Gjest Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Har dere noen gang blitt spurt om: "Dere er i et stabilt samboerforhold/ekteskap?" " Har du noen gang sittet i fengsel?" " Har du fått fartsbot eller prikker på førerkortet?" " Hva syns du om din nåværende sjef?"
linda 23 Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Det har jeg aldri blitt spurt om.Spurte heller ikke om det den perioden jeg hadde annsvaret for intervjuene.
Gjest Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Hu hadde 3 A4 ark med reine spørsmål.. hehe.. Følte meg avhørt, tviler på at jeg får jobben gitt..
ToPrinsesser<3 Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Aldri. Hørtes veldig spesielt ut, finnes regler for hva man ikke har lov å spørre om tror jeg.
linda 23 Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Kan jo være hun vil ha mye innformasjon da. Kan jo få jobben selv om du ble avhørt....hehe. kan jeg spørre hvordan jobb?
Gjest Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Nope... Men har opplevd å bli spurt om når jeg har tenkt på å få barn... Husker jeg ble så paff at jeg svarte "i alle fall ikke før jeg er 30" - jeg var da 29 (tentke et øyeblikk at jeg var yngre).... Fikk ikke den jobben gitt.
Gjest Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 Tviler på at jeg får den.. Kan ikke si så mye om hva slags jobb det er. Bare at det er i helse og omsorg
Alba44 Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 Aldri verken fått eller stilt selv. Fikk du virkelig de spm?
Gjest Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 Ja, Alba34 det fikk jeg.. Har kun vært på to jobbintervjuer... Der jeg jobber nå og den jeg hadde søkt på, så jeg aner ikke hva de kan spørre om eller ikke spørre om.. men dersom jeg ikke hadde hatt førerkort eller sittet i fengsel hadde jeg jo ikke fått lov til å ha den jobben jeg har nå..
prekæs Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Det siste...opptil flere ganger. Og svarte som jeg skulle. Og det var ikke "Herregud, den drittsekken. Derfor jeg slutter jo":)
Piipii Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 Jeg har fått det siste og om jeg har vært straffedømt, så det blir jo nesten det samme som to og tre. Kommer jo veldig ann på hva slags jobb man søker da, syns ikke de spørsmålene var så drøye jeg da. Utenom det første kansje. De vil vel ikke ha noen som har vært "dømt" og det siste spørsmålet stilte de vel forde de ville høre om du var en sånn som snakket "dritt" om dine tidligere sjefer.
Piipii Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 Haha Prekæs, ja det er det beste man kunne svart. Min tidligere sjef var den idioten haha. Tror du tråkker litt i baret da ja, haha
Gjest Skrevet 15. august 2008 #13 Skrevet 15. august 2008 Prylet.. Hadde ikke noe i mot spørsmålene, spesielt siden jeg ikke har noe å skjule. Og spes ikke om sjefen min. Hehe. Hu er helt super. Bare lurer på om det er vanlig å spørre om det. Har som skrevet over her kun vært på et intervju før.
Piipii Skrevet 15. august 2008 #14 Skrevet 15. august 2008 Jaja ikke ment som kritikk altså. Fortalte bare mine erfaringer, så ikke misforstå
Gjest Skrevet 15. august 2008 #15 Skrevet 15. august 2008 Hehe.. Jeg var ikke sur altså, var bare et svar
Piipii Skrevet 15. august 2008 #16 Skrevet 15. august 2008 Ok skjønner:) Lett å misforstå når man skriver:) hehe
Makkapakka og gjengen Skrevet 15. august 2008 #17 Skrevet 15. august 2008 En kan faktisk bli spurt om en har vært borti straffbare saker hvis en skal jobbe i helse og omsorg (spesielt med barn), og en må fremlegge politiattest. Innebærer jobben mye frakting av barn til/fra barnehage/skole/fritidsaktiviteter kan det være greit å vite om du er en råkjører. Om en er i stabilt forhold hadde jeg blitt litt overrasket over...det har ingenting å si for hvordan en takler en jobb...kanskje hun som stilte spørsmålet var i et slikt forhold og ikke ANTE hva hun skulle gjøre selv, og trengte et tips ;) Lykke lykke til med jobbintervjuutfallet - håper du får den!!!
Gjest Skrevet 15. august 2008 #18 Skrevet 15. august 2008 Det vet jeg me, myself and I, jobber allerde i sektoren og har ikke noe rulleblad (har levert politiattest før) så jeg VET hvorfor de spør, men bare så snodig liksom. hehe. Takk og takk.. Tror nok ikke jeg får den, men "moro" å ha vært inne på intervju iallefall..
Simbasa Skrevet 15. august 2008 #19 Skrevet 15. august 2008 Jeg har vært fagforeningens representant på flere jobbintervjuer, og flere av spørsmålene her har en egentlig ikke lov til å stile. En trenger i hvert fall ikke svare på dem, men det er jo vanskelig å la være i et jobbintervju. Intervjuet skal i utgangspunktet ikke handle om din personlige situasjon, og arbeidsgiver har ikke krav på å vite om du har vært i fengsel og i hvert fall ikke om du har fartsbøter eller prikker på førerkortet. Finnes noen få unntak fra denne regel, men det er få. Dem som jobber med barn skal ha politiattest, ja, men den skal bare inneholde ting som er relevant i forhold til yrketsforholdet, f.eks mishandling av barn, pedofili ol. Råkjøring og vinningskriminalitet skal det ikke stå noe om.
du og jeg og vi to Skrevet 15. august 2008 #20 Skrevet 15. august 2008 Oi, det var voldsomt! Merkelige spørsmål! Jeg ble spurt om helsa der jeg jobber nå - enda de ikke har noe med det. Nå er jeg vanligvis frisk som en fisk da, men likevel! Det skal ikke ha noe å si, men klart de benytter seg av svarene som kommer! Og - "det spørsmålet er vel faktisk ikke lovlig å stille" - gjør jo ikke akkurat at du kommer i noe bedre lys...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå