Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan man egentlig gå over tiden for at det blir farlig for mor og barn? Leser jo her at mange går 16 dager over tida!!

Har man ikke noe man skulle ha sagt som mor da?

Kunne ikke falle meg inn å gå 16 dager over tiden, 14 dager er mer enn nokk for min del. Hadde blitt veldig nervøs og utrygg om jeg måtte gå så langt.

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisann! Jeg gikk 16 dager over sist. De fleste sykehus starter igangsetting 14 dager over, men noen få starter igangsetting tidligere. men ikke alle er modne og må på modningspiller først. jeg fikk modningspiller på dag 14 og 15 over tiden, da var jeg endelig moden nok til at de kunne ta vannet og sette meg på drypp på dag 16. på kvelden kom han ut! :) han var litt tørr ja, og må innrømme at jeg hadde vært fryktelig engstelig og jeg vil nok kjempe for å slippe å gå like lenge over denne gangen.

Skrevet

Vi bruker begrepet overtid på feil måte her inne. Overtid er per definisjon når man går mer enn 14 dager over termin, fordi de to ukene etter termin regnes som en del av termintiden. Så når du går 16 dager over termin, er du teknisk sett bare to dager på overtid... Det er veldig forskjellig fra sted til sted og kvinne til kvinne, når de vurderer igangsetting. Mange kan gå tre uker over termindato uten at det representerer noe fare, og likeledes kan noen måtte settes i gang tre uker før termindato, fordi morkaken svikter.

Skrevet

Jeg vil også kreve at noe blir gjort skulle det nærme seg 14 dager over termin. Skal føde på riksen og har blitt fortalt der at de opererer med det som maksgrense. Dette varierer visst fra sykehus til sykehus i Norge og det har vært endel debatt om det bør innføres en generell makstid. Selv om det er veldig sjelden at noe går galt er det jo stadig vekk skrekkhistorier om folk som har gått langt over tiden.

 

En nær venn av meg er barnelege på nyfødt-avd på et større sykehus og han sier han ikke vil anbefale noen å gå mer enn maks 2 uker over termin. Det er mye større risiko for forgiftning og barna får ikke alltid nok næring.

Skrevet

Har akkurat vært på overtidskontroll på Haukeland/kk. Er 41/6 i dag. Og her var det ikke snakk om at de ville sette meg igang. Godt mulig jeg må gå en uke til over....ser ikke akkurat lyst på det, men har vel ikke noe valg...

 

En venninne av meg sa akkurat at noen gjerne må gå 25 dager over termindato før de setter igang fødselen...

Skrevet

Jeg kjenner til et par stykker som har gått 3 uker over termindatoen. Det r vel noe med at det er lett å feilberegne terminen. Uansett må dere kreve tett oppfølging når det har gått 14 dager over, det er jo mye høyere risiko. Tror det er forskjellig hvordan man vurderer fra sykehus til sykehus. Selvfølgelig best å komme i gang selv, men hvis man har noen plager i tillegg så....

 

Var på kontroll i går en uke over termin, og ble strippet da jordmoren sa jeg ikke var moden og det enda kunne ta en del tid. For å hjelpe meg skal jeg komme innom hennes vakt lørdag og søndag (om det ikke har skjedd noe), slik at hun kan strippe på ny og sette akupunkturnåler som stimulerer. Snilt gjort! Stripping skal visst hjelpe spesielt dersom man har født før, ikke alltid på førstegangsfødende.

Skrevet

Det er helt sprøtt at de lar oss gå så lenge over. Er visst bare i Norge det er mulig, ingen andre land lar en de gravide gå så lenge over i følge det jeg har lest og hørt. Bor selv i Brasil og her får en maks gå 10 dager over termin hvis alt er bra med mor og barn men da blir man satt igang. Har termin i dag. Var hos lege/jordmor i går, da sa ho at jeg skulle på ul torsdag, tilbake til ho på fredag og så på sykehuset mandag 25 for å bli satt igang hvis det ikke har skjedd noe før det. Har lyst at det skel starte av seg selv, samtidig som jeg er glad for å vite at jeg ikke går lengre enn til 25.

Skrevet

På sykehuset hvor jeg skal føde, får man igangsetting hvis man er 12 dager over termin.

 

Men som nevnt tidligere, det er viktig å huske på at man har faktisk ikke EGENTLIG gått overtid før man er mer enn to uker over termin. Det regnes jo som like normalt å føde to uker før termin, som to uker etter.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...