Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #1 Skrevet 15. august 2008 Går det an å ta lån av sosialkontoret? Leste det i et annet innlegg. Hvordan fungerer det og hva skal til for å få det? Håper noen vet for vi er ganske desperate nå!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #2 Skrevet 15. august 2008 Du går dit og snakker med noen, og legger fram hvor desperat situasjonen er. Jeg fikk lån til skolebøker engang. Men hun var frekk og fæl, og det var omtrent som om det var fra henne personlig jeg skulle låne pengene. Hørte senere at hun er berømt for den stygge oppførselen sin. Jeg gråt på kontoret hennes, fordi hun avviste meg først. Jeg var nettopp blitt alenemor til 4, og det var vanskelige tider. Jeg fatter enda ikke at det skulle være så vanskelig å få hjelp når jeg trengte det som mest. Har siden da ikke satt mine bein på sosialkontoret, men jobbet hardt for å klare meg.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #3 Skrevet 15. august 2008 Det blir vurdert om dere fyller vilkårene for økonomisk sosialhjelp utfra inntekten deres. Deretter blir stønadsformen vurdert. Lån blir gitt istedenfor bidrag dersom dere har mulighet til å betale tilbake (f.eks. at dere vil få økt inntekt om en liten stund). Dere vil ikke få sosiallån dersom dere har mulighet for å ta lån i banken og betale dette tilbake innen rimelig tid.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #4 Skrevet 15. august 2008 Vi ga aldri lån til klientene.I sjeldne tilfeller fikk de lån til møbler hvis utsiktene for at de kunne betale tilbake senere. Fikk i alle fall ikke til å dekke gjeld fra kjøpekot etc.. Vi kunne til nød dekke ubetalte strømregninger. Er som hun over sier: Dere må fylle vilkår for hjelp. For å fylle vilkår må dere ha mindre enn ca. 7500 pluss ca. 2500 per barn i inntekter etter at renter på lån (sos.dekker ikke avdrag) og strøm, utgifter til barnepass, kommunale avgifter og vann er betalt. Dekker ikke telefon, internet, kjøpekort, medlemsskap i klubber, osv..
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #5 Skrevet 15. august 2008 Ok. Men da kommer ikke vi til å få noenting. Problemet vårt er at vi var forferdelig dumme for noen år siden, og tok opp flere forbrukslån og kredittkort og nedbetalinger, uten å tenke på fremtiden. Nå har det balla på seg og vi betaler mer til lån og sånt enn hva vi får inn i mnd. Så vi har inkassosaker og sliter virkelig nå! Vet ikke hva vi skal gjøre! Lurer på å spørre faren min men er så redd han skal si nei, eller bli sint Vi får ikke lån i banker eller noen plass. Har prøvd alt!! det vi trenger er et lån så vi får betalt alt, så vi bare sitter igjen med det lånet. Da kommer vi til å få mange tusen til overs i mnd, og kan til og med spare! Og vi har lært, så ikke kom med sånne når-dere-er-så-dumme-får-dere-bare-ha-det-så-godt-innlegg! Takk for svar foresten:)
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #6 Skrevet 15. august 2008 Ta kontakt med økonomisk rådgiver (finnes i alle kommuner, oftest holder de til på sosialkontoret eller NAV). Få hjelp til å sette opp oversikt over gjelden deres. Sett opp budsjett som viser hvor mye dere kan betale til kreditorer hver mnd. Gjeldsrådgiver eller dere selv tar så kontakt med alle kreditorene og kommer med tilbud om hvor mye hver kreditor kan få betalt hver mnd (for at dere skal kunne ha nok til faste utgifter og levekostnader). Dere har rett til å ha nok til leve- og bokostnader hver mnd (dekningsloven§2-7). Jeg har aldri opplevd at kreditorene ikke er villige til dette. De er interessert i å få tilbake pengene sine (om enn i mindre månedlige avdrag enn deres krav). Dette går bra! Ta kontakt med gjeldsrådgiver i dag! Ikke utsett, for hver dag det utsettes stiger gjelda. Mvh. en som har jobbet med gjeldsrådgivning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå