Gå til innhold

Hvor mye må man arbeide for å opptjene rett til foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bortsett fra at man må ha arbeidet 6 av de siste 10 månedene. I hvor stor stillingsbrøk må man ha arbeidet? Må man ha en stilling, eller holder det å jobbe som ekstravakt, bare det utgjør en viss prosent? Blir veldig glad om noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ha jobbet 50% eller mer for å opptjene deg rett i foreldrepenger.

i tillegg må du ha tjent en viss sum etter det jeg har forstått. men jobber man mer enn 50% blir nok ikke det noe problem.

Skrevet

Jeg tror nok ikke du må arbeide over en viss stillingsbrøk. Faktisk er jeg ganske sikker på dette. Du må bare ha opparbeidet deg mer penger enn en halv G(slik det omtales? hehe..) altså det engangsstønaden tilsvarer. Jeg har vært tilkallingsvikar de siste 10 mnd, og for meg lønner det seg å ta ut fødselspenger da disse overstiger hva jeg ville fått i engangsstønad.

Så dette er jeg ganske sikker på stemmer:-) Men de regner på de 6 mnd du har hatt best, ja - av 10 mnd. Bortsett fra om du feks har vært student og begynt i ny jobb. Vet om mange som bare har fått regnet på 1 mnd - den mnd de feks begynte som sykepleier og økte i lønn:-) Eller bare økt i lønn.

Skrevet

Stemmer det som druestein skriver, man må jobbe over en halv G for å få foreldrepenger men NB husk at dersom man bare er litt over kan det allikevel lønne seg å få engangsstønad pga man skal jo skatte av foreldrepengene!! Det som derimot IKKE stemmer er at de regner de 6 beste mnd - dette gjelder KUN om man har vært arbeidsledig i opptjeningsperioden. For de med fastlønn regnes de siste 4 ukene, mens for de som har hatt veldig variabel inntekt kan de regne et gjennomsnitt....

Skrevet

Og dette med 50% gjelder kun for at pappaen skal få pappaperm, DA må mor ha jobbet i minst 50% stilling..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...