Gå til innhold

Vektestimering er jo bare tull, hvorfor holder de på med det der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstern min fødte for to dager siden, gutten var estimert til over 4000g. Og så kommer han og veier 2900!

Akkurat det samme skjedde med hennes barn nr en, så hun var heldigvis ikke så redd fordi hun rett og slett ikke stolte på den. Men jeg leser jo at så mange andre er redde.

Forstår ikke hvorfor de driver med estimeringen når feilmarginene er SÅ store...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp,mange tar feil. Og sykehuset der jeg går har egentlig sluttet med det, men jeg får det for å forsikre om at babyen ikke er liten. Da er det heller gjennomstrømningen i navelsnoren og morkaka som er viktig. Første baby ble tatt med keisersnitt pga av liten vekst og vekstestimeringen stemte der.

Skrevet

Er ikke bare tull,nei. Minsten min ble målt til å være ca 4,6. Ble satt igang, og ut kom en klump på 4860. Var bra jeg ikke gikk over termin, for da hadde han ikke kommet ut.

Skrevet

Oisann, ja det er stor forskjell fra en baby på under 3 kg og en 4-kg baby..

Samme med min forrige, de sa dagen før keisersnittet i uke 34 at han veide ca 2500 og at det ville si han var 27% for liten (får ikke helt det til å stemme med det som står av ca vekt her inne heller da..)

Men da han kom ut, så veide han bare 1600 gram.. Ganske stor feilmargin det der...

Og hvordan kan de si at en baby i uke 34 som de mente veide 2500 var 27% for liten??

Hva slags standard/gjennomsnitt er det de regner etter???

Så.. Det er koselig når de måler babyen til sånn ca vekt og lengde, men jeg stoler ikke blindt på de..

Skrevet

Dette er jo noe man må gjøre, de fleste gangene stemmer det jo!

Mange mødre døde jo under fødsel før i tiden, er jo ikke alle som klarer å føde et stort barn.

Er veldig glad for at de har denne ordningen her i landet, og håper de fortsetter med det!

Skrevet

Til cybersit: Gjennomsnitlig vekt på baby i uke 34 er ca 2500 gram, så 1600 er jo et godt avvik det. min veide også nesten 1600gram i uke 34+, og veldig glad jeg ble sendt på kontroll ellers vet vi ikke hvordan det hadde gått.

Skrevet

Venter spent på nr3: I følge uke 34 her inne, så er gjennomsnittlig vekt på en baby i uke 34, 1700 gram...

Altså bare 100 gram mer enn det gutten min var...

Hvilke sider er mest riktige da ang gjennomsnittlig vekt, på disse gravid sidene..?

Det er jo ganske så stor forskjell på gjennomsnittlig vekt 1700 på én side og 2500 på en annen side..

Hehe, er det rart man blir en smule confused..?

Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er hvordan de kan være så skråsikre når de ofte tar feil. Forrige gang gikk jeg 12 dager over termin. Gikk til ekstra ul for å sjekke at alt sto bra til, og da sa jeg at jeg håper ikke ungen veier over 4 kg. Ånei, det gjorde han IKKE, sa de. Banna bein, liksom. Jeg gikk lettet ut derfra. Noen dager senere fødte jeg en gutt på 4,3 kg...

Skrevet

Angående det med vekt så fikk jeg en god forklaring på dette fra en spesialist i Sverige. Frem til ca uke 28 er normalområde på foster ganske smalt, dvs. at det er lite slingringsmonn i hva som er normalt å veie frem til det. Når man trer inn i 3 trimester blir variasjonene større og større, da er det ufattelig mange faktorer som spiller inn på hvor stor babyen er til enhver uke, i tillegg vokser de gjerne i rykk og napp. Altså ingen fasit. Derfor er det så store forskjeller.

Noen ganger er vekstestimering nødvendig, men det burde vært en grunn til at det blir gjort. Om alt virker bra og det ikke er noe grunn til å tro at babyen hverken er for liten eller for stor så er det like greit å la hver.

Skrevet

Min fastlege sa at de har en feilmargin på +/- 1 kg! Han kunne ikke forstå hvorfor de regner så feil når de kan beregne termin på dagen!

Skrevet

Nei det kan du si :)

Jeg fikk estimert 400g mer enn gutten min var sist, så jeg tar det også med en klype salt.

For meg som går på adi-poliklinikken for overvektige så tar de vekstestimering fordi mange av oss får høyt SF mål pga elstra polstring, tror de vil finne ut om overvektige får større babyer og fordi vi er mer utsatt for svangerskaps dia påstår de.

Jeg har da aldri hatt noe problem hverken med stort barn eller dia- heldigvis.

Men SF målet mitt er over det grønne feltet.

Skrevet

venninna mi gikk igang med en setefødsel fordi babyen var beregnet til bare 3,5. etter litt mer drama enn vi trenger,en baby som nesten døde,haste ks og livredde foreldre fikk de en stor gutt på 4,5....... ingen tvil om at den vurderingen fikk dramatiske konsekvenser......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...