Haugtussa82 Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Hei! Jeg er ny her inne, og har lyst å gjøre meg litt kjent... Kommer vel til å bli ganske aktiv her etterhvert, hehe... Har samboer og bolig, vi har vært sammen i 4 år i oktober. Er 26 år... Har funnet ut at tiden begynner å bli inne for å tenke på baby ) Han har fast jobb, jeg har hatt midlertidig 100% stilling siden juni og har gode muligheter for fast fra rundt nyttår. Hadde vel vært mest fornuftig å vente til jeg får fast stilling, men ting kan jo ta tid så selv om vi begynner å prøve snart så er det ikke sikkert jeg blir gravid med det første da..! Har akkurat slutta på p-plasteret, og kjøpt meg Pearly. Men jeg får bare gult lys enda, lurer på om det er noen her inne som har erfaring med det? VIl ikke bli gravid før tidligest oktober (skal på festival og reise osv, det blir nok litt alkohol i den perioden), så hadde vært kjekt å vite hvor lang tid jeg må regne med før jeg kan stole på Pearly som prevensjon? Noen som vet? Man bør vel bruke kondom e.l. frem til den er sikker? Tenkte å bruke Pearly som prevensjon til ca oktober, og så kanskje begynne å prøve... Men det blir vel ikke sånn aktiv prøving, men mer "hvis det skjer, så skjer det" frem til nyttår, og så kanskje aktiv prøving etter nyttår... Er iallefall det som er planen nå ) Noen andre her som er i lignende situasjon? Hadde vært artig å bli kjent med folk her!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 Pearlyen fungerer slik at den legger inn mange usikre dager i løpet av de første syklusene. Dette for å etterhvert kunne eliminere noen av disse når den får kontroll på hvordan syklusene dine fungerer. I tillegg kan du jo følge med og se om du får EL-slim. Jeg slutta på p-ring i mai og gikk over på Pearly/FAM når første mens etter bortfallsblødningen kom. Jeg har enda ikke hatt EL, og er inne i dag 46 i denne syklusen. Jeg har fått mange gule dager de siste ukene, for Pearlyen regnet ikke med en så lang syklus når den første var normal med 32 dager fra mens til mens.Da blir den obs på at noe er "uvanlig" og legger inn usikkerhet. Hadde jeg hatt regelmessig syklus, selv om jeg ikke har hatt EL, hadde jeg fått flere grønne dager. Da hadde Pearlyen vært trygg på hvilke dager jeg skal normalt sett skal være fruktbar på. Cluet med Pearly er å bruke kondom på usikre dager. Tempen stiger normalt før EL med rundt 0,4-0,5 grader og holder seg høy i noen dager før den synker. Jeg anbefaler deg å lese gjennom bruksanvisningen, samt å lese litt på www.pernille.info. Der lærer du mer om FAM. Legg spesielt merke til det som skrives om sekret. Det er en grei indikator på når/om du har eggløsning. Etter hormonprevensjon kan det ta tid før eggløsningen kommer i gang. Ellers kan du jo søke litt på nett rundt FAM (Fertility Awareness Method). Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå