sover ganske hardt, så husker ikke mer.

Det var en skikkelig ekkel opplevelse, og vil ikke ha den en gang til!Men går det an å utvikle nøtteallergi når man er 25, sånn plutselig?

Noen allergikere her som kjenner igjen noe av dette?

Bestilt legetime :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ååå...opp!

Skrevet

jeg fikk pollenallergi da jeg var 20. Da ble jeg samtidig allergisk mot bl.a. hasselnøtter og mandler (vanlig med kryssallergi mellom bjørkepollen og nøtter/mandler). jeg reagerer ikke sånn veldig på nøtter og mandler,heldigvis, men blir tett i halsen, og klør i munnen og halsen. skal ikke påta meg å gi deg noen diagnose, men det går hvertfall an å "plutselig" bli allergisk;)

Skrevet

æsj også... :-(

Skrevet

høres ut som en reaksjon på noe i hvertfall, hadde dratt til legen for å event. få en allergi test, eller noe du kan ta om du får det igjen..... nesten farlig å legge seg til å sove igjen når du har denne reaksjonen..... jeg har oppdaget nye ting jeg er allergisk mot av mat fra jeg ver 13------over 20..... nå er jeg over 30..... og har ca oversikt over de matvarene jeg ikke tåler, men en vet aldri om det plutselig dukker opp noe......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...