Gå til innhold

Hva regnes egentlig som spekemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på dette, spes. om helt vanlig ordinær salami feks. regnes som spekemat? Da blir dette laange 9 mnd for meg;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har lurt på det samme selv, men nå er jeg snart ferdig og har kun spist vanlig skinke og forepølser men ikke etter at det har vert åpnet i to døgn. så dette er den lengste og tøffeste sommeren jeg har opplevd. uten speke mat og en kald øl. kan tro jeg gleder meg til neste sommer :)

Skrevet

ØL OG SPEKEMAT!! Krabber og skalldyr!!! KAFFI I STORE DOSER!!

ØL OG SPEKEMAT!!!!!!

SOL, UTEPILS!!

SAVN!!

Skrevet

Det var da et vakkert... "dikt"?!

Noen andre som vet noe om dette?

Skrevet

Jeg holder meg unna all salami, spekeskinke, fårepølse, morrpølse og pepperoni pølse selv. Med mindre det er stekt på pizza e.l. Har lest et sted her at man jo kan steke spekeskinke i varm panne i 30 sekunder (husker ikke om det var på hver side) så dreper man alt som kan være farlig.

Skrevet

Må innrømme at jeg dytta i meg et par skiver med spekeskine uten at jeg tenkte meg om her for et par uker siden... Tar det meg ro for det altså, men fikk litt dårlig samvittighet for det...

Krabbe har jeg spist masse av, men for det meste kun klør. Det er det inni huset man tydeligvis skal holde seg unna ettersom jeg forstod det. Selv om det har blitt et par biter der også.

Salami vet jeg ikke så mye om, men valgt å holde meg unna der også utenom ved et par tilfeller.

Godt tips: Lag toast/panini med ost og salami! mmm... Dritgodt, og da blir den varmebehandlet slik at bakteriene skal drepes ved dette ;-)

Skrevet

spiser salami og slikt både titt of ofte..fordi det har vært varmebehandla!

Spekemat i følge mattilsynets sider er rått kjøtt som ikke har vært varmebehandla,feks. fenalår!

er alt for mye hysteri ang.dette emnet!

Skrevet

Ja, da fikk vi jo svaret der uansett!

Skrevet

Salami er spekemat ja. Er laget på samme måte som fårepølse.

Skrevet

Jepp, "ordinær" salami er spekemat. Det er kjøtt som ikke er varmebehandlet.

Skrevet

Hva med svartpølse da? Det er et savn hos meg...

Skrevet

Det er alt som ikke er varmebehandlet.

Altså det som er rått kjøtt. Røkt, speket osv (så derunder går alt fra tradisjonell spekemat til salami, fårepølse, sognemorr osv.)

Du kan spise kokt skinke og den typen pålegg som er varmebehandlet.

Du kan også ha spekemat i retter som varmebehandles før servering. Som f.eks på pizza som utsettes for mer enn høy nok varme i ovnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...