November mamma :o) Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Min lille datter er plutselig blitt 3 år. Fysjom så fort tiden flyr ) Nå er det på tide å slutte med bleie.. Har utsatt dette lenge nå føler jeg.... Hun går på do et par ganger i løpet av dagen, har sånt sete til doen, men det er utrolig hvor fort det er å glemme.... Hun har jo bleie på seg både dag og natt fortsatt. Nå har vi kjøpt Libero sin bleie som skal hjelpe til med toalett treing, men om det funker vet jeg ikke. Jeg trenger tips og råd til hvordan dette kan gjøres på en så grei måte som mulig ) Hun nekter ofte å gå på do når vi vil ha henne til å gjøre det. Tror hun har det alt for bra med bleie på.... Mens andre ganger går det helt fint.
nanomor Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Hva med å lage en "premie ordning" klistremerker vet jeg blir brukt både i barnehager og i mange hjem. 1 for tiss, to for bæsj. Billig, forhåpentligvis fristende for barnet å "tjene" og enkelt. Heng opp et lite ark på badet til å sette dem opp på så "alle" kan se hvor flink hun er og la hun få dem når de er fulle. Lykke til
mini nr to på vei Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Hei! Gutten vår ble 3 år denne uken,og han ble bleiefri i sommer....dag og natt! Vi var ganske lenge på det stadiet dere er nå...lett å glemme toalett-treningen når de fremdeles har bleien på. Det hendte ofte at han nektet også..og så kom tisset i bleien.. Men så bestemte jeg meg for å ta av bleien om dagen, så fikk det heller bli noen uhell. (brukte bleie når vi kjørte bil) Da begynte han plutselig å si ifra når han måtte på do. Har tisset i buksen kanskje 5 ganger etter vi fjernet bleien.. Vi brukte klistremerke-metoden...med is som premie etter 10 ganger! Funket helt supert!! Etterhvert ble han fornærmet hvis vi ville ta på bleie pga lang biltur e.l. og så begynte han å mase om å få sove uten bleie om natten også. Da sa vi at hvis han var tørr i bleien 5 netter på rad, så skulle han få sove i bare truse. Har ennå ikke hatt natt-uhell...han står opp for å tisse om han må. Vi brukte også sånn ring oppå toalettet, men da måtte vi hjelpe han oppå. Nå har vi fjernet den, og nå går han på do, tørker seg og vasker hendene helt alene.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Jenta vår fyller to år om to uker og vi har drevet pottetrening siden i sommer når vi hadde ferie. Vi begynte først å trene på å venne henne til potta som stod på badet, og første gangen hun tisset i den jublet vi og klappet som besatte. Så hun synes det er gøy når vi oppfører oss sånn. Når vi skjønte at hun hadde skjønt det med tisse på potte så fikk hun en haug med truser i gave. Så nå frem til nå har vi lykkes 50/50 med å gå på potte og å glemme seg. Nå går hun i truse hele dagen og skjønner mer og mer at hun må tisse på potten. Det med bæsjing er ikke helt på plass enda for hun kommer på det litt sent. Men det går bedre og bedre der også. Nå kutter vi ut bleie når vi skal gå tur til nærbutikken eller lekeplassen også, og skjer det et uhell er det ikke så farlig og vi er ikke langt unna hjemme. Hun bruker fortsatt bleie om natten, og siden det snart kommer en ny baby i huset så får vi ta et skritt av gangen. Vi har også hatt belønningssystem. Vi putter èn krone på grisen hver gang hun tisser og to kroner hvis det kommer tiss og bæsj. Så lærer hun å spare penger samtidig.
mini nr to på vei Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Likte den med èn krone på sparegrisen jeg Ikke dumt!!
våken_om_natta Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Gutten min på 2,5 år slutta på dagen. Men han var veldig motivert da. Ville det selv. Han fikk en toalett-mappe full av fine truser i ulike farger. Potta stod tilgjengelig de første dagene. Lot ham gå i bare truse og etter første uhellet kjente han at dette ikke var noe særlig. Fulgte med nattbleiene i ei uke. De var tørre alle sammen. Så da kutta vi ut dem også. Tøffe truser og masse skryt var belønning nok her i huset.
79-modell Skrevet 15. august 2008 #7 Skrevet 15. august 2008 gutten vår på 2,5 år sluttet med bleie i sommer. har gått kjempebra! han har fått klistermerke som han har klistra på ark på badet. Først fikk han is etter kun 5 merker, men etterhvert som han ble flinkere måtte vi sette ned frekvensen på is... nå har han nesten glemt hele belønningssystemet, har blitt så vant med å gå på do.¨ ble en del uhell i starten. han sa da i fra når han tisset og ikke før han skulle tisse.men han fant fort ut av at det var best å tisse på doen framfor bleia. tok han på do litt ofte i starten. ville helst bæsje i bleia, men gjennombruddet kom da vi sa at vi ventet på gangen til han var ferdig. han hadde jo tidligere gjemt seg litt bort og ville være alene når han bæsjet i bleia, og det var tydelig at han foretrekker dette når han gjør stort på do også!!
3små-snart4barnsmor Skrevet 15. august 2008 #8 Skrevet 15. august 2008 klistermerke for hver gang hun er flink til å gå på do. Noe som hun kan sette inn i en liten bok. Fungerte på mine onger. DAttera mi fikk glansebilder og gutten min fikk klistermerker. Gjorde det ikke direkt noe læng heller.. bare noen mnd tror jeg..
3små-snart4barnsmor Skrevet 15. august 2008 #9 Skrevet 15. august 2008 glemte å si det å.. begynnte med det når det var starten på sommeren.. da gjorde det liksom ikke så mye hvis dem var uheldige heller.. trøng liksom ikke så mye klær om sommeren, så det blev lite klæs vask
temine Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 Ta av bleien. De merker det når tisset kommer i buksa, men bryr seg ikke så lenge det bare havner i bleien. Kan bli noen dager med tissetruser og bukser, men man vasker da gjerne litt i noen dager for å slippe bleien resten;) Her bestemte hun seg selv. Hun skulle begynne på storbarnsavd., og syntes dag selv hun kunne få smake tyggis. Da sa jeg at tyggis var for de som ikke brukte bleie...så da tok hun den av seg på flekken:) Vi hadde i starten tisselaken i vogna (dupper 2-3 timer midt på dagen) og i bilstolen, men fjerna det fort. Var ikke noe uhell. Tor vi kommer til å legge i det i bilstolen på lange turer. Kjedelig med en tissefull stol når vi skal kjøre langt. Så, tror trikset er å ta av de bleien rett og slett, å tisse i bleien er e jo vant til:) Og selvfølgelig rose når de går på do/potte, damt IKKE bli skuffet/sint om de har et uhell i buksa. Fortell de at det bare er å tørke opp og vaske klærne. Kan bli veldig trist om de får kjeft for ikke å klare det. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå