Gå til innhold

Andre her med Anemi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal innrømme jeg fikk hakaslepp når jeg leste gjennom journalen jeg fikk med meg når jeg kom hjem fra sykehuset da jeg fikk min sønn.. For TI mnd siden. Og hallo, jeg så ikke dette før idag, og visste ikke hva det var en gang før jeg googlet litt.

Kanskje det er årsaken til fraværende sexappetitt, dårlig søvn, nedstemthet osv. Synes dere ikke er smårart at dem ikke konfronterer pasientene før dem blir utskrevet at dem har noe som dette?

Det er jo forsåvidt dårlig av meg å ikke lese grundig gjennom hele journalen min. Men jeg det passelig bortgjemt, og jeg skal innrømme at jeg ikke studerte den fra ende til annen, siden jeg ikke fikk beskjed om at noe ikek var som det skulle!

Litt lettere sjokkert.. kan man si! Noen andre med denne "diagnosen". Kan det kalles en diagnose? Enda godt jeg skal til legen neste uke, dette skal definitivt ta opp. Mulig jeg er hysterisk nå, men må si jeg ble lettere skremt da jeg slo opp dette på nette!

Et lite hjertesukk fra en forvirret førstegangsmor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen grunn til å bli skremt, det er helt vanlig å få anemi i etterkant av fødsel, i den forbindelse brukes gjerne uttrykket om at du har lav blodprosent (Hb) eller lavt jernlager - noe som er vanlig fordi man mister en del blod under fødselen.

Var du på 6 ukers kontroll hos lege? Min sjekket blant annet dette, og jeg fikk et brev i posten om at jeg hadde anemi og at jeg måtte ta jerntabletter så og så lenge, og så komme tilbake for å ta en ny test.

Det er godt mulig at nivået ditt har steget, så du ikke lengre har anemi - men det kan også hende at plagene du skriver om kan ha årsak med at du fortsatt har lav blodprosent. Legen tar sikkert en blodprøve av deg for å få sjekket ut hvordan du ligger an, men det er altså ikke farlig å ligge litt lavt, bare litt slitsomt fordi man ikke har så mye å gå på.

Skrevet

hvor mye ligger blodprosenten din på? da jeg gikk gravid var den på 8. fikk beskjed om å kjøpte jerntabletter og spise mer grønt og kjøt. aldri vært så spesielt flink til å spise grønnsaker dessverre. etter det har jeg gikk tenkt særlig mer på det etter jeg var hos legen for en mnd ca der jeg fikk beskjed om at den lå på 9. kanskje derfor jeg har følt meg så slapp og sliten. har du mindre enn 8 er det alvrlig grad av anemi . hva ligger din på?

Skrevet

Jeg har stort sett kronisk jernamangelanemi pga store blødninger..

Jeg tar floradixtilskudd med jern hver dag og det hjelper.

Skrevet

Jada, har hatt anemi. Få i deg jern, for meg funker floradix om morgen og tablett om kvelden. Ikke drikk kumelk til maten da kumelk hemmer jernopptaket. Du skal se du rakst kommer deg! Du burde helt klart fått beskjed, for det er jo ikke vanlig at folk selv leser journalene sine. Jeg har aldri sett min en gang jeg.

Skrevet

Jo det er dårlig at du ikke får beskjed om dette!

Hos meg nektet de faktisk å måle dette (enda jeg tryglet om at de skulle det) fordi jeg ikke hadde mistet så mye blod.

Et par mnd etter fødsel orket jeg ikke gå å vre dårlig lenger så jeg kavet meg til legen og da viste det seg at jeg hadde så lav blodprosent pga jernmangel at jeg skulle hatt blodoverføring for lengst.

Det ødela faktisk mye av barseltiden min at jeg var så dårlig så jeg er fortsatt litt bitter på sykehuset for at de ikke sjekket.

Det er foresten ikke DIN oppgave å oppdage sånt, jeg har ikke min journal engang jeg :-S trodde ikke det var vanlig.

Jeg hadde så lave verdier når de merket det at dt tok ca 6 mnd å få den normal igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...