Gå til innhold

Spm. ang permisjon og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Titter innom fra 2. trimester. Jeg er gravid i ca uke 27(termin 17 november). Jeg har tenkt å gå ut i permisjon 3 uker før termin ( det som er normalt). Men problemet er: Jeg skal ikke føde i byen jeg bor i nå, vi skal flytte nærmere familien som bor på andre siden av landet(130mil unna). Vil gjerne v'ære hos familien da jeg er 1gangs.

Formen er fin nå, litt dårlig form enkelte dager men det går bra.

Når burde jeg reise oppover? Bør jeg sykemelde meg noen uker før permisjonen starter og vil det i så fall ha innvirkning på foreldrepengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Sjukemelding er jo noko ein skal bruke fordi ein ikkje er i stand til å jobbe...ikkje noko ein planlegg strategisk (for det er strengt tatt svindel - trygdesvindel). Synes du skal sjå an formen og ta det som det kjem! Om alt går fint i svangerskapet skulle det heller ikkje vere noko problem å reise tre veker før. Kanskje dokke kan planlegge og flytte ting etc. i litt god tid i forveien slik at det berre er å ta med seg ein liten koffert og reise på slutten?

Ps: Sjukemelding i kortare tid har ikkje innverknad på foreldrepengane.

Lykke til!

Skrevet

Sykemelding er når man ikke er i form, ikke bare fordi man skal ordne saker og ting. Sykepenger tells som foreldrepenger. Du må nesten se det ann når du reiser oppover, du har jo de 3 ukene før terminen..

Skrevet

Hei, jeg skal også reise ganske langt til foreldrene mine for å føde ved sykehuset der de bor. Riktignok er det ikke så langt som 130 mil, men ALTFOR langt til at det går an å begynne på den reiseveien når fødselen vel har startet.

Vi kommer til å reise til foreldrene mine to uker før termin. Jordmødrene jeg går til kontroll hos her sier at de vil gi meg beskjed hvis de synes jeg bør dra tidligere, ut fra kynnere og modenhet og gudene vet hva de ser etter. :) Det overlater jeg til dem! Jeg ser ingen grunn til å sykmelde seg noen uker før permisjonen starter, så lenge man faktisk er i form til å jobbe. Hvis man ikke er syk, ser jeg på avspasering eller permisjon uten lønn som løsningen hvis du ønsker å dra til foreldrene dine mer enn tre uker før termin, ikke sykmelding. Alternativt er det jo mulig å ta ut flere permisjonsuker enn tre før fødselen også. Det er jo faktisk du som har valgt å reise langt avgårde for å føde, og jeg mener en egentlig unødvendig sykmelding ikke er veien å gå for å få det til.

Sjansen for at noe skal skje f.eks. fire uker før termin er liten. Jeg tenker slik at skjer det, så skjer det, og da får vi bare kjøre til det sykehuset som er nærmest her vi bor. To uker pluss/minus termin regnes jo som normalt, og jeg går ikke rundt og planlegger etter om ting KAN utvikle seg "unormalt" - da måtte man jo ha oppholdt seg ved sykehuset i månedsvis før fødselen.

Skrevet

Om du skal gjøre noe i forhold til flyttingen så må det være å ta ut permisjon tidligere. starte foreldrepermisjonen 5 uker før termin feks

Sykemelding på det grunnlaget får du ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...