Gå til innhold

Dere som har prøvd ei stund..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort går dere til legen hvis det ikke skjer noe? Har prøvd siden mai, men det blir bare tøys i disse syklusene. Først ble de veldig kort, så plutselig en veldig lang en nå, dag 47 i dag. Tror kroppen prøver på eggløsning, men får det ikke helt til.

Synes det er litt tidlig å gå til legen, men vet ikke hva andre gjør og mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier at dersom du er ung, skal du vente omtrent et år før du kontakter lege... jeg ventet et år...

Men måtte deretter vente 6 mnd på time hos spesialist...

Men vent MINST 6 mnd, ellers blir du bare sendt hjem med beskjeden "kom igjen om et halvt år"....

Skrevet

Mente at du skulle vente til du har prøvd minst 6 mnd....

Skrevet

Det du kan gjøre hvis du er usikker på om alt er iorden er å bestille ultralyd privat. Da kan legen se om alt ser normalt ut i underlivet ditt, og mange slapper litt mer av etter en slik undersøkelse. Min lege sa til meg at dersom du feks har gått på p-piller lenge, bør du prøve et år før du ber om utredning, eller evnt. ta en sædprøve av mannen. Jeg hadde også veldig ustabile sykluser i starten sånn som deg, og tror det er helt normalt. Lykke til med prøving:)

Skrevet

Det er jo ikke unormalt om det tar tid. Det gjør heller ikke så mye. Har ikke brukt p-piller, og har en gutt på 3,5 år fra før. Men prøvde ikke på å lage han da. Den luringen bare kom :-)

Blir nok litt vel fokusert når syklusen begynner å tøyse. Har hatt problemer med det tidligere også. Sikkert normalt, men så blir man jo litt engstelig også i blant :-) Sikkert ikke positivt å tenke for mye på det. Får fortsette å prøve ei stund til. Takk for svar og lykke til!

Skrevet

Hei Minni! :)

Hvis du har syklustull, så er det god grunn til å oppsøke lege. Har du gått på p-piller eller? Jeg fikk hjelp av akupunktør til å få stabil syklus, du kan kanskje vurdere det?

For å vite om du har EL går det an å ta blodpråve på ca syklusdag (CD) 4-5 og ca CD 22-24. Da måles progesteron nivået. Du kan også ta morgentempraturen for å se om du har EL (se evt bloggen min), det er også en sikker metode. EL-tester vil jeg ikke anbefale, jeg har fått pos EL-test en gang i løpet av mine 22 pper og da har jeg stort sett hatt EL i hver syklus.

Lykke til! :)

Skrevet

Hei Elisabeth`77

Har akkurat begynt å ta morgentemperaturen, men er foreløpig vanskelig å tyde siden jeg ikke har hatt mensen på ei stund. Får begynne seriøst når denne tanta har vært på besøk neste gang. (håper jo selvsagt at hun ikke kommer da :-)

Har ikke brukt p-piller. Men tror kanskje jeg burde tenke på akupunktur. Har hørt flere som det har hjulpet på. Noen stor suksess med el-tester har jeg ikke. Fikk aldri noen strekere strek da jeg brukte dem, selv om jeg hadde mange andre tegn på el.

Får prøve ei lita stund til, men har jo ikke lyst til å drøye for lenge før jeg blir undersøkt. Kan vel strengt tatt være en bagatell som utgjør forskjellen.

Lykke til - til deg også :-) Håper det ordner seg!

Skrevet

Minni mus :o)

Jeg gikk ganske tidlig til legen.... Og jeg er kjempe glad for at jeg kom raskt i gang...Har du kluss med syklusene dine, kan det vært godt å få litt hjelp..

Jeg gikk vel egentlig til lege fordi jeg spottet så mye... Og de sa det var lurt at jeg kom igang så tidlig...

Gjør det som du føler er best selv... :o)

Lykke til...

Skrevet

minni mus...

Glemte å si at jeg tok kontakt med volvat...INGEN ventetid.. Koster jo litt da, men er så fustrerende å vente så lenge på spesialist..

Skrevet

Det er jo egentlig bare dumt å vente, ja. Sitter her og teller fram og tilbake om jeg skal ringe fastlegen på mandag. Har hatt åpen livmortapp og el-slim i tre uker nå. Sluttet i dag da, på dag 48 i denne syklusen. Og tappen er også mere lukket enn i går. Har ikke hatt så lang syklus etter at jeg fikk sønnen min som er 3,5 år. Men før det hadde jeg ofte lange sykluser. Mulig jeg har hatt EL i løpet av de siste ukene, men det er jammen ikke godt å vite.

Takk for svar! Tror ikke jeg drøyer så lenge med å kontakte legen. Har vel lite å vinne på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...