Gå til innhold

Uff, stakkar mammaen min (ang 3åringen vår)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et innlegg for en stund siden om når/hvis barna plutselig "ikke liker" familiemedlemmer lenger. Hun har hatt et kjempegodt forhold til Bestemor (min mamma) fra hun var baby, og Bestemor har vært hos oss mye i perioder (bor ikke så langt unna så stikker ofte innom). Jeg er enebarn så mine barn blir jo hennes eneste barnebarn. Frem til for en stund siden var det Bestemor som var stas mens Farmor var litt "skummel", men etter hun fylte 3 (nærmer seg nå 3,5) så er det Farmor som er helten, mens Bestemor tydeligvis er kjedeligere. Selv om Bestemor er med ut og bader, tar henne med på tur, kjøper is, leker osv.

Toppa seg i går (fikk helt vondt i hjertet) da hun i et anfall av trass på sitt beste, hyler ut (Bestemor skulle hjelpe å legge henne siden jeg er dårlig og mannen var borte) når jeg sier at Bestemor skal være med på badet "jeg liker ikke Bestemor så godt". *sjokk* En ting er at hun ikke syns Bestemor er den kuleste i verden, noe annet er jo å si at man ikke liker dem. Det var jo heller ikke snakk om at jeg ikke skulle være med for det skulle jeg jo. Hun demonstrerte hele turen opp på badet ved å nekte å gå dersom ikke jeg gikk, jeg skulle holde i hånda, finne potta, greie håret osv. Hvordan håndterer man sånt? Syns jo det er noe jeg bør snakke med henne (3åringen) om, for jeg vil ikke gi grobunn for sånne uttalelser heller (for hun har ingen grunner til å mislike henne direkte - Bestemor har aldri vært annet enn snill og oppofrende, selv om hun ikke lar 3åringen få styre som hun vil til enhver tid (litt oppdragelse må man jo ha på en måte). Hvordan går jeg frem??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en gutt som gjorde det samme det han var 3-4 år. Plutselig var bestemor upopulær, da var det kun bestefaren som var bra nok. Og der var det helt klart bestemoren som var snill, laget mat, var mild i røsten osv. Bestefaren var/er mer bestemt og ikke så "snill" som bestemor. Men det var kun en fase, den gikk over etter noen mnd (kan jo være lenge for betemor det altså..). Det er jo trasig når det skjer men forhåpentligvis gir det seg fort.

Skrevet

Er nok ikke uvanlig, og det går som oftest over. Jeg har ei på snart 3år som ikke er så veldig begeistra for meg for tida....pappan, besteforeldra osv foretrekkes, kansje fordi jeg har vært den som har måtte sette opp grensene for henne, derfor "persona non grata" ;-)

Skrevet

Hehe, ja jeg tror faktisk jeg hadde taklet bedre om det var meg hun ikke likte, for der er det jo haugevis av grunner *flire*. Mamma (jeg) er jo streng, syk og gretten liksom... Men jeg skjønner bare ikke det skiftet ifht min egen mamma, og syns det er så trist. Har jo vart nå i et halvt år eller mer, og jeg syns det er leeeeenge! Vil jo ikke presse snupp til å være med henne om hun ikke vil, men jeg syns det er like sårt som Bestemor når jeg hører at hun heller vil til farmor, eller spør om ikke bestemor snart skal gå osv. Det er helt greit at hun ikke vil være nær eller syns det er kjempegøy, men jeg syns det er verre når hun sier ting rett ut sånn, og har ikke lyst å skape grobunn for det (mye avler mer osv)...

Skrevet

Det kommer til å gå over. Du "ignorerer" det ved å si at det var dumt, men bestemor liker henne veldig godt likevel. Det har i alle fall funket her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...