Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #1 Skrevet 14. august 2008 Sitat:Den drapssiktede mannen kom til Norge i 1999 etter asylsøknad, og skal ha reist ut av landet ved flere tilfeller. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=500234 De kommer fra "farlige land", får asylsøknaden godkjent, og reiser fram og tilbake mellom Irak og Norge. Senere godtar de ikke at kona og barna blir påvirket av vår norske kultur, og eksploderer i sinne over at kona er blitt fornorsket i væremåte og tenkemåte. Er det kulturkollisjonen som har skylda?
Miss Misantrop Skrevet 14. august 2008 #2 Skrevet 14. august 2008 Skylda... vet ikke helt jeg. Fylla kan ha skylda, arbeidsløshet kan ha skylda, tidligere innlegg hentyder også til at moren kan ha skylda. I følge meg er det å ta et liv helt grusomt og jeg vil ikke tror man kan skylde på noe eller noen. Det vil sikkert i denne saken som i alle andre saker være formildende omstendigheter- men skylda tror jeg nok mannen som holdt kniven må ta helt alene. Syntes forresten denne saken føyer seg inn i en lang rekke saker, der nordmenn er godt representerte.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #3 Skrevet 14. august 2008 Det er den som tar liv som har hele skylda alene, og ingen annen. Det går ikke å skylde på andre for egne handlinger. En velger selv hva en vil gjøre.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #4 Skrevet 14. august 2008 Når de flytter til et land kvinnene er frigjorte, men tar med seg tusen år gamle tankeganger, så må det gå galt. Hvem har skylda? Ingen som tar på seg ansvaret for at det har skjedd så mange drap i det siste? Politikerne kan kanskje komme på banen og hjelpe flykningene utav store institusjonspregede hjem, og inn i vanlige hus og leiligheter. La dem få kurs i kulturakseptering. Flere kulturer greier ikke å leve i fred med hverandre, og når det skjer innen ekteskapet, så blir det vanskelig for de som er oppdratt til å tro at kvinner er null verdt, og mener at de bare skal gå med svarte gardiner foran hele kroppen sin dagen lang.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Hva om de er opplært til å drepe kona si hvis hun ikke hører etter? Hvem har skylden da?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Den som utfører handlingen. I dagens samfunn vet en hva andre tenker om slike handlinger, samme hva. Spesielt dersom man er såkalt asylsøker. Det første alle får vite når de kommer til Norge, er rettigheter. Deretter finner de fort ut hvor naive nordmenn er. Da er det ikke langt derfra til å skylde på kultur for å få mildere straff i Norge. Jeg synes de som gjør slike ting, skulle miste retten til å bli i Norge, og bli sendt rett hjem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå