Gå til innhold

Hjelp meg! skal/skal ikke bytte lege???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Fastlegen min skal jobbe ett år på sykehus, så får en vikar som skal være "fastlege" istedet for han. Var hos vikaren idag....

Han er en ung nyutdannet lege. (ikkenoe galt i det!!) for hver eneste ting jeg spurte om, måtte han slå opp i bøker og lese seg fram. Det kunne jeg fint klat sjøl hehe :) jeg hadde uvi , og han måtte tilogmed slå opp og se om tallet var høyt eller ikke, for for han var det bare et tall.. slo ut 500.. hva nå enn det betyr. fikk ihvertfall en resept - etter MYE leiting for å se om den medisinen kunne brukes under graviditet. Noen som har brukt SELEXID? Jeg slo selv opp i felleskatalogen og så at den er ok å bruke. Så trygg er jeg på legens vurdering. Jeg måtte selv beom urinprøve, og blodtrykk. BT var på 77/45 VELDIG lavt.. han målte 4 ganger (!) han visste ikke så mye om det egentlig, og sa at jeg kanskje skulle spise mer frukt..... Jeg ringte selv sykehuset, og de sa myyye vann og salter, ligge i ro og ta nytt BT te mandag. stiger det ikke bør jeg legges inn. Så var ikke fornøyd med legens vurdering der.

MEn på alle andre områder tok han seg god tid, og lette fram ordentlige svar og tok hver detalj like alvorlig!! OG det er positivt. for da er det ikke to min hos legen og kasta ut igjen uten å bli klokere... De baserer seg ofte på erfaring de gamle legene :P

Så er endel negativt, og endel positivt.. bør jeg bytte??? Jeg VAR jo ikke beroliget eller trygg når jeg gikk ut derfra, så måtte ndersøke endel selv etterpå. men jeg er jo flink til å sjekke grundig ut på egenhånd om jeg er i tvil, så sånn sett hadde jeg takla legen.. og er positivt at han har good tid og tar det jeg sier alvorlig.. bortsett fra BT da :P

HVA HADDE DU GJORT??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, synes nesten litt synd på fyren jeg... :-) Tenk så fælt å sitte og vite så lite! ;-)

Spøk til side... For min egen del tror jeg at jeg hadde blitt værende hos legen litt til, faktisk! Han tok alt alvorlig og sjekket skikkelig, selvom du måtte fortelle ham om hva han skulle gjøre... Kommer vel litt an på hvor trygg du er, kanskje gå til jordmor i tillegg? Jeg kjenner meg litt igjen i deg, selv sjekker jeg også alltid selv hvis jeg er i tvil om noe og vet det meste selv. For legen vil jo du være veldig nyttig, kan fortelle ham og "lære ham litt opp"? Ikke at legen burde behøve opplæring, men en gang må være den første for alle... :-)

Ikke godt å gi et bastant svar på dette synes jeg, du må nesten kjenne etter om du føler deg utrygg eller ikke... Men en kombinasjon med jordmor er kanskje en god ide uansett? :-)

Skrevet

det virket som om han var veldig opptatt av at det skulle bli riktig, og da er det jo bedre at han fomler litt for å finne de riktige svarene, enn å komme med påstander som kan vise seg å være feil. jeg tror jeg hadde ventet litt, kanskje er han mer stø neste gang. kommer han med en feildiagnose, eller gjør feil igjen hadde jeg nok byttet.

jeg har en fastlege som er stø på den medisinske biten, og hun har praktisert lenge som lege. desverre er hun et hespetre! hun kan ikke pasientbehandling. en gang kom jeg til henne med murringer i nyrene, og mistenkte nyrestein. (har hatt et anfall et par år tidligere der symptomene ikke lignet) da hadde jeg kjent murringene i fire dager, men ikke hatt et kraftig anfall slik som sist. fastlegen min kjeftet på meg, og sa at jeg kunne ha dødd (sitat!), og at hun skulle legge meg inn på sykehus øyeblikkelig. der satt jeg og følte meg ikke spesielt syk, men jeg ble veldig redd. da jeg kom på sykehuset var alle veldig avslappet, og nyresteinen var så liten at den kom ut av seg selv. totalt unødvendig å skremme folk slik! hun har en veldig ubehagelig utstråling, og er veldig ordknapp. tenker på å bytte pga dette, men jeg har ventet med det siden jeg så sjelden er til lege.

Skrevet

det er litt sånn jeg tenker og! for hadde litt vondt av han.. over en time forsinka med pasienter, og febrilsk leiting i bøker og sånn.. stakkars mann.. jeg tar alle kontrollene hos jordmor, jeg var der nå for å få en resept for noe helt annet. men kombinerte det med en liten ekstra svangerskapskontroll samtidig :) så kommer ikke til å renne ned dørene hans igrunn, men gå dit om det er nødvendig. så kommer nok til å gå dit en gang i blandt ved behov da jeg har risikosvangerskap og skal ha endel ekstra prøver o.l

og alle prøveresultetene blir sendt ret til jordmor, så han skal ikke vurdere de noe særlig egentlig..

Skrevet

jeg får gi han en sjans vel.. :)

hadde en lege som du beskrev, jeg bytta. det var i ungdomsårene mine, og jeg skulle ha henvisning til psykolog pga endel traumatiske opplevelser. så mamman min var med for å få henvisningen. han sa til mamma: Dere ødelegger unga deres, og forventer at jeg skal fikse dem igjen??? DET var ordrett hva han sa.. jeg bytta på dagen... uansett hvor flink han var ellers..

Skrevet

Hehe, er ikke alle leger som har like mye sosiale evner tydeligvis. ;-) Og det er jo heller ikke sikkert at den du event. bytter til er så mye bedre...

MIn lege har jobbet som fastlege i evigheter og jeg føler meg trygg på at jeg blir tatt alvorlig, men så er jeg utdannet innen helse og det vet han. MIn søster som går til samme lege er ikke fornøyd i det hele tatt, føler ikke han tar henne alvorlig og vurderer å bytte. Så hvor fornøyd man er med forskjellige lege-typer varierer kanskje med hva slags behov en har og hvordan man kommuniserer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...